Business Hi-Tech

Televiziunea prin satelit: lupta dura pe o piata cu marje mici

Televiziunea prin satelit: lupta dura pe o piata cu marje mici

Televiziunea prin satelit a ajuns in doar doi ani la o cota de 32,4% din piata serviciilor TV

04.06.2008, 20:59 68

Piata locala de servicii de televiziune prin satelit a crescut exploziv anul trecut, dar avansul pietei a fost "acaparat" de cei mai agresivi doi jucatori de pe piata: RCS&RDS si Romtelecom. Cele doua companii se plaseaza astfel pe primele doua locuri din piata, la o distanta semnificativa fata de concurenti - ale caror afaceri au intrat astfel sub presiune.
Factorul determinant pentru cresterea concurentei a fost intrarea Romtelecom pe televiziunea pe satelit, ultima decizie majora a americanului James Hubley - fostul CEO al operatorului.
Pe piata existau conditiile unei competitii, dat fiind faptul ca existau deja patru jucatori, dar resursele alocate dezvoltarii Dolce de Romtelecom - care cauta modalitati de a opri exodul clientilor de pe telefonia fixa, a avut un impact major.
Preturile au scazut si s-au stabilizat pentru pachetele de baza de televiziune prin satelit la mai putin de 15 lei, iar companiile au ajuns sa instaleze gratuit antenele de satelit si sa ofere gratuit (in custodie) echipamentul de receptie (decodorul).
Cel mai mare operator de telefonie fixa, care ofera Dolce la preturi mai mici pentru clientii sai pentru telefonia fixa, a reusit sa atinga astfel doua obiective: sa isi incurce competitorii directi si cei potentiali si, in acelasi timp, sa determine o parte din utilizatori sa nu renunte la serviciul de telefonie fixa.
Avansul puternic al pietei de satelit a venit pe fondul unei scaderi pe piata de cablu TV (CATV).
Astfel, numarul de clienti ai serviciilor CATV a scazut anul trecut cu peste 230.000 de utilizatori (6,26 %) la 3,55 milioane, piata continuandu-si astfel declinul demarat in a doua parte a anului 2006, conform datelor publicate de Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI).
Primii doi jucatori de pe piata CATV, RCS&RDS si UPC, au impreuna circa
2,5 milioane de clienti - restul pietei fiind impartit intre un numar de 566 de operatori, dintre care unul dintre cei mai mari este Digital Cable Systems, detinut de AIG.
Datele arbitrului pietei telecom arata ca tendinta de consolidare a pietei locale CATV a continuat in 2007, numarul de furnizori de servicii scazand de la 626 la finele lui 2006 la 566 la finele anului trecut. O parte dintre operatori au fost achizitionati RCS&RDS si UPC.
Cel mai dinamic segment al pietei de servicii TV al fost cel al televiziunii prin satelit, care a inregistrat anul trecut cea mai mare crestere a numarului de utilizatori din istorie, de la 0,6 milioane la finele lui 2006 la 1,7 milioane.
Cresterea cu 1,1 milioane sau 177% a numarului de utilizatori pe serviciile de televiziune prin satelit poate fi explicata prin faptul ca televiziunea prin satelit poate fi accesata aproape din orice locatie, inclusiv cele izolate, fapt care nu este posibil prin serviciile de cablu TV.
Astfel, serviciile de televiziune prin satelit au ajuns in doar doi ani la o cota de 32,4% din piata serviciilor TV, dupa ce la finele anului 2005 aveau o cota de doar 4%.
Numarul utilizatorilor de servicii de televiziune IP (prin protocol internet - IPTV) a crescut de peste trei ori anul trecut, insa numarul de utilizatori ramane redus. Astfel, numarul de clienti de servicii IPTV a crescut de la 80 la finele lui 2006, la 250 la sfarsitul anului trecut. Singurul furnizor de servicii IPTV din Romania era anul trecut compania Ines Group. Romtelecom a anuntat pentru acest an planuri de lansare a unui serviciu IPTV.
Pe de alta parte, compania UPC Romania, care isi disputa cu RCS&RDS pozitia de lider al pietei locale de servicii TV prin cablu, va include in acest an in portofoliul de produse si un recorder video digital (Digital Video Recorder - DVR) si va lansa de asemenea servicii de mesagerie si jocuri, accesibile prin intermediul televizorului, a declarat Jack Mikaloff, CEO al UPC Romania.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO