Business Internaţional

Cehia este locul unde gigantul polonez Orlen se întâlneşte cu petrolul rusesc

Cehia este locul unde gigantul polonez Orlen se...

Autor: Bogdan Cojocaru

22.12.2023, 00:05 99

În 2023, Slovacia şi-a redus importurile de petrol din Rusia cu 10%, iar Ungaria cu 2%. Livrările de ţiţei rusesc către Cehia au fost la nivelul de anul trecut. Această ţară are două rafinării, şi ambele sunt deţinute de gigantul polonez Orlen, care la el acasă a declarat război energiei ruseşti. Una din rafinării procesează petrol importat din Rusia. 

Datele privind volu­mul livrărilor de petrol rusesc către clienţii din UE au fost furnizate de Transneft, compania care deţine monopolul de stat al transportului de ţiţei prin conducte în Rusia, scrie The Warsaw Voice. Toate cele trei ţări folosesc singura ramură de sud activă a oleoductului Drujba, care trece prin Ucraina. „Cehia a importat în 2022 de la noi 4,2 milioane de tone. Această cantitate este cu 124% mai mare faţă de cea din 2021. Anul acesta, volumul importurilor cehe nu se va schimba“, a declarat directorul general al Transneft, Nikolai Tokariev.

„Atât Cehia, cât şi Slovacia au cerut Bruxelles-ului să nu le limiteze livrările de petrol rusesc deoarece sunt ţări fără ieşire la mare şi, prin urmare, nu au posibilita­tea de a primi petrol din alte surse“, a adăugat el. În decembrie 2022, Uniunea Europeană a impus un embargo asupra livrărilor de petrol pe mare, pe care l-a extins şi asupra produselor petroliere din februarie 2023. Prin excepţie, sunt permise livrările prin conducta de petrol Drujba doar către unele state europene. Astfel, importul de petrol rusesc şi exportul produselor rafinate sunt permise pentru Ungaria, Bulgaria şi Slovacia. Cehiei i s-a permis să primească combustibil din Slovacia până pe 5 decembrie.

Pe 18 decembrie, Uniunea Europeană a prelungit cu un an excepţiile. Astfel, Slovacia va putea exporta în Cehia în 2024 combustibil produs din petrol rusesc la rafinăria Slovnaft, care este deţinută de MOL din Ungaria. În Cehia, ambele rafinării sunt controlate de Orlen prin intermediul subsidiarei Unipetrol. Cea de la Kralupy nu foloseşte deloc ţiţei rusesc.

La cea de la Litvinov abia în toamnă au fost făcute teste care arată că tehnologia permite ca acolo să fie procesat şi altfel de petrol în afară de cel din Rusia.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO