Business Internaţional

Amprenta Turciei în comerţul mondial: ţara lui Erdogan, al treilea exportator de cireşe, printre primii cinci exportatori de ulei de măsline, vinde nave de război, elicoptere militare, piese auto, maşini, utilaje şi textile

Corvetă MILGEM produsă de Turcia

Corvetă MILGEM produsă de Turcia

Autor: Bogdan Cojocaru

26.06.2018, 00:06 1526

De la cireşe în Rusia şi ulei de măsline în toate colţurile lumii la autobuze şi maşini în Europa, garnituri de metrou în Thailanda şi nave de război autohtone, Turcia este un jucător important la capitolul exporturi în comerţul internaţional. Nu ar fi reuşit acest lucru fără ajutorul marilor companii sau pieţe occidentale.

Însă, impulsionate de creşterea economică explozivă şi de creditul ieftin promovat de guvern, importurile Turciei depăşesc cu mult şi cresc mai repede decât exporturile, ceea ce scoate în evidenţă dezechilibrele majore din economie.

Un şantier naval din regiunea Marmara a construit cea de-a 47-a navă pentru compania norvegiană Havyard Group. Feribotul cu propulsie electrică, cu o lungime de 115 metri şi cu o capacitate de transport de 180 de maşini a primit numele  Fyord1. Cu Fyord1, şantierul Cemre a stabilit recordul Turciei pentru cele mai multe nave construite pentru o singură companie, spun reprezentanţii şantierului. Cemre Shipyard a fost înfiinţat în 1996.

Turcia este în faza finală cu semnarea unui acord pentru vânzarea a patru nave de război autohtone, a afirmat la începutul lunii ministrul turc al apărarii Nurettin Canikli. Dacă se va materializa, acesta va deveni cel mai mare acord de export al industriei turce a apărării, având o valoare cât aproape un sfert din exporturile agricole ale ţării. Navele cu pricina sunt corvete MILGEM. Oficialul nu a menţionat numele ţării cumpărătoare, notează Hurriyet Daily News. În mai, partidul aflat la conducere AKP a anunţat că Pakistanul a semnat un acord cu Turcia prin care cumpără 30 de elicoptere de atac T129 ATAK produse de Turkish Aerospace Industries. 

Bozankaya, un constructor turc de vehicule pentru transportul public, va efectua primele exporturi de garnituri de metrou din istoria Turciei. Este vorba de 22 de garnituri de metrou cu patru vagoane în valoare de 46 milioane de dolari pentru oraşul Bangkok, Thailanda . Garniturile sunt vândute printr-un consorţiu cu Siemens Mobility. Trenurile vor fi incluse în flota Skytrain (peste un milion de pasageri pe zi) a oraşului thailandez. Consorţiul Siemens Mobility-Bozankaya  a câştigat licitaţia pentru furnizarea trenurilor în 2016. Ultimul metrou va fi livrat în 2019. Siemens, un imens conglomerat industrial german, este prezent în Turcia de peste 150 de ani.

Însă industria automotive este, de ani buni, cel mai mare exportator al Turciei. Dintre constructorii auto, Ford Otosan, un parteneriat între Ford Motor şi compania turcă KoÁ Holding, este principalul exportator, conform unui top 1.000 al celor mai mari exportatori turci realizat de TIM, o asociaţie a sectorului. Vânzările în străinătate ale Ford Otosan au totalizat 4,8 miliarde de dolari anul trecut. În clasamentul producătorilor auto urmează Toyota†Motor Manufacturing Turkey, cu exporturi de 4,4 miliarde de dolari, şi Tofa∫, un alt parteneriat al KoÁ, dar cu Fiat, cu vânzări de 3,2 miliarde de dolari. Oyak-Renault a livrat în afara Turciei în valoare de 2,8 miliarde de dolari.

Cinci din primii zece exportatori din 2017 sunt companii din sectorul automotive - †Ford Otosan,†Toyota Motor Manufacturing Turkey,†Tofa∫, Oyak-Renault şi Mercedes-Benz T¸rk, notează Hurriyet Daily News.

Ponderea sectorului automotive† în top 1.000 exportatori este de 27% (28,5 miliarde de dolari). Urmează companiile de textile (9,7%) şi producătorii de oţel (9,5%). Cei mai mari 1.000 de exportatori au contribuit cu aproape 60% la exporturile Turciei.

"Având în vedere potenţialul Turciei, zece companii care exportă de peste un miliard de dolari nu sunt suficiente. Ţinta noastră este de 50 de companii până în 2023", a declarat Mehmet Buyukek∫i, preşedintele TIM.

În primele cinci luni ale acestui an, exporturile sectorului automotive din Turcia au urcat cu 17%, la aproape 14 miliarde de dolari, potrivit cifrelor Uludag, o asociaţie a exportatorilor din sectorul de profil. Luna mai 2018 este a 28-a lună consecutivă în care exporturile sectorului au crescut. În mai, exporturile companiilor din automotive au reprezentat 20% din total.

În acea lună, Germania a fost cel mai mare importator de piese auto fabricate în Turcia (vânzări în creştere cu 23%), urmată de Franţa (plus 27%), România (plus 47%), SUA (plus 49%) şi Rusia (plus 56%). Cei mai mari importatori de maşini au fost Franţa, Marea Britanie şi Olanda.

Industria automotive  este liderul exporturilor de 12 ani.

În primele cinci luni ale anului, exporturile turceşti de utilaje au atins şapte miliarde de dolari, în creştere cu 24%. Avansul reflectă revenirea investiţiilor la nivel global şi comenzile noi din ţările europene. Exporturile către Germania au depăşit un milliard de dolari. Ponderea livrărilor în străinătate de utilaje în exporturile totale a fost de 10%.

Rezolvarea problemelor diplomatice cu Rusia a jucat un rol important în creşterea exporturilor de fructe şi legume turceşti în primele patru luni ale anului, scrie agenţia Anadolu. Exporturile au crescut cu 25% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, la 794 milioane de dolari. Exporturile de fructe şi legume către Rusia au urcat cu 125%, la 202 milioane de dolari. În volum, vânzările au crescut cu 91%. Exporturile către Rusia au contribuit cu 70% la creşterea  totală.

Exporturile turceşti de cireşe către Rusia, unde este în prezent în desfăşurare Cupa Mondială de fotbal FIFA 2018, au crescut de la începutul sezonului până pe 17 iunie cu 117%, la 12.900 de tone. Acest sezon a fost unul bun pentru cireşe, recoltarea începând cu 10 zile mai devreme. Exporturile de cireşe ale Turciei în perioada analizată au urcat cu 88% în volum şi cu 67% în valoare (la 106,4 milioane de dolari).

Turcia este cel mai mare producător de cireşe la nivel mondial şi al treilea exportator.

Turcia este, de asemenea, al doilea cel mai mare cultivator de măslini din lume şi printre primii cinci producători de ulei de măsline. Uleiul de măsline reprezintă produsul alimentar cu cea mai rapidă creştere la export. Trei sferturi din producţia de măsline a Turciei este transformată în ulei de măsline.

Turcia contribuie la comerţul global cu aproape 1%. În 2017, exporturile totale s-au situat la 157,1 miliarde de dolari, al doilea cel mai bun rezultat din istorie, în creştere cu 10,2%. Însă importurile au urcat şi mai rapid, cu aproape 12%, la 234,4 miliarde de dolari. Produsele cu cea mai mare pondere în importuri au fost combustibilii şi uleiurile minerale (16%).

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO