Business Hi-Tech

Vinul romanesc se pregateste de integrare

13.10.2003, 00:00 8


Asteptata integrare a Romaniei in Uniunea Europeana din 2007 ii face pe producatorii de vin sa se intrebe cum vor face fata "invaziei" de marci comunitare, care cu siguranta vor beneficia si de promovare pe masura. Raspunsul la aceasta intrebare a generat, cum era firesc, cel putin doua curente importante: al celor care cred ca vinul romanesc poate face fata cu succes evenimentelor si al scepticilor, care cred ca este foarte posibil sa-si piarda complet identitatea. Atat unii cat si ceilalti intrevad totusi o solutie comuna salvatoare: Feteasca Neagra.


Unul din motivele pentru care partizanii rezistentei produselor autohtone sunt convinsi ca vinurile romanesti se vor impune chiar si dupa 2007 il reprezinta patriotismul local."La noi mai functioneaza inca patriotismul local, care face ca doar un procent foarte mic, de 2-3%, sa fie reprezentat, in acest moment, de importuri. Pana in 2007 probabil ca se va ajunge la 5%," spune Dan Boboc, consultant in cadrul diviziei de vinuri a Metro.Este adevarat ca, fata de alte produse, unde importurile au luat de mult fata exporturilor, la vinuri lucrurile stau un pic pe dos. Putine soiuri de vin de import si-au gasit locul rintre preferintele consumatorilor, de regula cei mai umblati, iar un motiv serios pentru care lucrurile stau asa il reprezinta pretul, de multe ori dublu fata de pretul vinurilor autohtone.Totusi, sunt specialisti care cred ca patriotismul nu le va mai fi de nici un folos producatorilor romani, la momentul integrarii."Sa spunem ca, in acest moment, un brand ca Murfatlar este foarte bine cunoscut in Romania, dar imaginea bautorilor de vinuri din Europa este legata de vinurile seci. Ei se vor impune in 2007. Pentru ca vinul romanesc sa fie competitiv trebuie sa fie cel putin la fel de competitiv cu cel din tarile UE," spune Stephen Bennett, oenologul australian de la Murfatlar. "Romania va deveni parte din comunitatea europeana, dintr-o piata mai mare. O piata menita sa fie egala, dar unde calitatea este extrem de importanta. In viitor, ceea ce conteaza este un marketing bun, promovarea si calitatea," a adaugat el.Bennet crede ca fara promovare si o politica de marketing puternica, vinurile romanesti vor mai fi cautate doar de generatiile mai varstince, cele tinere, proactive, fiind atrase de brand."Daca schimbarile se vor petrece sau nu in 2007 este o chestiune de evaluare a pietei. Probabil ca va dura ceva timp, insa este mai bine sa fi primul care indeplineste toate cerintele decat sa ramai de caruta. Romania are nevoie de ceva care sa se diferentieze de restul," a precizat Bennet.Virgil Mandru, presedinte la producatorul de vinuri Tohani, ale carui podgorii sunt situate in judetul Prahova, spune insa ca afirmatiile lui Bennett sunt afirmatiile unui strain care vede lucrurile din exterior."El este un strain care lucreaza in Romania, nu are patriotism. Totusi, vinul este singurul lucru care-ti aminteste de locul de provenienta, nu-si poate pierde identitatea," este de parere Mandru.Daca ar fi sa aleaga un vin care sa-i reprezinte, care ar fi acesta? Patrioti sau nu, investitorii au raspuns in cor: Feteasca Neagra, care se produce cu precadere in Moldova- la Uricani, Vaslui, Targu Bujor, Vrancea, Cotesti, iar in Prahova la Tohani, Valea Calugareasca si Domeniile Viticole."Aici sunt mai multe aspecte de discutat. In lumea comerciala internationala, sunt trei sau patru soiuri dominante: la soiurile albe- Sauvignon Blanc si Chardonnay, iar la rosii- Cabernet Sauvignon si Pinot Noir, acestea detin ponderea. Urmeaza apoi o pauza si apoi urmeaza alte soiuri. Intre soiurile care dau specific se numara Feteasca Neagra, Feteasca Alba si Babeasca. Feteasca Neagra e un soi de viitor, pacat totusi ca suprafata pe care se cultiva e foarte mica, de doar aproximativ 7.000 de hectare," spune Valeriu Cotea, profesor universitar in cadrul Universitatii de Stiinte Agricole si Medicina Veterinara din Iasi."Feteasca Neagra ne va diferentia. Cei din celelalte tari din Est si-au creat deja o marca, iar noi putem sa ne diferentiem cu Feteasca Neagra," a adaugat si consultantul Dan Boboc. "Desi 2007 pare la ceva distanta, nu mai e chiar asa de mult. Cu suprafata pe care o avem, cu ea ramanem. La vinurile de consum curent va fi o concurenta extraordinara, in timp ce la vinurile de masa, unde calitatea a ramas constanta, probabil vor deveni ceva mai elaborate. Un producator cu o productie de patru-cinci ori mai mare va iesi cu un pret competitiv," a conchis Cotea.claudia.covaci@zf.ro





Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO