Business Internaţional

Compania poloneza Coffeeheaven lasa bursa din Londra pentru cele din Est

29.07.2004, 00:00 25



Lantul polonez de cafenele Coffeeheaven planuieste delistarea de la Bursa din Londra, urmarind transferul catre cea din Varsovia, unde compania si are sediul, sau catre cea din Praga, relateaza Warsaw Business Journal.



Richard Worthington, presedintele companiei, nu confirma stirile recent aparute n presa conform carora firma are planuri imediate pentru lansarea unei oferte publice initiale pe bursa din Varsovia.



"Ce pot afirma acum este faptul ca are sens sa ne listam acolo unde sunt clientii nostrii si unde investitorii pot afla despre afacerea noastra", a declarat acesta.



O lipsa de suport contra presiunii proprietarilor de imobiliare din Varsovia cat si ratelor de schimb imprevizibile pot afecta rezultatele Coffeeheaven. In ciuda cresterii continue a vanzarilor n ritmuri spectaculoase (57% numai pentru ultimele sase luni), compania nu nregistreaza aceleasi date pentru profit.



Conform lui Michael Ovadenko, cofondatorul companiei si directorul principal, problema este cauzata de investitorii din domeniul imobiliar care se asteapta la profituri pe termen relativ scurt de opt pana la zece ani, datorita riscului mai mare asociat Poloniei. Acestia transmit acest risc mai departe catre chiriasi n efortul de a-si minimiza riscul, adauga acesta.



"Vanzatorii din mall-uri au idei nerealiste n legatura cu nivelul profiturilor generate de un local cu cafea si sandwich-uri", mai spune Ovadenko. "Atunci cand vinzi cafea de calitate nalta si alimente proaspete, costuri vor fi mai mari."



Jarek Lipinski, director al departamentului de retail al agentiei de consultanta din domeniul imobiliarelor comerciale, Colliers International, este de acord cu faptul ca unii operatori din mall-uri au asteptari nerealiste: "Zlote Tarasy, de exemplu, si-a castigat o reputatie nefavorabila." Totusi acesta refuza ideea unei generalizari a acestei atitudini.



In comparatie cu Varsovia, Ovadenko crede ca Praga este mai bine organizata, cu un centru mai bine ntretinut, generator al culturii "high-street shopping" si al unui numar mai mare de turisti - factorii de succes ai Coffeeheaven.



Compania are multe proiecte pentru Europa Centrala.



"Daca nu putem scoate rezultate adecvate din investitiile noastre n aceasta tara", spune Worthington "ne vom muta mai departe".



Totusi, n ciuda presiunilor si frustrarilor, Cofeeheaven continua sa si mentina promisiunea de a deschide 50 de localuri pana n 2006, o ambitie care dureaza de la aparitia pe piata, n 2001. Cu 22 de localuri deschise deja n Polonia, din care 12 sunt n Varsovia, compania se afla pe drumul cel bun pentru atingerea tintei sale. Desi aflat la nceput, lantul este deja liderul pietei.



In decembrie, Cofeeheaven a devenit primul lant de cafenele care se poate mandri cu locuri de acces broadband la internet (WiFi), dupa asocierea cu Hewlett-Packard, cea mai mare firma de IT din Polonia. Desi putini cred ca ntelegerea dintre cele doua companii va deveni viabila comercial n viitorul apropiat, aceasta a contribuit semnificativ la atragerea atentiei presei si a comunitatii de afaceri.
dan.zavoianu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO