Business Internaţional

Compania italiana Bisazza incearca sa se impuna pe piata decoratiunilor interioare

Compania italiana Bisazza incearca sa se impuna pe piata decoratiunilor interioare

Bisazza are deschise showroom-uri la Milano, Paris, Barcelona si in 2007 va mai deschide unul la Los Angeles

15.11.2006, 20:49 168

O fosta balerina din Milano a reusit sa creeze o afacere profitabila din extinderea mozaicului, folosit initial doar in decorarea bailor, catre alte spatii din interiorul unei case.
Chiar daca si-a agatat in cui pantofii de balerina acum cativa ani, Rossella Bisazza nu si-a pierdut spiritul de determinare specific balerinelor profesioniste sau unele obiceiuri ale sale.
Recent, in timpul unui pranz la unul dintre cele mai somptuoase restaurante din Milano, Bisazza, care acum ajuta la administrarea afacerii prospere cu mozaicuri a familiei sale, a gustat elegant dintr-o salata. "Inca ma tem ca cineva ma va urca iar pe scena", a spus ea razand, scrie International Herald Tribune.
Ca sefa a departamentului de comunicatii si unul dintre executivii de top ai companiei, Bisazza incearca sa execute un joc de picioare fantezist. Telul sau este sa largeasca piata mozaicului industrial din baie catre designul interior.
Pentru a face acest lucru, ea si fratele ei Piero, directorul executiv al companiei, au recrutat designeri de moda, artisti si arhitecti care sa incorporeze mozaicul lui Bisazza in designul lor. Au deschis showroom-uri opulente si au infiintat un studio de design pentru a tine pasul cu trendurile in schimbare. Au acoperit cu mozaic obiecte precum statui Oscar uriase si un Mini Cooper, mica masina facuta de BMW care vizeaza o piata elitista.
"Cream un produs de lifestyle", a spus Rossella Bisazza, o femeie zvelta si eleganta care este hotarata in a-si ascunde varsta. "Am creat o identitate publica care poate fi recunoscuta in mod distinct ca Bisazza."
Strategia pare ca se amortizeaza. Veniturile companiei pe 2005 au fost de 100 de milioane de euro (128 mil. dolari), cu 14,4 procente mai mult fata de 2004.
Vanzarile au fost mari in special in Australia, unde au inregistrat o crestere de 48 de procente anul acesta, si in Franta unde au atins 4,1 milioane de euro, cu 33,7 procente mai mult fata de 2004. Aproape 60% din vanzari provin acum de pe pietele straine, a spus ea.
Stefania Saviolo, codirector al programului de master pentru managementul in moda si design la Universitatea Bocconi din Milano, spune ca Bisazza este un caz de studiu al brandurilor de lux. "Au evidentiat cu succes conceptul produsului", spune ea. "Au atins coarda emotionala."
Pana la urma, a adaugat Saviolo, o placuta de mozaic "este doar o bucata de sticla, usor de imitat". Dar Bisazza a reusit sa extinda ceea ce Saviolo numea o piata saturata si sa faca fata concurentei, atat cea interna cat si cea straina, datorita strategiei de branding.
Traditia italiana a mozaicului care acoperea bisericile romane si domurile bizantine a impresionat milioane de vizitatori de-a lungul secolelor. Dar perceptiile si abilitatile s-au schimbat de-a lungul timpului. Sa transformi un material utilitar asociat in mod curent cu baile intr-un obiect necesar are nevoie de un efort sustinut.
A fost nevoie de o schimbare de mentalitate pentru o companie veche de 50 de ani cu sediul in Vicenza, specializata in mozaicuri exterioare pentru fatade si spatii urbane, cum ar fi o moschee din Casablanca, un zgarie-nori in Hong Kong, un palat in Brunei sau un pasaj subteran in Napoli.
Piero Bisazza a preluat compania in 2000 de la unchiul sau. In 2002, Rossella Bisazza s-a alaturat companiei ca director de comunicatii dupa o lunga cariera ca dansatoare si manager artistic.
Vazand probabilitatea competitiei din partea materialelor de import mai ieftine, cei doi au adoptat o strategie care a functionat pentru companiile europene mici, de la lentile pentru ochelari la ciment: inlocuirea imaginii companiei cu cea a unui producator bine cotat pe piata.
Bisazza a inceput sa aiba incredere in viziunile designerilor, artistilor si arhitectilor, pentru a da o nota distincta mozaicurilor Bisazza, care sunt lansate anual in colectii. Modelele si obiectele create de Alessandro Mendini, un fondator al miscarii designului Radical de la sfarsitul anilor '70, Fabio Novembre, arhitect cunoscut pentru folosirea anvelopelor, si Marcel Wanders de la Droog Design, firma de design de avangarda pentru case, "confera personalitate in acelasi fel in care un designer de moda are un stil si este recognoscibil", a spus Rossella Bisazza.
Si tehnologia a jucat un rol in extinderea categoriilor de designuri cu mozaic. Cum a explicat ea, aproape orice model poate fi sfaramat in pixeli si apoi transformat in copie fidela pe sticla.
Pentru a mari piata de desfacere traditionala, compania a deschis primul showroom in 2002 in Milano si a adaugat puncte de desfacere in Paris si Barcelona. Showroom-ul din Milano e situat in cadrul asa-numitului dreptunghi al modei, o retea de stradute pline de magazine ale unor branduri ca Gucci, Prada sau Armani. Inauntrul magazinului, mozaic peste tot, un melanj de trandafiri uriasi, printuri colorate sau modele stralucitoare, precum si pereti ondulati.
"Aceasta ca sa se vada ca poti pune mozaic oriunde, chiar daca e curbat", a spus unul dintre vanzatori.
Saviolo este de parere ca "atunci cand intri intr-un showroom Bissazza, intri intr-o lume a exclusivitatii si a luxului".
Rossella Bisazza are incredere in puterea fratelui sau de a lansa noua directie a companiei. "El este sufletul companiei, vizionarul", spune ea. Ea este doar imaginea, iar experienta ei in arta a conferit stralucire mozaicurilor Bisazza. "Sa o cunosti pe ea si munca familiei sale inseamna sa fii la curent cu noile trenduri", a scris Lina Sotis de la cotidianul italian Corriere della Sera.
La pranz, Rossella Bisazza purta o pereche de cercei delicati de aur facuti cu placute de mozaic pe care i-a proiectat ea insasi. "Cred ca am facut un lucru feminin intr-o companie condusa de barbati", a spus ea, adaugand ca industria inca intampina probleme in legatura cu recunoasterea meritelor femeilor. "Italienii sunt ca oamenii din pestera cand vine vorba de asta", a spus ea. Acesta este unul din motivele pentru care a angajat femei manager, explica ea. In acest timp, ea are case in Paris si in Milano unde isi alimenteaza pasiunea pentru opera la La Scala si cea pentru fotbal in cadrul meciurilor echipei AC Milan pentru care are bilete la toate meciurile acestui sezon.
Urmatorul showroom Bisazza este programat sa fie deschis in Los Angeles in vara lui 2007. "Coasta de Vest este o piata cu un potential enorm", spune ea. "Cautam si un loc pentru un showroom in Rusia" unde mozaicurile Bisazza, in special cele cu placute aurite se vand deja destul de bine.
Globalizarea este un avantaj si totodata o amenintare. Dar dupa ani intregi de crestere puternica, compania si managerii sai nu se simt amenintati de rivali, asiatici sau altii. "Vom fi altfel", spune Rossella Bisazza, "datorita brandului nostru."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO