Business Internaţional

Americanii, mai antreprenori decat europenii

19.01.2005, 00:00 12



Cand vine vorba de spirit antreprenorial UE continua sa ramana in urma SUA, potrivit unui sondaj realizat de Comisia Europeana, preluat de Euobserver.



Sondajul, desfasurat pe ambele tarmuri ale Atlanticului, arata ca aproape de doua ori mai multi americani (28%) decat europeni (15%) se gandesc sa isi porneasca propria afacere.



Mai mult, acest ecart tinde sa se extinda, numarul oamenilor care se gandesc sa demareze o afacere pe cont propriu a crescut cu 8% din 2003 in SUA, si cu doar 2% in Uniunea Europeana.



Europenii par a se simti mai in siguranta ca angajati ai unei companii decat americanii, care prefera mai degraba sa fie proprii lor sefi.



Aproape doua treimi (61%) din respondentii americani la ancheta au declarat ca prefera sa munceasca pentru afacerea lor, in comparatie cu cei doar 45% dintre europeni care au indicat acelasi lucru. Cei mai multi europeni au precizat drept principale motive pentru a fi angajat la o firma siguranta locului de munca si obtinerea regulata a unui venit fix, ceea ce face mult mai atractiv statutul de salariat decat cel de manager.



Totusi, se pare ca exista o scindare nord-sud, in ceea ce priveste opiniile referitoare la acest aspect. Portugalia si Spania au un procentaj ridicat de persoane (62%, respectiv 56%) care sunt dispuse sa porneasca o activitate pe cont propriu, in timp ce finlandezii (28%), olandezii (33%) si suedezii (35%) se simt mai bine in postura de angajati ai unei companii.



Principalul motiv pe care l-a atribuit Comisia lipsei initiativei in UE este dificultatea gasirii fondurilor necesare demararii afacerii, dupa cum spun subiectii studiului.



Aproape trei sferturi din cei intervievati au spus ca "este dificil sa pornesti o afacere datorita lipsei suportului financiar disponibil".



Un alt motiv pentru care europenii nu se inghesuie sa isi initieze propria afacere este teama de a da gres.



Incurajarea antreprenoriatului in UE este unul dintre punctele cheie ala Strategiei de la Lisabona - care tinteste sa transforme economia din regiune in cea mai dinamica economie bazata pe cunostinte din lume pana in 2010.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO