Business Internaţional

Chiriile sunt mici pe arterele comerciale de lux din Budapesta, dar investitorii intarzie

13.12.2004, 00:00 25

Chiriile sunt mici pe artera comerciala din Budapesta, Vaci utca, comparativ cu locatii asemanatoare din Europa de Vest sau din regiune. Totusi se pare ca si concentrarea marcilor de lux este destul de scazuta, relateaza Budapest Business Journal.


Capacitatea sa de a obtine profit poate fi semnificativ imbunatatita, existand perspectivele unei evolutii bune. "Desi chiriile sunt mult sub cele practicate in Europa de Vest, capacitatea sa de a genera profit este destul de redusa", spune Andras Karacsonyi, fostul manager al magazinului Sakala Fashion House. "Valoarea strazii va creste cu siguranta, dar preturile la proprietatile imobiliare nu evolueaza similar cu sumele care pot fi obtinute din retailing", a adaugat el.


Conform lui Karacsonyi, in afara magazinelor de haine de pe Vaci utca, mai exista unitati si in alte locatii care comercializeaza marci straine, precum Escada sau Gianfranco Ferre. "Importatorii locali nu au fondurile necesare deschiderii unui magazin. Pe de alta parte, proprietarii marcilor cauta locatii mai profitabile", explica el. "Noul magazin Zara, precum si planurile pentru deschiderea H&M sunt semne pozitive".


Un alt profesionist din retail remarca acest curent pozitiv. "Scena magazinelor din centru se schimba in bine. Numarul din ce in ce mai mare de magazine de calitate reflecta o tendinta pozitiva", crede Steven Molnar, fost consultant la gigantul modei italiene, Giorgio Armani. Molnar este de acord ca investitiile mari (400.000-800.000 de euro) din retailing nu sunt atractive pentru oamenii de afaceri locali, in special datorita rezultatelor destul de mici ale sumelor investite. "In cazul in care folosesti aceeasi suma intr-un alt domeniu, spre exemplu in imobiliare, se poate obtine un profit mai mare cu riscuri mult mai mici", spune acesta.


John McKie, presedinte si asociat la divizia din Budapesta a Cushman&Wakefield Healey&Backer spune ca locatiile pentru retailing atrag investitorii straini. "S-au incheiat cateva contracte in aceste an, inclusiv preluarea de catre Zara a spatiului de 2800 de metri patrati de la Beneton, din centrul strazii, sau precontractul semnat de H&M pentru 2800 de metri patrati cu firma ING (imobiliare). Asteptam alte nume mari sa deschida o reprezentanta pe aceasta strada", a conchis McKie.


Vaci utca este pe locul 29 in randul celor mai scumpe strazi comerciale din lume, conform raportului "Strazi principale din lume", realizat de C&W/H&B. Cu o chirie medie de 87 de euro pe metru patrat, strada din Budapesta este de 8 ori mai ieftina decat cea mai scumpa locatie din lume, Fifth Avenue din New York, unde retailerii trebuie sa plateasca o chirie anuala de 8.406 euro pentru un metru patrat.


Chiar si in regiune, chiriile din Budapesta sunt un chilipir, reprezentand doar 58% din sumele pretinse pentru un metru patrat de pe principala artera din Praga, Na Prikope/Wenceslas Square- care se afla pe locul 18 cu chirii de 150 de euro pe metru patrat pe luna, si 54% din Karntnerstrase din Viena, care este pe 16 cu o chirile lunara de 160 de euro pe metru patrat. "Suntem foarte optimisti in legatura cu chiriile si cu evolutia shoppingului in Budapesta pe termen mediu si lung", spune McKie. " Dezvoltarea Vorosmarty ter va aduce 6000 de metri patrati de spatiu central pe o strada care a suferi din cauza lipsei marilor unitati de retail".




Raportul "Cele mai importante artere comerciale din lume"


Raportul "Main Streets Across the World" ("Cele mai importante artere comerciale din lume") a identificat chiriile din 229 de locatii de cumparaturi din 45 de tari din lume. Acesta a folosit cea mai scumpa chirie practicata pe fiecare artera.


Fifth Avenue din New York detine primul loc al adreselor sic si piperate, unde companiile platesc in medie 8406 euro anual pe metru patrat. Faimoasa Champs Elysees din Paris a urmat-o indeaproape, cu o medie a chiriei anuale de 6287 de euro pe metru patrat. Pe locul trei s-a aflat Causeway Bay din Honk Kong, unde trebuie sa platesti 4700 de euro pe metru patrat, iar Oxfort Street din Londra pe 4, cu 4400 de euro pe metru patrat.


Daca ne uitam la cele mai spectaculoase evolutii, trebuie sa amintim de artera principala din Tokio, Ginza, care a urcat sase locuri pana pe 9, datorita marcilor de lux care s-au inghesuit sa obtina un loc intr-una dintre cele mai importante destinatii de shopping. Strada Grafton din Dublin a avut de asemenea o ascensiune spectaculoasa, pana pe 5, multi dintre retailerii de top din Europa realizand importanta crescuta a Irlandei.


Din punct de vedere regional, chiriile au crescut cel mai repede in Asia. Cresterea economica a fost determinata in special de China, pe fondul revigorarii mondiale. Cea mai scumpa locatie din regiune este Causeway Bay din Hong Kong, unde chiriile au crescut cu 54% datorita relaxarii termenilor de acordare a vizelor pentru turistii din China, lucru benefic pentru sectorul de retail.


La nivel mondial, chiriile au crescut cu doua treimi in locatiile care au fost monitorizate. Economia mondiala va creste cu 5% in acest an. Evolutia sanatoasa a economiei le da incredere retailerilor pentru a se extinde, iar cumparatorii vor cheltui mai mult.


Efectul inflationist al cresterii pretului petrolului va face ca presiunea asupra chiriilor sa creasca. Tarile care vor fi afectate sunt cele care au datorii mari, cumparatorii dispunand de sume mai mici de bani pentru cumparaturi. Previziunile sunt mult mai optimiste ca in urma cu un an. Numarul celor care cauta o locatie pentru magazine pe marile artere comerciala nu pare sa scada.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO