Business Hi-Tech

The Onion: cum sa nu te faci de ras vanzand umor

01.09.2003, 00:00 24

Binecunoscutul site de satira politica TheOnion.com ajuns la venerabila varsta de 15 ani, timp in care a reusit nu numai sa atraga milioane de vizitatori si sa supravietuiasca crahului dotcom, ci sa devena o adevarata afacere, cu venituri de invidiat.
In momentul in care sistemul de afaceri pe Internet bazat pe publicitate s-a prabusit, la finalul anilor '90, The Onion a fost printre putinele companii care au gasit solutia corecta pentru a supravietui impasului. Compania s-a bazat pe incasarile realizate de ziarul tiparit, un saptamanal care aduna in paginile sale continutul satiric al paginii de Internet. Succesul cunoscut de acesta a dus si la stabilizarea afacerii online.
In acest moment, The Onion (Ceapa, pe romaneste) se poate mandri cu 1,3 milioane de cititori in fiecare luna, iar afacerea produce incasari de 7 milioane de dolari pe an. Astfel, aprecierile bune ale analistilor, care vad posibila relansarea industriei publicitatii online, nu fac decat sa ii multumeasca pe editorii The Onion.
Ideea crearii publicatiei satirice a aparut in 1988, cand doi studenti ai Universitatii Wisconsin, Tim Keck si Chris Johnson, au luat cu imprumut 8.000 de dolari de la parinti pentru a lansa o mini-revista de umor, care era scrisa pe computerele lor personale, imprimata pe hartie si vanduta pe strada. Ziarul mergea bine, dar fondatorii s-au gandit ca visul nu va tine prea mult, asa ca au vandut "afacerea" in 1989, noii patroni fiind doi colegi de facultate, Scott Dickers si Peter Haise. Ei a platit 19.000 pentru The Onion, iar ziarul s-a dovedit un succes, dezvoltandu-se pana in 1994 la un nivel al cifrei de afaceri de un milion de dolari pe an.
Ziarul a ramas insa un succes regional pana in 1996, cand si-a lansat siteul de Internet, devenind astfel o publicatie recunoscuta la nivel mondial. Cu toate acestea, angajatii inca erau putini, iar salariile lor nu depaseau 25.000 de dolari pe an pe om. "Banii nu ne-au motivat niciodata", a declarat unul dintre ei. "Pentru multi a fost un soc faptul ca puteau castiga bani doar pentru a crea glume", a explicat el. La finalul anilor '90, odata cu crahul dotcom, incasarile The Onion s-au redus aproape de zero. Ziarul insa, precum si o carte care contine cele mai de succes texte satirice, s-au vandut ca painea calda, asigurand succesul companiei. Acum ziarul are cinci editii regionale si aduce 50% din incasarile companiei. Site-ul de Internet nu este raspunzator decat pentru 30% din incasari.
Confirmand tendintele din intreaga piata, The Onion a inceput sa gazduiasca reclame pentru companii care nu au nimic de-a face cu Internetul. Acum printre sponsorii sai se numara Nike, HBO sau Volkswagen. "Suntem in profit, dar nimeni nu s-a imbogatit. Realizam incasari decente, iar bucuria este cel mai mare castig", a declarat unul dintre editorii publicatiei.
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO