Business Internaţional

China prinde gustul modei high-end şi al mărcilor de lux

China prinde gustul modei high-end şi al mărcilor de lux

Autor: Catalina Apostoiu

05.05.2011, 23:37 401

Angelica Cheung, redactorul-şef al Vogue China, are o problemăcu care şefii celorlalte ediţii nu se confruntă: prea multereclame, care nu încap în revistă, scrie The Guardian.

"Trebuie să stau la birou ca să mă uit prin ea. Va fi foartedificil de citit. Este prea grea. Poate va trebui să fie douăreviste pe viitor", declară Cheung.

În Statele Unite, ediţia din septembrie a Vogue este punctul dereper al lumii modei. În China, fiecare ediţie lunară este orevistă glossy, plină de reclame, semn al exploziei industriei defashion high-end.

În condiţiile în care revista Hurun anunţă 960.000 de milionariîn China, chinezii super-bogaţi sunt în căutare de moduri de a-şiconfirma statutul şi de a-şi satisface gustul în creştere pentruconsum.

Mărcile high-end le vin bucuroase în ajutor. Magazinelor LouisVuitton li s-au alăturat cele ale Loewe şi Balmain. Burberryintenţionează să se extindă de la 57 la 100 de magazine în decursde cinci ani. Hermes a lansat chiar propriul subbrand cu specificchinez Shang Xia.

Compania de consultanţă în management McKinsey anticipează că,pe măsură ce şi clasa de mijloc va prinde gustul mărcilor, îndecurs de patru ani China va deveni cea mai mare piaţă de lux alumii, cu o valoare de 27 de miliarde de dolari, în creştere de la10 miliarde de dolari în 2009.

Dacă sunt incluse şi achiziţiile realizate în afară, de cătreturiştii chinezi care evită taxele foarte mari pe articole de luxdin ţară, cifrele sunt uimitoare. Consumatorii chinezi vor cumpărapeste 44% din articolele de lux la nivel mondial până în 2020,potrivit estimărilor CLSA Asia-Pacific, grupul de brokeraj şiinvestiţii.

Procentul este cu atât mai remarcabil cu cât mărcile high-end auapărut în anii '90. Cheung spune că Vogue China are nevoie de maimulte pagini de "educaţie" decât ediţiile din celelalte ţări,pentru a se recupera diferenţa de ani. "Trebuie să explici MaryQuant, Beatles şi de ce aceşti oameni au făcut o diferenţă. Dacă nuexplici, sunt doar haine."

Acum, mai puţin de 2% din populaţie cumpără branduri de top,spune Zhu Mingzia din cadrul University of International Businessand Economics din Beijing. "Următorul deceniu va fi era de aur aluxului", declară el.

Produsele şi accesoriile de înfrumuseţare reprezintă o cotă multmai mare din piaţă decât în Vest şi o proporţie mai mare dintreclienţi sunt bărbaţi. Potrivit Coach Retail International, bărbaţiireprezintă 45% din piaţa genţilor de lux de 1,2 miliarde de dolaria Chinei.

Mulţi din aceşti noi consumatori sunt directori de companii şiîntreprinzători dornici să arate că au succes sau sunt descendenţiai unor familii bogate. Alţii însă sunt aspiranţi.

"Unele secretare se hrănesc cu tăiţei instant timp de şase lunipentru a-şi cumpăra o poşetă Louis Vuitton. E un mod de a spune «amdevenit parte a acestei luni»", spune Paul French din cadrul AccessAsia, o companie de consultanţă în retail.

Cinicii glumesc că "cei din categoria celor trei C - corupţi,criminali şi concubine"- cheltuiesc cel mai mult. Un ceas deaur şi o poşetă scumpă nu sunt numai un semn de apreciere, ci şiactive care pot fi vândute şi a căror traiectorie este mai dificilde urmărit decât cea a cash-ului.

Mărcile ştiu că trebuie să lupte pentru a-şi păstra o aură şimajorează preţurile odată cu creşterea popularităţii.

Magazine apar nu numai în Beijing şi Shanghai, ci şi în oraşemai neînsemnate din provincie cum ar fi Hefei şi Shijazhuang. Cuchirii foarte mici (dezvoltatorii cred că mărcile de prestigiuatrag alţi clienţi), numărul acestora este în creştere.

"Fiecare mall din Beijing are un Versace şi în fiecare an apareun alt mall", a declarat Miao Wong, director de companie. Cu doisau trei ani în urmă, şi ea cumpăra articole high-end occidentale,însă astăzi preferă designeri locali ca Vega Wang.

Poate că nu sunt mulţi chinezi ca ea, însă oficialii par şi eisă considere că moda este mai bună când este mai discretă.Autorităţile de la Beijing au interzis recent panourile carepromovează "stiluri de viaţă hedoniste, high-end", pe fondultemerilor privitoare la etalarea directă a bogăţiei într-osocietate inegală.

O zi mai târziu, un ministru a vorbit despre planuri de reducerea taxelor pe lux. Mesajul transmis în egală măsură mărcilor şiclienţilor: consumul este bun, dar nu însoţit de extravaganţă.

În decurs de patru ani China va deveni cea mai mare piaţă de luxa lumii, cu o valoare de 27 mld. dolari, în creştere de la 10 mld.dolari în 2009

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO