Business Internaţional

Barry Diller s-a saturat de mass-media. Acum il intereseaza comertul electronic

06.10.2003, 00:00 12



Barry Diller are chiar langa biroul sau un aparat de masurat, numit Intellisense, cu care cunoscutul antreprenor din massmedia isi controleaza tensiunea. Aceasta poate sa iasa din limitele normale din doua motive. In primul rand, din cauza parerilor neintemeiate ale unora care sustin ca situatiile financiare ale companiei sale de comert electronic, Active, nu sunt transparente. O alta cauza poate fi orice sugestie potrivit careia Diller a fost depasit de evenimente cu ocazia vanzarii companiei Vivendi Universal Entertainment (VUE), unde a fost presedinte si director executiv pana in luna martie.



Lupta cu zvonurile



Luna trecuta, directorul in varsta de 61 de ani a dat replica unor rapoarte usturatoare care sustineau ca InterActive "sufera" de pe urma lipsei de transparenta a situatiilor financiare si ca are o multime de impozite de platit, aferente activitatilor legate de rezervarile on-line a camerelor de hotel. Diller a declarat cu aceasta ocazie ca afacerea lui nu are de ce sa se teama.



El vrea sa combata si sugestiile potrivit carora drepturile sale de actionar la VUE - care include studiourile Universal, companii de cablu TV si parcuri de distractie tematice - ar putea fi amenintate in cazul unei eventuale fuziuni cu NBC, canalul media al corporatiei industriale General Electric.



Vivendi Universal, grupul francez incarcat de datorii din domeniul media si al telecomunicatiilor, a inceput sa vanda active pe care le detinea in SUA, pentru care va obtine 3,8 miliarde de dolari (cash) si un pachet de 20% din actiunile parteneriatului NBC-Universal. Tranzactia - care inca nu s-a finalizat - are loc la 18 luni dupa ce Vivendi a creat VUE prin achizitionarea, pentru aproape 11 miliarde de dolari, a USA Networks, compania de televiziune prin cablu a lui Diller.



Diller, care a invatat de tanar cum sa conduca studiourile Paramount, compania de televiziune ABC si divizia Fox a lui Rupert Murdoch, este sigur ca tranzactia nu va afecta valoarea de 2,5 miliarde de dolari a actiunilor preferentiale ale VUE, detinute de el si de compania sa, InterActive.



Intr-adevar, Bob Wright, presedintele NBC, a declarat de mai multe ori ca interesele InterActive vor fi luate in consideratie.



Noua afacere preferata a lui Diller



Diller priveste ambele probleme drept o incercare de a-i distrage atentia de la ambitia sa principala: aceea de a transforma InterActive in cea mai mare si mai profitabila companie de comert electronic din lume.



Compania InterActive are la baza canalul de Home Shopping al USA Networks. In portofoliul sau de active se regasesc companiile Ticketmaster, Hotels.com, City-search si Match.com, agentie matrimoniala on-line.



Numai in acest an a investit 3,2 miliarde de dolari pentru a obtine controlul asupra Expedia, care isi desfasoara activitatea in domeniul turismului, si 720 milioane pentru a achizitiona LendingTree, companie care activeaza pe piata ipotecara de pe internet. Diller este pregatit sa faca mai multe "cumparaturi".



"Urmarim toate oportunitatile de afaceri din domeniul comertului on-line", a declarat Diller pentru Financial Times.



Cum InterActive dispune de fonduri proprii de 5 miliarde de dolari, Diller are destula "munitie" pentru a realiza achizitii importante. Mai mult, compania estimeaza ca poate sa obtina inca 2 miliarde de dolari de la creditori institutionali. Aceste fonduri, obtinute cu titlu de imprumut, vor fi garantate cu actiunile preferentiale VUE.



"Scopul este ca grupul sa devina cel mai mare jucator pe piata e-comert care implementeaza o strategie multi-brand", spune Diller. "In unele situatii, vom infiinta noi companii, iar in altele va fi mai profitabil sa achizitionam unele deja existente, care detin marci comerciale cunoscute", a adaugat el.



Previziunile arata ca grupul InterActive va genera un flux net de numerar de 1,4 miliarde de dolari in acest an. Vanzarile din primul semestru au crescut brusc, cu peste 40%, ajungand la 2,91 miliarde de dolari, iar profitul operational a crescut de mai mult de 3 ori, atingand un nivel de 210,8 milioane de dolari. Aceste majorari spectaculoase s-au datorat in principal activitatilor din turism, "responsabile" pentru 60% din profitul net, si vanzarilor cu amanuntul.



Turismul on-line, la loc de cinste



"Poti spune ca 60% este mult prea mult, dar in ceea ce ne priveste nu este o problema. Ne intereseaza foarte mult achizitiile din turism, tocmai pentru ca acest domeniu are un potential foarte ridicat", a afirmat Diller.



Din ambitiile sale de expansiune face parte si dorinta sa de a dubla veniturile companiei obtinute in afara Statelor Unite, care acum reprezinta in jur de 17% din cifra de afaceri a grupului. Astfel au fost lansate diverse zvonuri, potrivit carora InterActive ar putea achizitiona doua site-uri britanice din domeniul turismului, Lastminute.com si eBookers. Diller a refuzat insa sa comenteze asupra acestor potentiale oferte de cumparare.



In schimb, el a luat atitudine cand in august s-a vorbit despre impozitele datorate de Hotels.com si Expedia, care se ocupa cu rezervari ale camerelor de hotel. Rapoartele au sugerat ca grupul are datorii foarte mari bugetul de stat si la cele locale. Diller a negat aceste aspecte, spunand ca grupul a pus "la pastrare" ceva mai putin de 10 milioane de dolari tocmai pentru a acoperi aceste datorii. Suma este infima fata de profitul operational de 124,8 milioane de dolari (inainte de amortizare) obtinut de divizia de turism in primul semestru al anului 2003.



Diller vede oportunitati semnificative nu numai in turism, ci si in alte domenii: piata imobiliara si agentiile matrimoniale, precum uDate si Match.com.



"LendingTree a avut o crestere de 200%, incepand insa de la o baza scazuta. Credem ca si Match.com este la inceputul aceluiasi drum", afirma el. "Pe site-ul Match se inscriu zilnic 60.000 de persoane, iar cifrele arata ca cresterea neta a numarului de membri este de 8.000".



O strategie a grupului este reprezentata de pachetele de servicii, care combina serviciile oferite de agentiile matrimoniale cu cele din turism, sau rezervarile de bilete cu vanzari cu amanuntul. Astfel, ofertele Expedia ar putea include facilitati de la Ticketmaster, rezultand un pachet de servicii turistice, sau se poate utiliza Citysearch pentru a gasi recomandari privind restaurantele.



De unde vine puterea grupului InterActive



Desi au inceput sa apara servicii rivale in toate domeniile principale de activitate ale InterActive, Diller spune ca grupul nu are "concurenti semnificativi".



E-bay si Amazon sunt vazuti drept principalii adversari. Totusi, Diller este de parere ca cele doua servicii sunt afectate de strategiile rigide implementate si de starea de nervozitate a investitorilor in privinta unor eventuale achizitii.



InterActive, pe de alta parte, este stanjenit chiar de bogatia sa. "Avem 5 miliarde de dolari, plus inca 2 miliarde pe care le vom obtine intr-un moment sau altul de la francezi. Avem un cash-flow de un miliard de dolari. Grupul are capitaluri supradimensionate".



Diller spera ca va investi o parte din acesti bani in tehnologie sau servicii care vor convinge mai multi membri sa nu renunte la serviciile respective si va diminua costurile atragerii de noi membri. El sustine ca numai companiile de o anumita dimensiune pot reduce atat asa-numita "rata de renuntare", cat si costurile de atragere a noilor clienti, care include activitati de marketing, promotii si reduceri (discounturi).



Incercarea lui Diller de a atinge dimensiunea optima pentru afaceriea sa se traduce prin noi achizitii. Totusi, daca InterActive nu ar gasi compania potrivita pe care sa o cumpere, grupul va fi nevoit sa gaseasca o alta destinatie pentru fondurile sale disponibile.



"Nu poti vorbi de o rascumparare de actiuni fara sa iti dai seama ca avem capitaluri mult prea mari. Cred ca tocmai capacitatea noastra financiara este cea care ne da incredere ... sa mai si gresim", spune el.



Cu toate acestea, lui Diller nu-i place deloc sa piarda o oportunitate buna de afaceri. Recent, grupul nu a reusit sa cumpere MyTrip, o agentie de turism on-line din Japonia, ceea ce "m-a suparat destul de mult". De asemenea, au mai fost duse "tratative" privind achizitionarea unui portal de internet, care pana acum nu s-a concretizat in nici o tranzactie.



Ce sa pot sa fac cu banii?



Astfel de negocieri arata ca InterActive trebuie sa-si puna banii la treaba. "Unul dintre cele mai inspaimantatoare momente este atunci cand avem in fata planul pe urmatorii trei ani. Atunci ne dam seama ca daca nu facem ceva, ramanem cu 10 miliarde de dolari care aduc doar o dobanda infima. Poti sa faci doar doua lucruri cu banii: poti sa cumperi, poti investi, poti sa-ti rascumperi actiunile de pe piata sau sa dai actionarilor dividende".



Diller nu mai vrea insa sa investeasca in industria de divertisment. El si-a incheiat cariera in acel domeniu dupa mai mult de 30 de ani de transferuri intre Hollywood si companiile de televiziune de pe coasta de est a Statelor Unite. De asemenea, este exclusa si o eventuala expansiune in sectoare care nu au nici o legatura cu activitatea InterActive, ca de exemplu distributia aparatelor electrocasnice.



Pentru acest an se estimeaza ca grupul va atinge, si va putea chiar depasi, tinta stabilita pentru indicatorul PER (cursul bursier raportat la profitul pe actiune), de 75 de centi. Totusi, scaderea valorii pachetului de actiuni VUE, precum si cheltuielile legate de achizitionarea Ticketmaster, Hotels.com si Expedia, ar putea duce la scaderea incasarilor sub nivelul previzionat.



Diller spune ca aceasta situatie este temporara si ca nu ar trebui sa afecteze cresterea pe termen lung a grupului. El considera ca InterActive poate face fata cu succes competitiei in domeniu, accentuata prin intrarea pe piata a unor noi jucatori care vor sa acapareze cat mai multi clienti "virtuali".



"Acum cativa ani, piata era foarte aglomerata. Apoi, n-a mai ramas nimeni, si acum concurenta creste din nou", a afirmat Diller.



"Ne-am straduit sa atingem un ritm ridicat de crestere, atat in vremuri bune, cat si in perioade mai putin favorabile. Acum suntem pregatiti - nu exista nici un sector care sa aiba o crestere anuala mai mare".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO