Business Internaţional

Boeing depaseste Airbus la vanzari, pe fondul cererii crescande din Asia

27.07.2005, 18:09 16

Boeing va anunta o crestere a vanzarilor pe trimestrul al doilea mai mare decat cea a European Aeronautic, Defence & Space (EADS), actionarul majoritar al Airbus. Afacerile celor doi mari producatori de avioane au sporit o data cu cererea de pe pietele din Asia si Orientul Mijlociu, informeaza Bloomberg.

Potrivit analistilor chestionati de Thomson Financial, vanzarile Boeing ar putea ajunge la 14,49 miliarde de dolari (12 miliarde de euro), ceea ce inseamna o crestere echivalenta cu 11%. Acesta ar fi cel mai bun procent de crestere al companiei in ultimii patru ani.

EADS, cu sedii in Paris si Munchen, ar putea inregistra venituri mai mari cu 3,5%, ajungand la 8,84 miliarde de euro, conform estimarilor a sapte analisti chestionati de Bloomberg.

Pentru Boeing si Airbus, care si-au schimbat recent directorii executivi, cererea s-a imbunatatit, pe o piata care inca se reface dupa socul provocat de atentatele teroriste din 11 septembrie 2001.

"Cursele din semestrul trecut au inregistrat o frecventa mai mare decat se astepta", spune JB Groh, analist pe domeniul aerospatial la D.A. Davidson & Co., din Portland, Oregon. "Cu cat ai mai multe avioane care decoleaza, cu atat mai multi bani o sa faci."

Airbus, care in 2003 si-a castigat statutul de cel mai mare producator de avioane, in detrimentul americanilor de la Boeing, a livrat in al doilea semestru 102 avioane, mai mult decat rivalul sau, care a livrat doar 85.

Cele doua companii au inregistrat comenzi pentru 406 avioane, in valoare cumulata de peste 43 mld. dolari (35,6 mld. euro). Clienti au fost o gama variata de companii de transport aerian, de la Air China pana la Jet Airways, din India. Airbus a onorat 260 dintre ele, iar Boeing 146.

Pentru EADS, venitul net a crescut cu 11%, pana la 375 de milioane de euro, conform analistilor. Castigurile au depasit estimarile formulate pentru sase din ultimele sapte trimestre.

Profitul net al Boeing a scazut la 61 de centi (50 de eurocenti) per actiune, comparativ cu valoarea de 75 de centi (62 de eurocenti) inregistrata anul trecut. Boeing a depasit previziunile analistilor referitoare la profit, in ultimele cinci trimestre. Anul acesta, actiunile celor doua companii au avut cotatii similare. Dividentele EADS au crescut cu 24%, iar cele ale Boeing cu 28%.

Noel Forgeard, in varsta de 58 de ani, fostul director executiv al Airbus, si Tom Enders, germanul de 46 de ani care in trecut conducea departamentul defensiv al companiei, au fost numiti codirectori ai EADS.

DaimlerChrysler detine un pachet de 30% din actiunile EADS, iar guvernul francez si Lagardere, din Paris, detin impreuna alti 30%. Vanzarile Airbus reprezinta 80% din vanzarile EADS.

EADS a promis ca, pana in septembrie, va lua o decizie in ceea ce priveste investitia Airbus de 4,3 miliarde de euro, pentru modelul A350. Acesta va fi un avion de pasageri cu o capacitate de 250 pana la 300 de locuri, proiectat sa concureze cu 787 Dreamliner al Boeing. Conform Airbus, pentru acest model ar fi fost inregistrate deja 120 de comenzi.

Boeing si Airbus intrevad comenzi cumulate de peste 3.500 de aparate de zbor, pentru urmatorii 20 de ani.

James McNermey, noul director executiv al Boeing, incepe activitatea intr-o perioada efervescenta pentru compania sa, care in prima jumatate a anului are comenzi de cinci ori mai mari decat anul trecut. Au fost inregistrate 441 de cereri, plus alte 87 pentru modelul 787.

In acest an, Boeing se asteapta sa livreze 320 de avioane. Pentru 2006, se doreste cresterea acestui numar la 380.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO