Business Hi-Tech

Telefoanele mobile trec de la vorbe la fapte

21.04.2004, 00:00 27



Mi-aduc aminte si acum desi au trecut cinci ani. Era parca in mai. Am intrat intr-un magazin de pe la Piata Unirii, m-am dus la raftul cu telefoane mobile si am spus ca vreau un model Bosch, fara abonament pentru ca, deh, nu aveam contract de casa si nici chef sa platesc lunar zece dolari pe un serviciu a carui necesitate nu mi se arata pe atunci atat de evidenta.



Nu mi-am inchipuit nici o clipa cat de indispensabil imi va fi acest mic accesoriu si, in nici un caz, ce anume as putea face cu el intr-o buna zi.



Evident ca atunci cand spui telefon mobil te gandesti automat la o multime de oameni care par ca vorbesc singuri pe strada, la birou, in parc ori in autobuz. Pentru cei mai multi dintre noi, telefonul mobil a vorbe, vorbele a voce.



In ultimii ani insa, operatorii si producatorii de terminale se straduiesc asiduu sa ne invete si alte semne decat cel de egal. Sa incercam rezulta (i>), ca in matematica.





Jumatate de miliard de SMS-uri



Telefonul mobil a invatat, incet-incet, diverse alte servicii si aplicatii. La inceput SMS-ul, adica mesajul text.



Daca va aduceti aminte, in Romania, serviciile GSM au fost lansate in 1997. Cam tot prin '97 - '98 au aparut si serviciile SMS, de altfel, primele probabil din categoria celor non-voce. La acea vreme, nici unul dintre cei doi operatori (Connex si Dialog, viitorul Orange) nu credea ca va atrage mai mult de cateva sute de mii de clienti in decurs de 3-4 ani, cu atat mai mult nu se asteptau la un boom in domeniul SMS-urilor.



Socoteala initiala a fost data total peste cap. Romanii s-au lasat prinsi rapid in vartejul convorbirilor mobile si nu numai.



La sfarsitul lui 2003, Connex avea 3,45 milioane de clienti, Orange 3,3 milioane. Intre timp a mai aparut inca un operator GSM, Cosmorom si unul care ofera servicii de comunicatii mobile in sistem CDMA (Code Division Multiple Access), Zapp. Cei doi aveau cumulat la sfarsitul anului trecut, dupa unele surse, pana in 300.000 de clienti.



Nu stim cate minute au vorbit in total cei aproximativ sapte milioane de utilizatori anul trecut dar, dupa ultimele evaluari ale operatorilor, s-au trimis in 2003 aproape 500 de milioane de SMS-uri.



"SMS-ul, neluat in serios la inceput, a reusit sa-si castige in timp un loc si o personalitate aparte intre produsele de telecomunicatii mobile. Este un mijloc de comunicare rapid si discret, dar nu numai, el este un suport excelent pentru un limbaj aparte, similar cu cel intalnit pe chat-urile de pe Internet. Lansat initial numai pentru utilizatorii de servicii pe baza de abonament si numai in interiorul fiecarei retele de telefonie mobila, el a fost apoi oferit si intre retele si pentru utilizatorii de cartele reincarcabile, traficul de SMS capatand o amploare neasteptata", explica Eva Ciobotaru, director product management pentru customer market in cadrul Connex.



Calculele facute de Orange exprima si ele perfect aceasta evolutie. "Numarul SMS-urilor trimise s-a dublat in fiecare an. Astfel in 2001 s-au trimis in jur de 60 milioane SMS-uri, in timp ce in 2002 numarul acestora a fost de peste 100 milioane. In cursul anului trecut din reteaua Orange au fost trimise 269 milioane de mesaje scurte de tip text ceea ce inseamna o crestere de 169% fata de 2002", spune Ana Niculae, senior product manager la Orange Romania.



Traficul SMS este marcat de varfurile ocazionate de sarbatorile majore ale anului, respectiv Craciunul si Pastele. Anul trecut de Craciun, in retelele celor doi mari operatori au fost trimise peste 21 de milioane de mesaje text, iar anul acesta de Paste, in numai trei zile s-au expediat in jur de 17 milioane de SMS-uri.





Date si mesaje multimedia pentru cei cu mai multi bani



Dupa serviciile de mesaje tip text au fost aduse pe piata cele de date. Puteai, deci, sa folosesti telefonul mobil si pentru a te lega la Internet. Fie direct, pentru a naviga pe web, fie folosind telefonul ca modem pentru un laptop, spre exemplu.



La inceput au aparut serviciile WAP apoi si cele GPRS. Aici Zapp a avut un cuvant de spus dat fiind faptul ca, prin definitie in sistemul CDMA datele se transmit la viteze mai mari decat prin GPRS si, ca atare, operatorul s-a axat mai puternic pe acest gen de servicii decat ceilalti doi operatori.



De altfel, la Zapp veniturile din serviciile de date reprezinta 20% din cifra de afaceri in timp ce la Orange procentul se ridica numai la 6%. Trebuie pastrate insa proportiile. Orange a avut in 2003 o cifra de afaceri de 527 milioane de dolari, iar in 2002 de 370 mil. $. Zapp nu a anuntat inca rezultatele pentru tot anul 2003 iar in 2002 a avut venituri totale de aproximativ 12-13 milioane de dolari.



La sfarsitul lui 2002, Orange a iesit pe piata cu serviciul de mesagerie multimedia (MMS), cam tot atunci cand au aparut si primele modele de celulare cu ecran color si camera foto digitala incorporata. In 2003 si Connex avea sa lanseze si el propriul produs MMS. Serviciul care se dovedise de succes in Vest permitand utilizatorilor de telefoane compatibile MMS sa trimita alaturi de texte si imagini captate cu propriul telefon mobil, nu a avut acelasi impact pe piata romaneasca. In principal pentru ca telefoanele de noua generatie care permiteau expedierea si primirea acestui gen de mesaje intra in zona de preturi medii si mari. Apoi pentru ca mesajele multimedia nu pot fi trimise dintr-o retea in cealalta, precum SMS-urile.



Intre un MMS si un WAP sau GPRS, operatorii au mai lansat pe piata alternativ servicii de chat prin telefonul mobil ori acces Wi-Fi la web prin unde radio (Connex) sau de cautare a unor informatii cum ar fi, spre exemplu, cele despre vreme, programele TV sau scorurile la diverse meciuri de fotbal (Orange).
La ce ar trebui insa sa ne mai asteptam?





Localizare si Instant Messaging



Revenind la domeniul matematicii, s-ar putea spune ca, pentru telefoanele mobile, pot fi gandite o infinitate de aplicatii. Totusi, doua dintre acestea au sanse mari de a ajunge si la noi cat de curand: localizarea prin telefonul mobil (aici exista deja o initiativa) si mesageria instantanee (IM - Instant Messaging), aplicatie extrem de populara in randul utilizatorilor de computere.



"Serviciile de localizare nu se bazeaza neaparat pe GPS, ci pe alte tehnologii care permit pozitionarea utilizatorului folosind anumite caracteristici ale retelei de telefonie mobila. Intre aceste tehnologii pot fi mentionate Cell ID si Enhanced Cell Global Identity (ECGI), bazate pe identificarea celulei in care se afla utilizatorul, Time of Arrival (TOA) si Enhanced observed time difference (E-OTD), ce se bazeaza pe asa numita 'triangulatie' si permit pozitionarea unui telefon in retea, tinand cont atat de celula in care se afla utilizatorul, cat si de celulele invecinate; Assisted GPS (A-GPS), o metoda imbunatatita a GPS clasic. Prin aceasta tehnologie, receiver-ul GPS din telefonul mobil primeste date din reteaua mobila, avand ca rezultat imbunatatirea preciziei si timpului de pozitionare. Necesita insa utilizarea unor terminale GSM care sa aiba modul GPS incorporat", explica Alexandru Hurdubaie, director product management pentru business market in cadrul Connex.



In aceasta idee, operatorul a lansat cu putin timp in urma serviciul Busola in care utilizatorul poate opta sa vizualizeze pe ecranul telefonului mobil numele zonei in care se afla, daca nu cunoaste prea bine orasul in care se afla, spre exemplu, sau sa primeasca promotii de la firmele care au vreun punct de vanzare in zona.



Mult mai folositor se dovedeste a fi un serviciu de pozitionare in cazul companiilor. "Connex a dezvoltat relatii de parteneriat cu un numar de firme de profil cum ar fi GPS International, Data Communications, UTI, CEMI. Solutiile dezvoltate si implementate impreuna cu acestia vizeaza in special transportatorii si firmele de paza si protectie", declara Alexandru Hurdubaie.



O firma de transport, spre exemplu, poate urmari in timp real evolutia vehiculelor pe care le gestioneaza, atat din punct de vedere al localizarii cat si din punct de vedere al unor parametri specifici: consum de carburant, viteza, temperatura din containere, declansarea unor alarme si alertarea dispeceratului in situatii speciale. "Foarte utila, dincolo de aspectul real-time, este si analiza ulterioara a acestor informatii captate si transmise de exemplu prin GPRS, care permite intocmirea automata a foilor de parcurs, evaluarea prestatiei conducatorilor de vehicule. Totul in conditii de securitate maxima", adauga oficialul de la Connex.



Solutiile folosite de firmele de paza si protectie sunt utilizate in special pentru monitorizarea vehiculelor care transporta valori si a celor de lux. Si in acest caz, dispeceratul si chiar proprietarul pot sa urmaresca in mod securizat pe Internet traseul vehiculului vizat, pot receptiona direct pe telefonul mobil mesaje de informare si de alarma. Operatorul se arata interesat sa-si extinda si diversifice serviciile din aceasta categorie adresate segmentului clientilor de business.



Nici Orange nu trece cu vederea oportunitatile legate de subiectul supravegherii si localizarii. Dovada a fost facuta in urma cu cateva zile cand operatorul a lansat serviciul Monitor ce permite clientului sa-si supravegheze locuinta prin telefonul mobil chiar daca se afla in celalalt colt de tara.



"Cu siguranta exista piata pentru servicii de pozitionare prin satelit. Un segment interesat de aceste servicii ar fi parintii care-si doresc sa poata supraveghea zona in care se afla copiii lor sau in egala masura clientii de tip corporate care doresc sa urmareasca flota de masini sau pozitionarea fortei mobile de vanzari", afirma reprezentantii Orange. Operatorul intentioneaza sa lanseze pe piata romaneasca astfel de servicii, dar nu in acest an.



Cat despre mesageria instantanee (IM), aceasta ar avea mari sanse sa prinda si la utilizatorii de telefoane mobile avand in vedere ca printre "internauti" a devenit foarte populara.



Pe Internet poti sa trimiti mesaje "instant" fara bani, platind numai conexiunea la web. Este interesant de vazut daca, atunci cand vor veni cu astfel de servicii, operatorii mobili se vor gandi sa taxeze mesajele instantanee in functie de volumul traficului de date creat astfel sau la bucata asa cum face cu SMS-urile si MMS-urile.



Instant Messaging permite interactiunea utilizatorului cu una sau mai multe persoane definite in lista sa de prieteni. Atractivitatea aplicatiei consta in faptul ca o data initiata aplicatia (prin deschiderea unei ferestre) fiecarui nume din lista ii este atasat un icon corespunzator starii sale din acel moment (conectat/deconectat, ocupat, " mobil ", nu doreste sa fie deranjat, nu este in tara etc), dar si din faptul ca persoanele aflate intr-o sesiune pot vedea in timp real ceea ce scriu ceilalti. " Pornind de la dorinta utilizatorilor de a fi permanent in contact, Instant Messaging poate fi extins de la calculator catre telefonul mobil. Astfel, in cazul in care utilizatorul este in modul <mobil!> sau este off-line poate sa-si activeze optiunea ca toate mesajele sa ii fie directionate catre mobil. In functie de tipul telefonului acestea pot fi simple mesaje text sau mesaje care incorporeaza text si grafica ", explica Hurdubaie.



Deocamdata, atat Connex cat si Orange evalueaza oportunitatea aducerii unor servicii de acest tip in Romania, ultimul fiind chiar hotarat sa le lanseze urmand sa stabileasca si cand.
iuliana.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO