Business Hi-Tech

Web Master - intre Picasso si Stapanul Inelelor

04.08.2004, 00:00 23



Chiar daca recesiunea dot-com a generat probleme in multe sectoare, exista domenii care nu au fost niciodata profund afectate de modificarile aparute dupa prabusirea spectaculoasa a sectorului IT.



Iar necesitatea unei prezente pe Internet a devenit tot mai clara in lumea afacerilor, mai ales dupa ce companiile au descoperit ca prezenta online le asigura tocmai aportul de clienti disponibil in acest loc fara frontiere. Aici se pune insa o problema esentiala: ce facem cu acest site? Realizam, in casa, un catalog de prezentare al firmei sau apelam la specialisti care sa faca o interfata atractiva si poate chiar un magazin pe Internet?



Cu toate ca majoritatea companiilor au considerat ca externalizarea siteului va asigura succesul acestuia sau cel putin va conduce la scaderea investitiilor, in multe cazuri s-a ajuns la concluzia ca webmasterul ramane o persoana indispensabila, cu ajutorul careia prezenta pe Internet a companiei poate deveni mult mai performanta. Penetrarea rapida a Internetului in lumea afacerilor a condus la modificari ale modelului de business si simultan la modificarea cerintelor pe care trebuie sa le indeplineasca un webmaster.



In noua economie in care siteul companiei deserveste scopuri multiple, de la promovarea imaginii si pana la initierea si finalizarea unor vanzari, a devenit evident ca webmasterul nu mai poate fi privit doar ca persoana care se ocupa ca siteul sa functionze corect si sa fie disponibil 24 de ore din 24.



In acest conditii webmasterul a devenit un liant important intre departamentele de IT, vanzari si marketing ale unei companii, fiind responsabil de multe ori de intreaga strategie Internet a companiei si de identificarea unor noi oportunitati de dezvoltare.



Cunostintele de programare si abilitatile grafice sunt in continuare cerinte esentiale pe care trebuie sa le indeplineasca o persoana care detine acesta functie, dar in contextul actual numai acestea nu mai sunt suficiente. Capacitatea de a identifica solutii la problemele complexe pe care le poate ridica un site de companie care trebuie sa serveasca mai multe scopuri, de a aprecia care dintre sarcini pot fi rezolvate cu resursele interne si cand este momentul de a se apela la servicii externe fac deja diferenta.





O problema de semnatica



In teorie definitiile conferite termenului de webmaster sunt destul de simple. Acesta este persoana care creeaza si managerizeaza continutul si structura unui site Web sau administreaza serverul pe care se afla acesta si controleaza aspectele tehnice ale programarii. De multe ori termenul este utilizat pentru a numi o persoana a carei nivel de cunostinte si experienta ii confera capacitatea de a depasi nivelul de web designer sau programator. Pe de alta parte, cumulul de cunostinte nu permite definirea exacta a unor limite sau incadrarea cu certitudine intr-o anumita arie. Existp de altfel si situatii in care aceste termen este inlocuit de denumiri ca director de departament Web sau Web manger. Cunostintele pe care le presupun insa aceste functii sunt similare.



Aceasta definitie poate capata diverse conotatii si in functie de dimensiunile si cerintele companiei. In acest context webmasterul este cel desemnat de companie sa se ocupe de siteul acesteia. Intr-o companie de dimensiuni mici sau medii, webmasterul trebuie sa fie capabil sa adreseze atat aspecte tehnologice cat si crearea de continut, revenindu-i integral responsabilitatea pentru functionarea si intretinerea siteului.



Un alt model de functionare este cel in care designul si producerea siteului sunt realizate initial de o agentie Web care ulterior il va preda webmasterului care devine din acel moment responsabil de mentinerea acestuia si de adaugarea de informati si servicii noi in limitele stabilite prin conceptul initial. In companiile mari se prefera angajarea mai multor persoane ca webmasteri, astfel incat apar diferentieri clare intre persoana care se dedica crearii de continut, cea care rezolva problemele tehnice de intretinere a serverului si de programare Web si cea care se ocupa de promovarea acestuia.



In functie de dimensiunile organizatiei, termenul de webmaster poate defini chiar si o echipa, de obicei interdepartamentala, care combina persoane din departementul II si marketing, ce stabileste strategia de Internet a companiei si cerintele tehnice si de design pe care trebuie sa le indeplineasca website-ul companiei. Pe langa aceasta echipa are rolul de a identifica resursele tehnice necesare pentru implementarea site-ului si de a superviza designul acestuia, daca a fost incredintat unei agentii Web externe. In afara de aceasta echipa pot exista webmasteri la nivel de departamente care au rolul de a organiza si dezvolta module Web axate pe activitati si produse specifice, ce vor fi integrate in site-ul sau Intranetul corporatiei.



In cazul agentiilor Web rolul de webmaster defineste uzual managerul de proiect care se ocupa de crearea si producerea unui anumit site si de relatia cu clientul.



Astfel termenul de webmaster are multiple conotatii, nuantate in functie de context si definitia este intr-o continua evolutie. Din acest amalagam de nuante este destul de greu de trasat o linie directoare, dar ca regula generala, cerintele pe care trebuie sa le indeplineasca un webmaster sunt o buna cunoastere a limbajului HTML si obiectivele pe care trebuie sa le atinga site-ul companiei.





De ce mai avem nevoie de webmasteri ?



Interesul pe care il prezinta un site pentru vizitatorii sai este direct proportional cu actualizarea acestuia si cu capacitatea de a prezenta in permanenta informatii si servicii noi. Profilul comportamental al utilizatorilor de Internet rezultat in urma studiilor derulate de eMarket Research a identificat ca in proportie de 75% acestia apreciaza si vor vizita mai des un site al carui ciclu de actualizare este de minimum trei zile. Interactivitatea cu utilizatorul a fost indicata de 65% dintre subiectii studiului ca motiv de vizitare al unui site. Posibilitatea de a gasi rapid informatii relevante este un alt motiv pe care 85% dintre subiecti l-au indicat ca si criteriu de vizitare



Toate aceste criterii sunt cele care trebuie sa fie permanent in atentia webmasterului si rolul sau este, in afara de cel de a crea continut pentru site, de a cauta in permanenta noi modalitati de a promova site-ul si de a-l mentine in atentia vizitatorilor.



Cerintele pe care companiile le au de la webmasteri se concentreaza de astfel in acesta zona si IWA (International Webmaster Association) a publicat concluziile unei analize de piata in cadrul careia 800 de manageri din USA au fost rugati sa indice care este in viziunea lor atributia principala a unui webmaster. Astfel 73% au indicat ca dezvoltarea site-ului si crearea de module noi este ceea ce solicita webmasterului. Crearea de continut si actualizarea site-ului companiei este o prioritate numai in viziunea a 54% dintre repondentii sondajului. In ceea ce priveste problemele de ordin tehnic, 46% dintre manageri au indicat ca au preferat sa externalizeze acest tip de servicii, astfel incat webmasterul sa se axeze in principal pe dezvoltarea si promovarea siteului. Cu toate acestea 54% dintre cei chestionati au declarat ca succesul de care se bucura siteul care ii reprezinta pe Internet se datoreaza in mode direct webmasterului, si numai in 27% din cazuri poate fi atribuit unui efort combinat al departamentelor de IT si marketing.





Angajarea unui webmaster: Certificare sau portofoliu?



Spre deosebire de alte domenii ale IT-ului, ca de exemplu sistemele de operare, retelele sau bazele de date unde exista deja o serie de certificari care atesta nivelul de cunostinte si competenta unei persoane, in domeniul web initiativele de acest fel sunt inca la debut si chiar daca exista deja un program de certificare CIW Certified Internet Webmaster www.ciwcertified.com gradul de acceptare ale acestuia este inca destul de mic si chiar pentru Statele Unite nu au fost emise decat 45.000 de certificate de acest tip.



Din aceasta cauza, la care se adauga si cerintele multiple pe care le presupune aceasta functie, portofoliu sau referintele raman unul dintre cele mai importante criterii analizate la angajare.



In acelasi studiu publicat de IWA, managerii au fost chestionati in legatura cu criteriile pe care le-au avut in vedere la angajarea webmasterului. 55% dintre acestia au indicat experienta si un portofoliu vast ca fiind primul criteriu de apreciere, in timp ce 32% s-au orientat catre persoane provenite din domenii ca marketing si management. Numai 10% dintre acestia au indicat ca si criteriu bugetul alocat pentru acest post. De altfel portofoliu pe care il poate prezenta un webmsater este si un criteriu de diferenteiere intre un aspirant si o persoana cu experienta.



Din punctul de vedere al managerilor abilitatile grafice sau tehnice ale webmasterului nu sunt intotdeauna o conditie necesara, acestia orientandu-se mai mult catre persoane care au capacitatea de a intelege care este importanta site-ului in ansamblul obiectivelor si strategiei companiei.



Importante sunt si certificarile in domenii conexe precum programarea Web sau aplicatii de grafica. In cazul siteurilor incluse in portofoliu se apreciaza in special capacitatea webmasterului de a aplica solutii tehnologice moderne si in special axarea pe administrarea unor adrese circumscrise unui anumit domeniu, ceea ce certifica abilitatea acestuia de a rezolva o serie de probleme specifice.



In concluzie selectarea unui webmaster trebuie sa porneasca de la sarcinile pe care se va axa in principal acesta. In cazul in care obiectivul va fi de creare de continut si de intretinere a unui site deja existent atunci este nevoie de o persoana cu abilitati grafice, specializata in programe ca Fireworks, After Effects, Photoshop sau Flash.



Daca destinatia webmasterului este de a initia sau dezvolta site-ul atunci este de preferat o persoana cu cunostinte cat mai avansate in limbajele de programare Web ca: Active Server Pages (ASP), Javascript, Java Server Pages (JSP), Perl CGI, PHP, XML, ColdFusion) si baze de date. Indiferent de specializarea acestuia cunostintele fundamentale intr-un program de editare Web de tipul Dreamweaver, GoLive sau Frontpage sunt o cerinta esentiala.



Angajarea unei persoane care combina abilitati din ambele domenii, grafica si programare, poate reprezenta o solutie de debut, dar ulterior in functie de evolutia site-ului va aparea necesitatea specializarii intr-o anumita directie.



In plus un webmaster trebuie sa aiba capacitatea de a avea abilitati de comunicare si de conducere pentru a interactiona cu departementele companiei si pentru a putea coordona o firma externa, angajata pentru a dezvolta anumite module ale site-ului sau pentru a implementa anumite functii si servicii.



Ceea ce este evident este faptul ca selectarea unui webmaster competent este o sarcina dificla, atat datorita multitudinii de atributii pe care trebuie sa le indeplineasca acesta cat si datorita confuziilor generate de flexibilitatea termenului. Insa activitatea acestuia va fi usor de apreciat prin succesul sau insuccesul de care se va bucura siteul pe care il va intretine.





Webmasterii in Romania: Inca suntem la inceput



Dezvoltarea rapida a Internetului romanesc, a carui rata de crestere anuala este apreciata ca fiind cuprinsa intre 50 - 75%, a condus la crearea a numeroase posturi in industrii ca programarea Web si web design. Cresterea numarului de domenii .ro la aproximativ 65.000 in anul 2004 a marcat si modifcarea perceptiei asupra importantei existentei unui personal specializat in intretinerea si dezvoltarea acestora.



In acest moment modelul cel mai frecvent care se poate identifica in piata este cel al webmasterului polivalent care se ocupa integral de un site pornind de la aspectele tehnice de intetinere a serverului si pana la crearea si actualizarea continutului.



O echipa de webmasteri ramane inca apanajul organizatiilor de mari dimensiuni, mai ales cele a caror activitate este strans legata de Internet sau in care acesta joaca un rol important.



La o analiza sumara se poate constata ca webmasterii romani au evoluat catre acesta titulatura prin doua modalitati: fie este vorba de programtori Web sau desigenri care si-au dezvoltat abilitati de promovare pe Internet si de strategie de vanzari, fie de profesionisti in marketing care au acumulat cunostinte de Web prin intermediul unor cursuri sau prin implicarea lor in diverse proiecte.



Acesta evolutie a Internetului romanesc a determinat o abordare noua din partea agentiilor Web si majoritatea au inteles ca predarea unui proiect catre client reprezinta doar o etapa si nu implicit si finalizarea acestuia. De aceea, din ce in ce mai frecvente in oferta agentiilor se regasec servicii de promovare a siteului si de diversificarea a continutului.



De altfel importanta webmasterului este in stransa conexiune cu cea pe care o are siteul in cadrul companiei. Astfel pentru companiile care ofera servicii prin Internet sau comert electronic webmasterul este o componenta esentiala a modelului de business si de altfel acestea sunt zonele in care sunt concentrati in acest moment webmasterii romani.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO