Business Hi-Tech

Telefoanele mobile sufla in ceafa camerelor digitale

16.06.2004, 00:00 22



Producatorii de echipament telecom lanseaza din ce in ce mai multe telefoane mobile echipate cu camere foto atat de performante incat induc utilizatorilor sentimentul ca pot renunta la deja clasicele camere foto digitale



Aceste vesti pot fi alarmante pentru unii producatori de camere foto digitale, precum Canon care ar putea pierde clienti in favoarea acestei noi generatii de telefoane mobile cu rezolutii de pana la trei megapixeli, spun analistii. Rezolutia exprimata in megapixeli masora cate puncte (pixeli) sunt capturate intr-o fotografie digitala, si este una din metodele principale in functie de care producatorii isi diferentiaza camerele foto digitale. "Telefoanele avanseaza spre punctul in care ar putea schimba optiunea consumatorilor dinspre camerele foto digitale spre telefoanele mobile" a declarat un analist al LG Investment & Securities.



Analistul nu este singurul care face aceste previziuni, alti specialisti in domeniu atragand atentia - inca din 2000 - asupra faptului ca utilizatorii de camere foto ar putea migra spre camerele inglobate in telefoanele mobile. Pana acum, contrar acestor previziuni impactul a fost nesemnificativ. Ca un exemplu lansarea de catre Sharp in luna mai a acestui an a primului telefon mobil din lume care avea inglobata o camera foto cu rezolutie de 1 megapixel, nu a afectat cererea de camere foto.



Primele telefoane aveau camere foto care puteau face fotografii la o rezolutie de 110.000 pixeli (0,1 megapixeli), calitate suficienta pentru a fi afisate pe un site Internet, dar mult sub minimul de 2 megapixeli necesari pentru a tipari o fotografie de marimea unei vederi la calitate medie. Acum cei mai multi dintre producatorii de top din Asia, Samsung, LG Electronics, Sharp, NEC si Casio, ofera spre vanzare telefoane care pot realiza fotografii la unu, doi sau chiar trei megapixeli, ceea ce le transforma in adevarati rivali ai camerelor foto. In Coreea de Sud, LG al cincilea producator modial de telefoane mobile, a lansat in luna mai un telefon capabil de rezolutii foto de doi megapixeli iar Samsung, al treilea producator mondial, a anuntat ca va lansa un astfel de telefon in iunie.





Miza este mare pentru ca poate genera un trend



Campionul absolut este producatorul japonez Casio care a anuntat ca va lansa in luna iunie un telefon capabil de 3,2 megapixeli rezolutie foto numai pentru reteaua operatorului KDDI din Japonia. Luand in considerare numai rezolutia, acest telefon va fi la egalitate cu unele camere foto oferite tot de Casio. "Lansarea unor telefoane mobile cu rezolutii de 3,2 megapixeli va avea cu siguranta un impact negativ asupra pietei camerelor foto cu rezolutie mai mica de trei megapixeli" a spus un analist al J.P. Morgan. "Cererea pentru categoria fotografiilor de trei megapixeli ar trebui in mod normal sa se mute dinspre camerele foto spre telefoanele mobile", a explicat la randul sau analistul LG Investment & Securities.



Vanzarile de telefoane mobile echipate cu camere foto (n.r. indiferent de rezolutie) au depasit pentru prima data vanzarile de camere foto anul trecut, fiind in crestere de cinci ori fata de 2002, si atingand 84 milioane de exemplare. Compania de analiza Strategy Analytics din Statele Unite estimeaza ca numarul de telefoane mobile vandute se va dubla in acest an, ajungand la 174 milioane de exemplare. In acelasi timp vanzarile de camere foto sunt estimate sa creasca cu numai 40%, ajungand la 68,5 milioane de exemplare anul acesta, conform unui analist UBS. El spune ca potentialul maxim al pietei camerelor foto va ajunge la 77.5 milioane exemplare in 2005, urmand o scadere usoara in 2006.



Cu toate acestea telefoanele echipate cu camere foto nu pot rivaliza decat cu segmentul camerelor foto low-entry care incep sa piarda din importanta. Numai 5% din telefoanele vandute au camere foto cu rezolutii incepand cu 2 megapixeli, ceea ce inseamna ca noile modele de la Samsung si LG se vor adresa unui segment foarte ingust din piata.



Cea mai importanta piata pentru camerele foto este cea care cuprinde intervalul de rezolutie 4-5 magapixeli. Rezolutiile de 6 pana la 8 megapixeli incep sa devina din ce in ce mai populare, la fel si noile tipuri de camere foto echipate cu lentile single-lens reflex (SLR) care pana acum erau destinate numai profesionistilor.





Rezolutia nu mai este totul



Rezolutia exprimata in megapixeli este un factor care descreste ca importanta in influentarea cumparatorilor de cametre foto pe masura ce acestia devin mai bine informati asupra calitatii lentilelor, performantelor de zoom, capacitatii de stocare dar si asupra unor calitati speciale cum ar fi stabilizarea imaginii (n.r. eliminarea efectului miscarii mainii asupra fotografiei).



"As cumpara mai degraba o camera foto decat un telefon mobil echipat foto pentru ca acestea din urma nu sunt inca mature ca nivel de tehnologie. Principala grija a producatorilor este de a creste rezolutia in pixeli neglijand functii ca auto-focus-ul sau capacitatea de memorie" a comentat un pasioant de fotografie, chestionat asupra preferintelor sale.



Producatorii de camere foto nu sunt ingrijorati de cresterea in popularitate a telefoanelor mobile foto. "Nu credem ca va exista un impact direct asupra produselor noaste pe seama comercializarii de telefoane mobile cu rezolutii foto inalte. Calitatea unei fotografii este data de functiile lentilelor, natura senzorului de imagine si de felul in care este procesata imaginea" a spus Ken Sugiyama, director de operatiuni la Fuji Photo Film.



Nici oficialii Casio nu sunt ingrijorati de posibila suprapunere de oferta atunci cand vor lansa telefonul capabil de 3,2 megapixeli. "In principiu un telefon mobil este langa utilizator in permanenta dar principala lui functie nu este fotografierea. Este folosit mai mult cand se doreste surprinderea unei imagini folosita ca memo, sau cand apare o situatie spontana care merita imortalizata" a declarat Toshihiro Watanabe, purtatorul de cuvant de la Casio.



Incepand cu anul trecut telefoanele "foto" au inceput sa se dezvolte si sa conteze pe piata dar pentru ca nici producatorii de camere foto nu au stat cu mainile in san lupta se anunta foarte apriga, fiecare parte subliniind avantajele produsului sau. Cei care activeaza pe ambele piete vor avea mai mult de lucru pentru a-si mentine ambele produse competitive.





andrei.dora@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO