Business Internaţional

Bloomberg profita de slabiciunile rivalilor pentru a deveni nr. 1 pe piata informatiilor financiare

22.11.2009, 23:28 60

Sprijinindu-se pe un fotoliu din piele alba, in micul birou dinsediul companiei Bloomberg, aflat in Manhattan, Andrew Lack stieexact cum sa exprime obiectivele companiei infiintate in urma cu 28de ani in urma, scrie The New York Times.

"Vrem sa devenim cea mai influenta organizatie de presa dinlume", spune Lack, cel care conduce diviziile de televiziune, radiosi online ale companiei.

Scurt si la obiect. Cea mai influenta. De pe planeta.

Este un obiectiv pe care multi alti executivi din cadrulBloomberg l-au mentionat de-a lungul timpului. Iar atunci candLack, 62 de ani, fost director al companiei NBC Universal, esteintrebat de oaspetii sai daca exista un ingredient special incafeaua pe care angajatii de la Bloomberg o consuma zi de zi, el sesimte un pic stanjenit. "Oh nu, nu vreau sa para ca acesta este unsiretlic de-al nostru de a urma o politica corporatista unica",spune Lack, in timp ce zambeste cu inteles si arunca o privire cepare a spune "ajuta-ma" unei purtatoare de cuvant din cadrulBloomberg.

Vrea locul unu in presa de business

In prezent insa, intreaga companie urmeaza la sange aceleasipolitici si strategii. De ce? Grupul, infiintat de MichaelBloomberg in 1981, cu mult timp inainte ca acesta sa devinaprimarul New Yorkului, are in sfarsit resursele necesare pentru aintra in ierarhia "Celor Mai Influenti", cel putin in lumeararefiata a presei de business de astazi.

Dupa ani de zile in care si-a creat un renume in aceastaindustrie, Bloomberg are in prezent un as in maneca. Gigantii dinindustria media, precum Conde Nast, Time sau The New York Times, cuo istorie bogata si jurnalisti veterani, au concediat o serie deangajati. Poate ca Bloomberg nu are in spate acelasi trecut, insaare cu siguranta ceva de care rivalii nu dispun: bani de cheltuit.Numai anul acesta, Bloomberg a angajat jurnalisti concediati de lapublicatii precum The Wall Street Journal si Fortune si a deschisbirouri in tari precum Ecuador sau Emiratele Arabe Unite.

Staff-ul editorial al companiei numara in prezent 2.200 deangajati, comparativ cu 1.250 de jurnalisti la The Times si 1.900la agentia de presa Dow Jones.

BusinessWeek, asul din maneca

Atunci cand revista de afaceri BusinessWeek, infiintata in urmacu 80 de ani, a intampinat probleme, cei de la Bloomberg si-audeschis larg portofelul si au achizitionat-o in octombrie pentru 5mil. dolari - bani cash -, suma relativ mica dar care a salvatpublicatia de la disparitie. In ultimii zece ani, Bloomberg s-aaventurat arareori in afara taramului finantelor la nivel inalt;stirile pe care le oferea cititorilor specializati in finante eraudestinate sa ii ajute pe acestia sa faca si mai multi bani.

In cazul BusinessWeek, revista care ar putea fi redenumitaBloomberg BusinessWeek, grupul isi indreapta atentia catre unpublic mult mai larg. Astfel, Bloomberg se va adresa siexecutivilor din companiile mari, liderilor de guverne si altoractori importanti de pe scena politica si economica a lumii.Totodata, grupul se va axa asupra modificarii web-site-ului si aposturilor TV din portofoliu, aspecte indelung neglijate la nivelde companie, astfel ca acestea sa nu se mai adreseze doarpersoanelor care lucreaza in domeniul finantelor.

Intr-un moment in care majoritatea companiilor media abia aubani sa plateasca un tort pentru petrecerile de adio pentruangajatii concediati, Bloomberg se rasfata cu noi achizitii.

Profit din sistemul de informare financiara

Chiar daca grupul frapeaza prin ambitiile pe care le are inindustria media, marea majoritate a veniturilor companiei, estimateanul acesta la 6,3 mld. dolari si, in consecinta, aproape intregprofitul, deriva din sistemul de informare financiara. Acestepachete de software, denumite "terminale" inca de pe vremea candBloomberg le-a introdus pe piata, pot fi regasite practic in oricebirou de pe Wall Street si gazduiesc volume uriase de date sianalize financiare, de la cotatii pe bursa ale actiunilor pana laanalize complexe ale riscurilor.

In perioada boom-ului financiar din ultimele doua decenii,terminalele Bloomberg au impanzit companiile de pe Wall Street sinu numai. Anul acesta, pentru prima oara in istoria companiei,numarul de terminale instalate va scadea, chiar daca doarmodest.

A venit timpul, in opinia oficialilor companiei, ca Bloomberg saisi largeasca clientela axata in prezent exclusiv pe business siinformatie financiara.

"Avem nevoie de o audienta mai larga", spune Daniel L.Doctoroff, presedinte al grupului Bloomberg.

De la fondarea sa in 1981, Bloomberg a acaparat o treime dinpiata mondiala de informatii financiare, evaluata la 16 mld.dolari, potrivit unei analize realizate la finalul anului 2008 defirma de cercetare Inside Market Data Reference. Thomson ReutersMarkets controleaza inca o treime din aceasta industrie, in timp cerestul este impartita de o serie de jucatori mai mici.

Bloomberg la microscop

  • Agentia de presa Bloomberg a fost infiintata in 1981 de MichaelBloomberg, actualul primar al orasului New York, ce are o avereestimata la 17,5 mld. dolari. 20% din actiunile companieiapartineau la acea vreme bancii americane Merrill Lynch.
  • In iulie 2008, Merrill Lynch i-a vandut lui Michael Bloombergpachetul de 20% pentru 4,43 mld. dolari, astfel ca valoarea depiata a companiei a fost estimata la circa 22,5 mld. dolari.
  • Grupul a achizitionat in octombrie revista de afaceriBusinessWeek, contra sumei de 5 mil. dolari. Publicatia ar putea firedenumita Bloomberg BusinessWeek.
  • Bloomberg va avea anul acesta, potrivit estimarilor, venituride 6,3 mld. dolari, in conditiile in care detine o treime din piatamondiala de informatii financiare, evaluata la 16 mld. dolari.
  • Printre rivalii Bloomberg se numara Thomson Reuters Markets,SNL Financial, Dow Jones Newswires si Capital IQ.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO