Business Internaţional

Atractiile fierbinti ale turismului estival s-au mutat in tarile din Europa Centrala si de Est

06.09.2004, 00:00 56

Europa, prima destinatie a turismului mondial, va profita putin de redresarea prin care trece acest sector, dupa cum arata previziunile internationale ale Organizatiei Mondiale a Turismului pentru 2004, informeaza Le Figaro. OMT si-a revizuit prognosticurile: "La mijlocul lui iunie, aveam ipoteza cresterii de 5%, de acum inainte ne asteptam totusi la o crestere intre 6%si 7%. In valoare absoluta, anul 2004 ar trebui sa marcheze o stabilizare", a declarat  Francesco Frangialli, secretar general in cadrul OMT. Dar,  raportat la anul 2003, cresterea turismului european va fi de doar 2% sau 3% .
Sezonul estival 2004 a fost sufocat de ofertele venite de la malul marii, din partea celebrelor destinatii europene- Franta, Italia, Spania, care sunt considerate prea scumpe. De fapt, turistii au preferat sa plece in Maroc, Tunisia, in Egipt, sau in tarile din est, unde serviciile sunt mai bune, daca se ia in considerare raportul calitate-pret. In Franta, Coasta de Azur a fost afectata de acest fenomen si a inregistrat, pentru al doilea an consecutiv, o scadere  de 10%-15% a frecventei turistilor. Intr-adevar, preturile produselor turistice din regiune au crescut de doua ori mai repede decat preturile bunurilor de consum in perioada 1998-2003. CETO, asociatia operatorilor din turism francezi, a confirmat scaderea interesului pentru Franta, Italia sau Grecia.
Marea vedeta a verii, Croatia, revine pe scenele turistice anul acesta. Astfel, vanzarile grupului Noi Frontiere pentru Croatia au crescut cu 85%, iar vanzarile grupului Kuoni pentru atractiile croate au crescut si ele, cu 65%. "Aceasta tara beneficiaza de o imagine buna gratie zonei de coasta, foarte frumoasa, si datorita preturilor reduse", subliniaza Christian Rochette, care spune ca la grupul Noi Frontiere destinatia cea mai bine vanduta a fost, totusi, Maroc-ul.
La compania Expedia, vanzarile de bilete pentru Italia si Grecia au scazut la jumatate, in timp ce Croatia a atras un  numar dublu de vizitatori. Desi in volum mic, noile intrate in uniunea Europeana, Estonia si Lituania, au cunoscut si ele un veritabil boom, respectiv 1.459% si 480%, mai ales din cauza dezvoltarii companiilor care practica tarife reduse.
Dintre miile de destinatii vandute de specialistul aerian Go Voyage, Praga avanseaza de pe pozitia 75 pana pe pozitia 37, iar Vilnius  urca de pe locul 168 pe locul 125. La randul sau, guvernul ceh mizeaza in 2004 pe o crestere a frecventei turistice cuprinsa intre 10% si 12%.
Oficiul de turism estonian prevede o crestere cu 15% a numarului de turisti pentru anul in curs, in special pentru capitala Tallinn. Hotelurile care fac parte din lantul Scandic Hotels Estonia estimeaza un grad de ocupare de 92-96% in iulie. Clientela hotelurilor este preponderent finlandeza, suedeza, germana si engleza.
Liderul actual al lanturilor hoteliere europene, Accor, prezent in Polonia, Romania si Bulgaria, mizeaza pe o puternica dezvoltare a calatoriilor catre Europa Orientala. "Noi ne instalam intr-o tara anume atunci cand se formeaza o clasa de mijloc, pentru a nu depinde neaparat de turismul international", explica Michael Flaxman, director general la Accor pentru Europa Centrala si de Est. Iar aceste piete reprezinta un puternic potential cu 70% din hoteluri independente. "Atuu-ul nostru este sa fim prezenti in mod egal in Europa de Vest, de unde pleaca 90% dintre turisti. Cresterea puterii de cumparare si posibilitatea de a calatori   fara viza in interiorul Comunitatii va dinamiza fluxurile europene", precizeaza Michael Flaxman.



Week-end-urile au vantul in pupa
Entuziasmul pentru destinatiile din Europa Centrala si de Est nu dateaza de ieri, de azi. "De mai bine de cinci ani, observam cum creste interesul pentru aceste tari", noteaza Emmanuel Foiry, presedintele companiei Kuoni France. Aderarea celor 10 noi tari la Uniunea Europeana nu a fost chiar o adevarata explozie pentru turism. Francezii au profitat totusi de week-end pentru a descoperi aceste tari. Ofertele de calatorii de week-end se vand bine, dar putini operatori le contabilizeaza. "Este motivul pentru care am iesit de pe aceasta piata. E foare usor pentru un client sa isi aranjeze singur plecarea, chiar sa isi faca rezervarea la hotel prin Internet. Aceasta piata scapa din ce in ce mai mult agentiilor de turism pe plan mondial", spune Emmanuel Foiry. In schimb, Kuoni, ca orice tur-operator care isi respecta imaginea, e foarte prezent in est-ul continentului, cu produse sofisticate, printre care si circuitele turistice.



Boom-ul croat
Este noua destinatie mediteraneana in voga, omniprezenta in oferta de turism a operatorilor francezi si spanioli. Croatia, cu litoralul sau bine conservat, cu cele 1.185 de insule si cetatile medievale, cunoaste o crestere spectaculoasa, de 60%, intre 1998 si 2001, iar cifra de afaceri a sectorului turistic se ridica la 7 miliarde de dolari. O evolutie salutara, dupa anii tulburi ai razboaielor din Yugoslavia, si o veritabila mana cereasca financiara care a transformat turismul in principala sursa de venituri a guvernului.
"Croatia este o destinatie mediteraneana noua si originala, care satisface toate exigentele consumatorilor: mare, soare, preturi accesibile, infrastructura la nivel occidental", observa Celine Limouzin, de la Oficiul Turismului Croat din Franta. Francezii, saturati de preturile exorbitante ale unui sejur pe Coasta de Azur, sunt foarte interesati sa descopere "perla Adriaticii".
In jur de 22.000 de francezi au vizitat Croatia in 2003, si cifra ar trebui sa depaseasca 300.000 anul acesta, adica sa inregistreze o crestere de peste 30%. Si britanicii sunt foarte numerosi. In 2003 au fost 152.000 in comparatie cu 132.000, cu un an in urma. Germanii, care de obicei formeaza cel mai voluminos contingent de turisti, nu au venit in numar fabulos.
Destinatii precum Turcia profita din plin de anvergura turismului adriatic. Croatia, de fapt, nu este o piata excelenta. "Hotelurile, restaurantele, toate s-au scumpit", spune Helga Stiles, din Austria, dupa un sejur in familie petrecut in arhipelagul Cornati. Sub sloganul "Mediterana regasita", autoritatile tind sa inmulteasca activitatile care se pot desfasura sub aceste auspicii. Un numar de prioritati au fost definite in cadrul planului de marketing general: pe de o parte, promovarea sporturilor nautice, a croazierelor la bordul vaselor cu panze, cresterea capacitatii de cazare. In acest moment, capacitatea de cazare este de 727.000 de paturi, fata de 700.000, cifra aferenta anului 2003.
Aceasta este principala slabiciune a Croatiei. Camerele din pensiuni, care reprezinta 44% din capacitatea de cazare, disimuleaza lipsa hotelurilor, care nu contribuie decat cu 13% la totalul locurilor de cazare. "Chiar si la Dubrovnik, care este plin de turisti 10 luni pe an, ar mai fi nevoie de cam 5.000 de locuri", subliniaza Emmanuel Nekic,  de la societatea Exeat, specializata in turism si imobiliare. A doua directie a dezvoltarii ar fi investitiile in sectorul imobiliar. Achizitionarea de cladiri vechi pe tarmul marii este ultima tendinta in domeniu. La patru ani distanta de probabila aderare la Uniunea Europeana, piata imobiliara creste cu 30 de procente pe an. Mai mult, francezii, englezii si scandinavii au devenit pasionati de achzitionarea insulelor in Marea Adriatica. Douazeci de insule au fost scoase la vanzare, pentru sume relativ modeste: 2,5 milioane de euro pentru o bijuterie de insula in arhipelagul Sibenik, sau 45 de euro pe metru patrat. Cinci din aceste paradisuri virgine au fost deja vandute. Singura problema este ca aici sunt interzise orice fel de constructii.



Spania, cazuta in dizgratie
Modelul "plaja-soare" este epuizat si in dificultati. Afirmatia apartine ministrului spaniol al industriei, turismului si comertului, Jose Montilla, care, in mijlocul sezonului estival, a vrut sa traga semnalul de alarma. Dupa epoca lui Franco, Spania a depus eforturi concentrate pentru a dezvolta turismul de masa la tarmul Mediteranei. Sistemul este pus in dificultate astazi de recesiunea economica din tarile scandinave. Spania, a doua favorita dupa Franta, avand anual un numar de 52 de milioane de vizitatori straini, sufera in mod egal din cauza "concurentei acerbe" venite din partea tarilor estice, precum Croatia, care s-a transformat in destinatie privilegiata.
Alt factor negativ este oferta de pachete tursitice, care permit vacante mai ieftine in tari ca Maroc sau Tunisia. Aceste noi posibilitati, in care o saptamana de vacanta costa doar 300 de euro, ingreuneaza mult situatia Spaniei, in care turismul produce 12% din PIB si creeaza 10% din numarul de locuri de munca. Montilla a accentuat necesitatea ca turismul sa nu mai fie strict sezonier. El s-a aratat favorabil promovarii turismului gastronomic, cultural, dedicat sporturilor nautice, fara sa il neglijeze insa pe cel de afaceri. Pe langa impactul atentatelor de la Madrid, din 11 martie, capitala a avut de suferit si din cauza Euro 2004, campionatul european de fotbal organizat la Lisabona, in Portugalia. "Reculul este resimtit mai ales din partea turistilor din tari indepartate, ca Statele Unite ale Americii sau Japonia, care cunosc foarte putin din realitatile spaniole", considera reprezentantul Asociatilor de Turism Spaniole. Totusi, comparativ cu anul trecut, numarul turistilor care au vizitat Spania a crescut cu 4,1%.
andreea.paun@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO