Bloomberg profita de slabiciunile rivalilor pentru a deveni nr. 1 pe piata informatiilor financiare

Autor: Andreea Neferu 22.11.2009

Pe timp de criza, Bloomberg, unul dintre gigantii din industria de informatii financiare, are un mare atu in fata rivalilor sai: lichiditatile pe care le poate folosi pentru a angaja jurnalistii de top concediati de ziare sau pentru a cumpara active.



Sprijinindu-se pe un fotoliu din piele alba, in micul birou din sediul companiei Bloomberg, aflat in Manhattan, Andrew Lack stie exact cum sa exprime obiectivele companiei infiintate in urma cu 28 de ani in urma, scrie The New York Times.

"Vrem sa devenim cea mai influenta organizatie de presa din lume", spune Lack, cel care conduce diviziile de televiziune, radio si online ale companiei.

Scurt si la obiect. Cea mai influenta. De pe planeta.

Este un obiectiv pe care multi alti executivi din cadrul Bloomberg l-au mentionat de-a lungul timpului. Iar atunci cand Lack, 62 de ani, fost director al companiei NBC Universal, este intrebat de oaspetii sai daca exista un ingredient special in cafeaua pe care angajatii de la Bloomberg o consuma zi de zi, el se simte un pic stanjenit. "Oh nu, nu vreau sa para ca acesta este un siretlic de-al nostru de a urma o politica corporatista unica", spune Lack, in timp ce zambeste cu inteles si arunca o privire ce pare a spune "ajuta-ma" unei purtatoare de cuvant din cadrul Bloomberg.

Vrea locul unu in presa de business

In prezent insa, intreaga companie urmeaza la sange aceleasi politici si strategii. De ce? Grupul, infiintat de Michael Bloomberg in 1981, cu mult timp inainte ca acesta sa devina primarul New Yorkului, are in sfarsit resursele necesare pentru a intra in ierarhia "Celor Mai Influenti", cel putin in lumea rarefiata a presei de business de astazi.

Dupa ani de zile in care si-a creat un renume in aceasta industrie, Bloomberg are in prezent un as in maneca. Gigantii din industria media, precum Conde Nast, Time sau The New York Times, cu o istorie bogata si jurnalisti veterani, au concediat o serie de angajati. Poate ca Bloomberg nu are in spate acelasi trecut, insa are cu siguranta ceva de care rivalii nu dispun: bani de cheltuit. Numai anul acesta, Bloomberg a angajat jurnalisti concediati de la publicatii precum The Wall Street Journal si Fortune si a deschis birouri in tari precum Ecuador sau Emiratele Arabe Unite.

Staff-ul editorial al companiei numara in prezent 2.200 de angajati, comparativ cu 1.250 de jurnalisti la The Times si 1.900 la agentia de presa Dow Jones.

BusinessWeek, asul din maneca

Atunci cand revista de afaceri BusinessWeek, infiintata in urma cu 80 de ani, a intampinat probleme, cei de la Bloomberg si-au deschis larg portofelul si au achizitionat-o in octombrie pentru 5 mil. dolari - bani cash -, suma relativ mica dar care a salvat publicatia de la disparitie. In ultimii zece ani, Bloomberg s-a aventurat arareori in afara taramului finantelor la nivel inalt; stirile pe care le oferea cititorilor specializati in finante erau destinate sa ii ajute pe acestia sa faca si mai multi bani.

In cazul BusinessWeek, revista care ar putea fi redenumita Bloomberg BusinessWeek, grupul isi indreapta atentia catre un public mult mai larg. Astfel, Bloomberg se va adresa si executivilor din companiile mari, liderilor de guverne si altor actori importanti de pe scena politica si economica a lumii. Totodata, grupul se va axa asupra modificarii web-site-ului si a posturilor TV din portofoliu, aspecte indelung neglijate la nivel de companie, astfel ca acestea sa nu se mai adreseze doar persoanelor care lucreaza in domeniul finantelor.

Intr-un moment in care majoritatea companiilor media abia au bani sa plateasca un tort pentru petrecerile de adio pentru angajatii concediati, Bloomberg se rasfata cu noi achizitii.

Profit din sistemul de informare financiara

Chiar daca grupul frapeaza prin ambitiile pe care le are in industria media, marea majoritate a veniturilor companiei, estimate anul acesta la 6,3 mld. dolari si, in consecinta, aproape intreg profitul, deriva din sistemul de informare financiara. Aceste pachete de software, denumite "terminale" inca de pe vremea cand Bloomberg le-a introdus pe piata, pot fi regasite practic in orice birou de pe Wall Street si gazduiesc volume uriase de date si analize financiare, de la cotatii pe bursa ale actiunilor pana la analize complexe ale riscurilor.

In perioada boom-ului financiar din ultimele doua decenii, terminalele Bloomberg au impanzit companiile de pe Wall Street si nu numai. Anul acesta, pentru prima oara in istoria companiei, numarul de terminale instalate va scadea, chiar daca doar modest.

A venit timpul, in opinia oficialilor companiei, ca Bloomberg sa isi largeasca clientela axata in prezent exclusiv pe business si informatie financiara.

"Avem nevoie de o audienta mai larga", spune Daniel L. Doctoroff, presedinte al grupului Bloomberg.

De la fondarea sa in 1981, Bloomberg a acaparat o treime din piata mondiala de informatii financiare, evaluata la 16 mld. dolari, potrivit unei analize realizate la finalul anului 2008 de firma de cercetare Inside Market Data Reference. Thomson Reuters Markets controleaza inca o treime din aceasta industrie, in timp ce restul este impartita de o serie de jucatori mai mici.

Bloomberg la microscop