Business Internaţional

Companiile cauta noi metode de recrutare de personal

05.06.2006, 00:00 101

Interviurile traditionale si targurile de job-uri nu mai au de mult timp efectul scontat. Astfel, pentru a angaja cei mai buni profesionisti, companiile trebuie sa se reorienteze si sa adopte inovatia.

Jason Warner este directorul companiei nord-americane care se ocupa de recrutarea de personal pentru Starbucks, iar aceasta functie este una complicata, care da suficiente batai de cap unui om care doreste sa-si faca meseria cat mai profesionist posibil.

Starbucks, care detine in prezent peste 11.000 de magazine si aproximativ 120.000 de angajati la nivel mondial, este in plin proces de expansiune, in conditiile in care anul acesta vor mai fi deschise alte 1.800 de magazine, informeaza International Herald Tribune. Tinta pe termen lung pe care si-au propuso cei de la conducerea Starbucks este acela de a ajunge la 30.000 de magazine in intreaga lume, din care 15.000 sa fie in SUA.

Deschiderea a mii de magazine inseamna, implicit, si angajarea a zeci de mii de oameni. Numai in momentul de fata, firma de recrutare pe care o conduce Warner angajeaza zilnic aproximativ 200 de persoane, iar acest numar impresionant starneste ingrijorarea lui Jason Warner si a colaboratorilor sai, intrucat intreg sistemul de angajare ar putea deveni prea complicat si ar putea aparea brese ireparabile.

"Exista o legatura directa intre pozitia pe care Starbucks o detine pe piata si caracterul distinctiv al modului in care alege sa-si angajeze personalul", spune Warner.

Pentru a crea o atmosfera placuta si a evita tracul si stresul care apar inerent in astfel de situatii, interviurile pe care le organizeaza specialistii de la firma pe care o conduce Warner elimina elementele formale si excesiv de oficiale cat mai mult posibil.

Astfel, intalnirile cu potentialii angajati includ sesiuni de degustare a cafelei, ocazie cu care veteranii companiei Starbucks discuta cu cei ce aplica pentru respectivul loc de munca avantajele si dezavantajele diferitelor marci de cafea.

In plus, celor care au participat la interviu li se comunica decizia companiei prin intermediul telefoanelor sau scrisorilor scrise de mana, in defavoarea formularelor tipizate.

Termenul limita pentru primirea raspunsului este prestabilit, iar cei ce se ocupa de recrutare sunt incurajati sa trimita aplicantilor anumite simboluri, in semn de cordialitate, indiferent daca persoana in cauza a obtinut sau nu locul de munca solicitat.

In general, companiile nu acorda atentia cuvenita acestui segment, considerand ca metoda traditionala de angajare este suficienta, observa John Sullivan, profesor de management in cadrul Universitatii de Stat din San Francisco.

"In ultimul timp, a luat nastere o lupta acerba pentru talente. Fie ca este vorba de un manager de magazin sau de un programator de software, primul lucru pe care o companie trebuie sa-l faca este sa castige batalia de pe piata de talente", adauga Warner.

Sullivan indeamna companiile sa elaboreze noi metode, cat mai creative, in ceea ce priveste modul in care abordeaza recrutarea personalului. Acelasi efort pe care il depun in vederea crearii unor idei inovatoare pentru produsele pe care le ofera pietei ar trebui facute si in momentul in care intentioneaza sa majoreze numarul angajatilor.

"Prima regula pe care trebuie sa o ia in considerare cei care se ocupa de recrutarea de personal este ca specialistii cei mai buni din domeniu au deja slujbele pe care si le-au dorit. Asa ca trebuie sa ii cautam noi pe cei pe care ii dorim, nu sa stam si sa asteptam sa vina ei la noi. Este uimitor faptul ca atat de multe companii inca mai apeleaza la targuri de job-uri pentru a recruta noi oameni. Cine participa la asemenea targuri? Oamenii care nu au un loc de munca. Recrutarea de personal trebuie sa fie rapida si creativa, nu sa implice un proces indelungat de hartogarie", spune Sullivan. Un exemplu in acest sens il constituie compania Quicken Loans, care activeaza pe piata ipotecara, din Michigan. Aceasta companie in curs de dezvoltare are, in prezent, 3.400 de angajati si in 2005 a acordat imprumuturi in valoare de 16 miliarde de dolari. In plus, anul trecut, a fost catalogata ca fiind cea mai importanta firma americana care furnizeaza servicii de Internet.

Potrivit lui Michael Homula, directorul departamentului de recrutare al companiei Quicken Loans, cea mai mare provocare pe care o intampina o companie in momentul in care doreste sa faca angajari este sa coopteze noi oameni intr-un timp foarte scurt fara a afecta insa echilibrul care a fost creat de-a lungul timpului. In prezent, Quicken Loans angajeaza aproximativ 200 de persoane pe zi.

Homula si colegii sai au inteles ca timpurile sunt intr-o permanenta schimbare si ca ocaziile traditionale de recrutare de personal nu mai au deja niciun efect, fiind alese, in schimb, metode mai nonconformiste, dar mai eficiente.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO