Dacă în urmă cu zece ani România era exportator net către Bulgaria, acum România, o ţară cu 19 milioane de locuitori, importă mai mult decât exportă în Bulgaria, care are o populaţie de doar 7,3 milioane.
Bulgaria este a şasea destinaţie pentru exporturile României, cu o pondere de 3,6% în total în primele nouă luni ale anului trecut, după datele Institutului Naţional de Statistică. La importuri, Bulgaria contribuie cu 2,8%.
România exportă în statul vecin în principal metale comune şi produse din acestea, minerale şi produse din minerale precum sare, ciment, minereuri şi combustibili, animale vii şi produse din animale, chimicale şi produse alimentare, băuturi şi tutun. În schimb, România importă cel mai mult produse vegetale precum cereale, fructe, legume, furaje, seminţe, plante vii şi mărfuri din industria morăritului, metale comune şi produse din acestea, maşini, aparate şi echipamente, produse alimentare, băuturi şi tutun, chimicale şi mijloace şi materiale de transport.
La principalele grupe de schimburi comerciale, diferenţe notabile în favoarea Bulgariei între exporturi şi importuri se observă în primul rând la produsele vegetale - statul român cumpără din Bulgaria de aproape şapte ori mai mult decât vinde. De altfel, statul vecin este cea mai mare sursă de importuri de astfel de produse pentru România. O diferenţă semnificativă apare şi la maşini, aparate şi echipamente - raportul exporturi importuri este de aproape 2 la 1.
Anul trecut, Bulgaria a exportat în România bunuri şi servicii în valoare de aproximativ 1,93 mld. euro, cu 36,4% mai mult faţă de anul 2010. Exporturile României către Bulgaria s-au cifrat însă la 1,61 mld. euro, un avans de 20,2% faţă de 2010. Astfel, statul vecin are un excedent comercial în relaţiile cu România, al doilea partener comercial al Bulgariei din UE, după Germania, de 321 de milioane de euro.
Într-un interviu acordat ZF în 2009, ambasadorul de atunci al Bulgariei în România Valentin Radormirski a notat că, faţă de celelalte state din Europa de Est, Bulgaria nu a fost afectată atât de mult de criza financiară, în primul rând datorită consiliului monetar. Moneda Bulgariei a fost ancorată iniţial de marca germană şi apoi de euro. Acest consiliu a ajutat leva "să nu se devalorizeze cu nicun procent". Avantajul ar fi că nu există riscul de curs care să antreneze credite neperformante care, la rândul lor, să lovească băncile. Bulgaria a intrat în UE împreună cu România în 2007.
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels