"Această cale ferată va fi benefică pentru Ungaria şi Serbia, va permite crearea unui coridor între China şi Europa", a declarat premierul chinez Li Keqiang după semnarea acordului, care este unul dintre proiectele importante ale celui de-al treilea summit anual între China şi ţările Europei Centrale şi de Est organizat la Belgrad.
Detaliile acordului nu au fost disponibile, dar presa locală a relatat că valoarea proiectului este de 1,5 miliarde de euro.
Dezvoltarea infrastructurii de transport în Europa este o strategie pusă în practică de Beijing încă de acum şase ani, în Grecia. Grupul chinez Cosco a cumpărat două terminale în portul Pireu, în condiţiile în care 80% din schimburile comerciale ale Chinei cu Europa au loc pe cale maritimă.
China intenţionează să lege portul Pireu de centrul Europei printr-o cale ferată care să traverseze Balcanii, primul tronson fiind Belgrad-Budapesta.
Li a dat asigurări că lucrările de construcţie a acestui tronson se vor încheia în doi ani, până în 2017.
Premierul ungar Viktor Orban a spus la rândul său că acest acord arată că China şi Europa au găsit mijloacele de cooperare în deceniile viitoare.
Orban a salutat şi dorinţa de participare a Macedoniei, ţară aflată pe direcţia coridorului nord-sud care leagă Ungaria şi Grecia şi care traversează Serbia.
După construirea tronsonului Belgrad-Budapesta, distanţa dintre cele două capitale va fi parcursă în mai puţin de două ore şi jumătate, în loc de opt ore în prezent, a precizat premierul sârb.