Business Internaţional

Absolventii MBA iau cu asalt piata brandurilor de lux

21.06.2006, 15:36 59

Piata produselor de lux cunoaste o perioada de crestere, specialistii in marketingul marcilor de lux fiind la mare cautare. Acest segment este in momentul de fata dominat de absolventii de MBA, care lucreaza deja pentru nume precum Louis Vuitton sau Prada.
Absolventii MBA (Master of Business Administration) si-au castigat reputatia de a fi cele mai ravnite tinte pentru firme precum Louis Vuitton, Tiffany, Prada si alte marci de lux. De aceea, in momentul de fata, actualii studenti MBA aspira sa devina la un moment dat directori de marketing pentru asemenea firme, scrie Wall Street Journal Europe.
Companiile de lux se arata incantate de ideea introducerii unor programe de specialitate suplimentare pentru cei care urmeaza cursurile de master in administrarea afacerilor, in conditiile in care din ce in ce mai multi studenti viseaza sa intre in aceasta lume si sa ia legatura cu potentialii angajatori, iar institutiile de invatamant ofera o gama larga de cursuri si conferinte, care au ca teme campaniile de imagine, politicile de stabilire a preturilor, canalele de distributie sau elaborarea contraofertelor.
"In ultimul timp a crescut cererea firmelor de lux pentru specialisti care sa ofere consultanta adecvata in afaceri", a declarat Michelle Liu, copresedinte al Luxury Goods and Design Business Club, in cadrul Scolii de Afaceri de la Harvard.
Avand o traditie locala in domeniul produselor haute couture si alte asemenea produse de prestigiu, scolile europene de afaceri sunt recunoscute pentru ca ofera cei mai buni specialisti pentru domeniul produselor de lux. Reprezentantii acestor scoli declara ca piata bunurilor de lux este una foarte sofisticata, care necesita o atentie si o pregatire profesionala speciale.
"Pentru produsele de lux strategiile utilizate sunt foarte diferite de practicile clasice de marketing. Aici trebuie pus accent pe psihologia si aspiratiile clientilor, nu doar de calitatea superioara si preturile adecvate. Promovarea reprezinta o unealta de imbogatire a imaginii, iar discutiile despre preturile produselor de lux raman confidentiale", spune Vincent Bastien, care preda cursuri despre marketingul produselor de lux la HEC Paris.
In cadrul Universitatii internationale din Monaco, studentii MBA au la dispozitie patru module din care pot sa aleaga unul, toate privind marketingul produselor de lux. Mai mult decat atat, in aceasta toamna va fi introdusa o noua specializare de master, pe managementul produselor de lux. Programele MBA, active in cadrul SDA Bocconi din Italia si IESE Business School din Spania nu ofera o gama atat de extinsa de specializari, insa organizeaza conferinte pe tema bunurilor de lux, la care participa companii din domenii diverse, de la firme care construiesc iahturi pana la case de licitatie.
In timp ce majoritatea universitatilor isi fac intrarea in acest segment, la Essec Business School din Franta a fost introdusa in urma cu un deceniu specializarea MBA in managementul international al brandurilor de lux.
Acest program, denumit "M.B.A Luxe" se desfasoara pe o perioada de un an si exista aproximativ 30 de studenti care il urmeaza anual. Oficialii Essec Business School au declarat ca anticipeaza ca in urmatorii ani numarul studentilor care vor urma cursurile acestui program va ajunge la 50, iar aria de acoperire nu va cuprinde doar hainele si parfumurile de lux, ci si hotelurile, automobilele, piata de real estate si produse de arta, precum si obiectele de lux "accesibile" cumparatorului obisnuit, cum ar fi cafeaua premium sau inghetata.
Studentii Essec care urmeaza cursurile MBA invata in primul rand despre modul in care aceste produse sunt create, pentru aceasta fiind organizate excursii, in care ceasornicarii sunt urmariti in timp ce lucreaza. De asemenea, studentii mai pot asista la procesul crearii manuale a rochiilor de lux.
"Este foarte important ca studentii nostri sa isi dezvolte aptitudini comunicationale si de munca in echipa, pentru a putea avea ulterior o relatie buna cu designerii cu care vor lucra. De asemenea, trebuie sa inteleaga faptul ca designerii lucreaza intr-un ritm propriu, care nu trebuie intrerupt", spune Anthea Davis, consilier in cariere, la Essec.
Scolile de afaceri incep sa aiba o cerere tot mai mare de specialisti in managementul marcilor de lux in Asia, in special pe piata din China. In aceasta toamna, HEC Paris va pune bazele unei colaborari cu Tsinghua si Institut Francais de la Mode, in vederea oferirii unui program pentru managementul produselor de lux in Beijing si Paris.
In New York piata bunurilor de lux atrage din ce in ce mai multi absolventi ai M.B.A. Membrii clubului pentru produse de lux si retail al Scolii de Afaceri din cadrul Universitatii din New York au avut succes cu lobby-ul pentru introducerea in acest an a unui curs de specialitate, predat de Greg Furman, presedinte al Consiliului pentru Marketing de Lux, alaturi de alti specialisti ai acestei industrii.
"Studentii pot avea un rol foarte important in schimbare, daca vor avea rabdarea necesara pentru a intelege cultura produselor de lux si pentru a intra in aceasta lume, in care se aplica strategii de marketing si management al relatiei cu clientii diferite de celelalte domenii", a adaugat Furman.
Dana Dillon-Townes, care vara aceasta va intra in echipa L'Oreal, considera ca i-au fost de mare ajutor cursurile urmate la New York, intrucat au invatat-o despre importanta produselor lucrate manual si a legaturilor care se stabilesc intre producatori si clienti. "De asemenea, am avut oportunitatea de intra in legatura cu oameni importanti, cum ar fi directorii unor firme precum Michael Kors sau Dior", a mai spus Dana Dillon-Townes.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO