Business Internaţional

Companiile germane ar putea deveni vulnerabile la preluari

01.10.2008, 19:28 25

Batalia pentru preluare s-a incheiat cu un acord anuntat de cele doua companii la jumatatea lunii august, prin care Schaeffler a fost de acord ca pentru o perioada de patru ani sa devina actionar minoritar, cu o participatie de 49,9% la Continental.

Schaeffler a actionat astfel incat Continental sa fie fortat sa vanda, insa el sa nu fie nevoit sa cumpere intregul pachet de actiuni al Continental, si sa primeasca odata cu aceasta si cele 11 mld. euro datorie.
Inainte, Schaeffler, consiliat de Merrill Lynch, detinea doar 8% din actiunile Continental, insa a acumulat optiuni care i-au permis sa mai achizitioneze inca 28%. Odata ce si-a asigurat derivatele, si-a anuntat licitatia de 11,3 mld. euro la nivelul minim de pret pe care il permite legea germana.
Continental a declarat ca acordul incheiat cu compania cu capital privat este per total acceptabil. "Adevarata problema pe care o ridica aceasta afacere este cine urmeaza?", intreba Michael Tyndall, analist la Nomura Securities din Londra. "Daca o asemenea structura a putut fi folosita pentru cumpararea unei companii vulnerabile, de ce nu s-ar putea intampla din nou?"
BaFin, Autoritatea Federala de Supraveghere Financiara din Germania, afirma ca nu exista indicii din care sa se creada ca Schaeffler a incalcat vreuna dintre regulile de securitate prin achizitionarea actiunilor inainte de a-si fi anuntat intentiile de preluare a controlului la Continental. Conform legii germane a securitatii, investitorii trebuie sa isi dezvaluie actiunile pe care le detin atunci cand trec de la o participatie de 3% la una de 30%.
Se pot descoperi asemanari cu dificila preluare de catre producatorul de automobile de lux Porsche a principalului sau rival Volkswagen. Grupul financiar AWD si-a asigurat de asemenea in secret o participatie in cadrul MLP - rivalul sau, si apoi a vandut-o catre Swiss Life.
"Atitudinea actuala in Germania este aceea ca atat timp cat este o preluare germana si slujbele vor fi mentinute, atunci este OK", spune Stefan de Schutter, managerul activelor la Alpha Trading din Frankfurt.
Ca o coincidenta, guvernul german a aprobat miercuri o lege care permite blocarea de catre investitorii din afara Uniunii Europene a miscarilor pentru a prelua 25% sau chiar mai mult dintr-o companie germana, obtinand drept de vot in cadrul respectivei companii, lege ce pune in pericol interesele tarii.
Lothar Gries, purtatorul de cuvant al actionarilor minoritari ai asociatiei Schutzgemeinshaft der Kapitalanleger sau SdK, a afirmat ca grupul sau ar fi facut presiuni pentru inasprirea regulilor care permit asemenea preluari fortate prin utilizarea derivatelor. In conditiile unei coalitii nu foarte echilibrate a guvernului de la Berlin, a mai spus ca nu prevede aprobarea unei noi legislatii decat dupa alegerile din 2009 pentru 2010. "Aceasta este o invitatie pentru cei puternici sa profite de cei vulnerabili", a mai adaugat acesta.
Analistii cred ca cea mai vulnerabila companie ce ar putea fi supusa unui proces similar este Daimler. Actiunile sale au coborat cu 38,5% in acest an, insa au urcat cu 2,4% la jumatatea lunii august.
Alte companii care s-ar putea confrunta cu preluari similare de catre concurentii nationali sunt producatorul de unelte pentru masini Gidemeister si Heidelberger Druckmaschinen, un specialist in vopsele.
Schaeffler a fost de acord sa isi creasca oferta pentru actiunile pe care le cumpara la
75 de euro pe actiune de la 70,12 euro, cat oferise luna trecuta, cand si-a propus in mod agresiv oferta. Cu un pret de 75 de euro, Continental - cel de-al doilea producator de pneuri din Europa dupa Michelin din Franta - ar valora 12,1 mld. euro. Continental nu a oferit detalii despre ce se va intampla la sfarsitul celor patru ani.
Directorul executiv al Continental, Manfred Wennemer, care s-a opus in mod vehement preluarii de catre Schaeffler, va parasi compania la sfarsitul lunii. El considera aceasta miscare ca una "egoista, autoritara si iresponsabila". Nu a fost inca numit un succesor.
Wennemer a fost directorul Continental din septembrie 2001 si a ajutat la supravegherea expansiunii si a modificarilor de productie pe pietele low-cost.
Continental are o datorie de aproape 10,5 mld., cu o dobanda de 5,5%, insa in 2012 va fi necesara o restructurare, odata ce intelegerea cu Schaeffler va expira. "Nu vor fi schimbari in strategia adoptata la Continental pana cand nu isi va achita datoria, iar deadline-ul pentru acest lucru este in 2012", a afirmat Tyndall pentru Nomura.
Continental a devenit vulnerabil de cand a achizitionat vara trecuta compania pentru componente de automobil a conglomeratului de inginerie Siemens pentru 11,4 mld. euro, spun analistii. Aceasta suma s-a adaugat datoriei sale chiar inainte de criza creditelor.
Continental a afirmat ca Schaeffler a fost de acord sa nu restructureze compania si sa sustina strategia conducerii. S-a mai stabilit si ca sediul social sa se modifice doar cu aprobarea companiei.
Schaeffler a fost de acord sa "sustina strategia actuala si politicile consiliului de conducere de la Continental, mentinand neschimbate si pietele actuale, si brandul", afirma conducerea Continental.
"Ambele parti vor examina posibilitatea unor proiecte de cooperare strategica", au adaugat acestia, "bazandu-se pe principiile unei aliante in care ambele parti sunt egale".
Compania a mai adaugat ca Schaeffler nu va modifica contractele colective de munca fara consimtamantul conducerii Continental. Continental se va concentra pe productia de pneuri, de sisteme electronice de franare, precum si interioare pentru masini si camioane, in timp ce punctul forte al Schaeffler este cel al legaturilor industriale si al motoarelor cu ardere interna.
 
Detaliile tranzactiei Schaeffler-Continental
n Schaeffler a fost de acord sa sustina strategia actuala si politicile consiliului de conducere de la Continental, mentinand neschimbate si pietele actuale, si brandul.
n Continental a afirmat ca Schaeffler a fost de acord sa nu restructureze compania si sa sustina strategia conducerii.
n S-a stabilit, de asemenea, ca sediul social al Continental sa se modifice doar cu aprobarea companiei.
n In acelasi timp, Schaeffler nu va modifica contractele colective de munca fara consimtamantul conducerii Continental.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO