Business Internaţional

BRICS au murit! Trăiască TICK!

Fostul economist-şef al Goldman Sachs Jim O’Neill a introdus în 2001 termenul de BRICS, desemnând Brazilia, Rusia, India, China şi Africa de Sud, cele mai mari economii emergente şi cele mai puternice motoare de creştere ale economiei mondiale

Fostul economist-şef al Goldman Sachs Jim O’Neill a introdus în 2001 termenul de BRICS, desemnând Brazilia, Rusia, India, China şi Africa de Sud, cele mai mari economii emergente şi cele mai puternice motoare de creştere ale economiei mondiale

Autor: CătăIina Apostoiu

01.02.2016, 00:02 5957
Conceptul BRICS, bazat pe credinţa că grupul de ţări alcătuit din Brazilia, Rusia, India, China şi Africa de Sud, cele mai mari economii emergente, va genera un val de creştere care se va simţi la nivel global, a ţinut capul de afiş timp de peste un deceniu după ce a fost inventat de Jim O’Neill, pe atunci economist-şef al Goldman Sachs, în 2001.

Acum, însă, recesiunile din ce în ce mai pronunţate din Brazilia şi Rusia au zguduit atât de puternic încrederea în ipoteza BRICS, încât la sfârşitul anului trecut chiar şi Goldman şi-a închis fondul BRICS după ce activele acestuia s-au prăbuşit la 100 milioane de dolari, de la un vârf de peste 800 milioane la sfârşitul anului 2010.

În locul acestuia, managerii de fonduri de pe pieţele emergente par să fi găsit un alt concept, Tick, ţări mari producătoare de tehnologie ca Taiwanul şi Coreea de Sud luând faţa Braziliei şi Rusiei, concentrate pe materii prime, scrie Financial Times.

Noul termen spune multe despre natura schimbătoare a pieţelor emergente şi a lumii în general, serviciile, în special tehnologia, câştigând acum teren în faţa comerţului de bunuri fizice, în special materii prime.

„Grupul BRICS nu mai este motorul de creştere care era. Există acum o nouă ordine“, spune Steven Holden, fondator al Copley Fund Research. „Sectorul tehnologic înregistrează acum o creştere puternică. Nu cred că mulţi sunt conştienţi de noua poveste EM, se gândesc încă la Brazilia, Rusia, materii prime, mari companii energetice. Peisajul s-a schimbat dramatic însă.“

Richard Sneller, director pieţe emer­gente la Baillie Gifford, adaugă: „În multe pieţe emergente, viteza cu care tinerii consumatori se adaptează la schimbările tehnologice, în domenii cum ar fi comerţul electronic şi shoppingul online, este mult mai accelerată decât în SUA.“

O întrebare fără răspuns acum este dacă acest trend reflectă o schimbare structurală de bază sau este ciclică, sectoare cum ar fi IT-ul şi acţiunile din sectorul de consum crescându-şi ponderea odată cu retragerea companiilor având legătură cu sectorul materiilor prime.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO