Business Internaţional

Actiunile companiilor germane, mai atractive decat cele de pe pietele emergente

06.06.2007, 16:26 22

Nu s-a mai intamplat din anii '60 ca Germania sa atraga un numar asa de mare de investitori dornici de noi achizitii. Spre deosebire de Polonia unde actiunile valoreaza in medie de 17,8 ori profitul companiilor, piata de actiuni din Germania este mult mai atractiva din acest punct de vedere, declara Herbert Perus, directorul departamentului de investitii al Raiffeisen Capital Management, care coordoneaza investitii ce depasesc 58 de miliarde de dolari.
Indicele de referinta al bursei germane DAX a urcat cu 21% in 2007, surclasand marea majoritate a indicilor de pe pietele in curs de dezvoltare din lume. Profiturile companiilor germane le depasesc pe cele ale companiilor din restul Europei, fiind conduse de avansul rapid al exporturilor.
Cele mai exportate produse germane sunt autoturismele Volkswagen, camioanele MAN si turbinele produse de Siemens.
Cresterea este laudabila daca ne aducem aminte de eforturile depuse de Germania federala pentru unificarea cu sistemul economic al Germaniei de Est in 1990 sau de criza economica din 2003.
"Copilul bolnavicios al Europei isi reface puterile", declara Robert Halver, analist la Vontobel Investment Banking, parte a Vontobel Holding. "Companiile germane sunt mai puternice ca niciodata."
Saptamana trecuta, indicele Dax a crescut cu 3,2%, ajungand la 7987,85 puncte, la 78 de puncte distanta de recordul stabilit pe 7 martie 2000. Indicele DAX a depasit si avansul de 13% al indicelui Morgan Stanley Capital International Emerging Markets, indice de referinta pentru 25 de piete emergente, precum si cresterea inregistrata de bursele din 11 din cele 12 tari ce au aderat la Uniunea Europeana din 2004. Printre acestea se numara Ungaria, Romania si Bulgaria. Cel mai bine se descurca Slovenia, unde indicele de referinta a avut o crestere de 46% anul acesta.
Actiunile din Germania sunt inca ieftine decat cele din Statele Unite, Japonia, Franta si Italia daca se ia in considerare raportul pret/ castiguri.
"Comparativ cu piete emergente precum Polonia, Germania este inca rentabila", declara Perus care se asteapta ca indicele DAX sa atinga valori record anul acesta.
Legislatia, care in trecut facea aproape imposibila concedierea unui angajat, precum si unirea cu Germania de Est dupa caderea comunismului in '89, au fost o povara la inceputul deceniului pentru economia germana. Indicele DAX a scazut cu 58% intre 2000 si 2002 dupa caderea spectaculoasa a companiilor dot-com, cresterea economica a fost incetinita, iar somajul a crescut. Alte piete care au avut de suferit au fost Anglia unde indicele FTSE a scazut cu 43% si Franta unde indicele CAC a scazut cu 49%.
Companiile germane au profitat de incetinirea economica pentru a muta productia in alte tari unde forta de munca era mai ieftina, iar cererea de la exporturi crestea.
Un studiu al institutului de cercetare IW arata ca costul pe o unitate de forta de munca, un indicator al remuneratiei oferite muncitorilor, a pierdut 0,7% intre 2000 si 2006, in timp ce preturile bunurilor de consum au crescut. Potrivit unui studiu guvernamental, in Polonia costurile cu forta de munca in sectorul privat au crescut cu 18% intre 2000 si 2004.
Un studiu al Eurostat arata ca exporturile Germaniei au crescut cu 14% in 2006, aproape dublu fata de anul precedent. Veniturile din exporturi reprezinta 45% din Produsul Intern Brut realizat de Germania, comparativ cu 11% in Statele Unite si 16% in Japonia, cele mai puternice economii din lume.
Cresterea vanzarilor de retail inregistrata in aprilie indica o redresare a sectorului dupa majorarea taxei pe valoare adaugata in ianuarie. Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica a anuntat majorarea previziunilor privind cresterea economica a Germaniei de la 1,8%, cifra anuntata in noiembrie, la 2,8%. Aceeasi rata de 2,8% a fost atinsa si in 2006.
"Treburile merg bine acum in Germania", a declarat David Joy, responsabil de strategii la RiverSource Investments, care supervizeaza investitii in valoare de 156 de miliarde de dolari. "Sunt producatori de echipamente industriale, iar tarile emergente au nevoie de asa ceva."
Preluarile cresc si ele valoarea actiunilor pe bursa. Conform datelor stranse de Bloomberg, valoarea achizitiilor in care au fost implicate companii listate la bursa din Germania a ajuns anul acesta la 215 miliarde de dolari, dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut.
Cel mai mare producator de ciment din Germania, HeidelbergCement, a anuntat luna trecuta achizitionarea Hanson din Anglia, pentru suma de 15,6 mld. euro, cea mai mare suma platita vreodata la preluarea unei companii din domeniul materialelor de constructii. Companii ce produc automobile, utilaje industriale sau chimicale reprezinta sase din cele mai performante zece companii din cadrul indicelui DAX, acelasi tip de companii care tineau economia in miscare si acum 40 de ani.
Producatorul de echipamente Siemens, cel de chimicale BASF si compania ThyssenKrupp au devenit lideri de piata datorita exporturilor in Europa si Statele Unite.
Asemenea crestere nu a mai fost inregistrata din1998, cand indicele DAX a urcat cu 31%, animat de interesul crescut al investitorilor in companiile dot-com. Este posibil ca aceasta crestere sa nu mai continue, declara Gerhard Grebe coordonatorul departamentului de strategii al Julius Baer Holding.
"Devin sceptic", declara Grebe. "Deja au inregistrat castiguri foarte mari anul acesta."
MAN, unul dintre cei mai mari producatori de camioane din Europa, a recalculat previziunile pentru anul acesta, dupa ce profitul din primul trimestru a fost mai mare decat cel prevazut de analistii companiei, datorita cererii mari de camioane in Europa. Actiunile MAN au crescut cu 60% de la inceputul acestui an.
Constructorul vrea sa deschida o fabrica in Polonia unde se estimeaza ca mana de lucru este de cinci ori mai ieftina decat in Germania.
Volkswagen, cel mai mare producator de automobile din Europa, doreste o fuziune intre MAN, Scania, cu sediul in Soedertaelje, si propria divizie de camioane. Actiunile VW, companie cu sediul in Wolfsburg, au crescut cu 33% anul acesta. Un reprezentant al companiei a declarat ca profitul din primul trimestru al anului a fost dublu fata de cel din aceeasi perioada a anului anterior, in parte si datorita vanzarilor Skoda Auto, divizie achizitionata in 1990, care acum aduce 16% din venitul companiei.
Actiunile Siemens au inregistrat o crestere de 31% in 2007. Compania cu sediul in M?nchen a inregistrat o crestere de 36% a profitului in cel
de-al doilea trimestru fiscal. Aceasta crestere se datoreaza restructurarii companiei de catre Klaus Kleinfeld, care a disponibilizat 7.000 de angajati si a facut investitii in valoare de 12 miliarde de dolari incepand din anul 2005.
Luna trecuta, Klaus Kleinfeld a demisionat in mijlocul unui scandal in care oficiali ai companiei sunt acuzati de dare de mita, locul sau fiind luat de Peter Loescher.
"Rezultatele din primul semestru sunt fantastice", a declarat Michael Barakos ce coordoneaza investitiile de peste 75 de miliarde de dolari ale J.P. Morgan Asset Management din Londra. "Totul tine de viteza schimbarii ce are loc in tara."

Germania devine tot mai puternica

Indicele de referinta al bursei germane DAX a urcat cu 21% in 2007, surclasand marea majoritate a indicilor de pe pietele in curs de dezvoltare din lume.
Indicele DAX a scazut cu 58% intre 2000 si 2002 dupa caderea spectaculoasa a companiilor dot-com, cresterea economica a fost incetinita, iar somajul a crescut.
Exporturile Germaniei au crescut cu 14% in 2006, aproape dublu fata de anul precedent.
OCDE a anuntat majorarea previziunilor privind cresterea economica a Germaniei de la 1,8%, cifra anuntata in noiembrie, la 2,8%.
Valoarea achizitiilor in care au fost implicate companii listate la bursa din Germania a ajuns anul acesta la 215 mld. dolari, dublu fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO