Business Internaţional

13 ore cu trenul de la Budapesta la Atena, este posibil? Guvernele din Ungaria, Serbia şi Grecia cred că da

13 ore cu trenul de la Budapesta la Atena, este posibil?...

Autor: Bogdan Cojocaru

25.02.2024, 20:10 3436

Modernizarea rutei fero­viare dintre Budapesta şi Belgrad pentru a permite un trafic mai mare de marfă şi circulaţia trenurilor de mare viteză este un proiect considerat ca fiind simbolul noilor alianţe din Balcani.

Ungaria se simte mai apropiată de Serbia decât de UE, iar ambele state au primit China cu braţele des­chise. Modernizarea se face cu bani şi tehnică din China. Însă şi Atena s-a alăturat săptămâna trecută proiectu­lui, scrie Daily News Hungary.

În acest fel va fi extinsă calea fe­rată care leagă capitala Ungariei de ca­pitala sârbă în prima fază la 1.500 de kilometri. „Victorie istorică“, ar fi descris ministrul sârb al transportu­rilor acordul dintre preşedintele Aleksandar Vucic şi premierul grec Kyriakos Mitsotakis de a extinde Coridorul X european către Grecia.

Guvernul maghiar a sperat până de curând că primul tronson al liniei (între Budapesta şi Belgrad) va fi fina­lizat anul viitor. Serbia a fost pu­ţin mai realistă, punând 2026 ca dată probabilă de livrare.

Înainte de semnarea acordului sârbo-grec, ministrul sârb al con­struc­ţiilor, transporturilor şi in­frastruc­turii Goran Vesic şi-a condus colegul grec, pe Christos Staikouras, de-a lungul unei secţiuni. Călătoria de 76 de kilometri cu trenul Şoimul (Sokol) de la Belgrad la Novi Sad a durat puţin peste jumătate de oră.

De acolo, mai sunt 108 kilometri până la Subotica, lângă graniţa cu Un­garia. Această etapă va fi finali­za­tă în martie anul viitor, a spus Vesic. El a anunţat şi o nouă modificare a termenului limită: de la Belgrad la Budapesta se va putea călători cu trenul în mai puţin de 4 ore în 2027.

Modernizarea tronsonului ma­ghiar este cea mai scumpă investiţie feroviară maghiară din toate timpu­rile. Bugetul iniţial de 400 de miliarde forinţi a fost deja împins la 750 de mi­liarde forinţi (2 miliarde euro). Este aproape sigur că preţul final va fi şi mai mare, chiar dacă lucrările sunt efectuate pe o porţiune plană, potrivit Index.

În plus, cea mai mare parte a cos­turilor de renovare, 85%, ar trebui să fie finanţate printr-un împrumut chi­ne­zesc. După finalizarea lucrărilor de modernizare şi construcţie, o cale fe­rată de mare viteză de 1.512 kilome­tri va lega Budapesta de Atena.

Va dura mai puţin de 13 ore pentru a ajunge de la Budapesta la capitala Greciei cu trenul. De altfel, încă de la anunţarea colaborării cu China pentru această linie s-a spe­culat că Grecia va fi destinaţia finală deoarece acolo China îşi dezvoltă un mare port de mărfuri.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO