Business Hi-Tech

Telefoanele mobile se pregatesc sa cucereasca ultima frontiera: avioanele

22.03.2006, 00:00 19

Desi problemele legate de siguranta zborului nu dispar, celularele ar putea scapa intr-un an de interdictia de a fi utilizate in avion.

Pe masura ce tehnologia avanseaza intr-un ritm alert, iar autoritatile de reglementare americane par a nu respinge ideea, utilizatorii ar putea sa efectueze si sa primeasca apeluri telefonice chiar si atunci cand sunt in avion in aproximativ un an, scrie The Wall Street Journal Europe. Insa mai multe studii din piata continua sa arate ca utilizarea telefonului in timpul zborurilor pune in pericol siguranta zborului.

Aceste controverse isi vor gasi insa o rezolvare in mai putin de doua luni, cand se va hotari daca apelurile telefonice vor fi permise sau nu in avion. Comisia Federala de Comunicatii din SUA (FCC) urmeaza sa organizeze, pe 10 mai, o licitatie in cadrul careia sa scoata la vanzare unde radio prin intermediul carora operatorii de telefonie mobila si de Internet sa poata oferi aceste servicii si in timpul zborurilor cu avionul.

Mai multe companii, printre care si operatorul american de telefonie mobila Verizon Communications, compania americana AirCell sau AeroMobile, un joint-venture intre operatorii de telefonie mobila ARINC si Telenor, au in plan sa participe la aceasta licitatie.

Verizon are deja posibilitatea de a oferi servicii de Internet wireless in avioane, iar daca va castiga licitatia Comisiei Federale de Comunicatii, va oferi servicii de telecomunicatii in timpul zborurilor cu avionul incepand din anul 2007, conform oficialilor Verizon.

Problema utilizarii "in aer" a telefoanelor mobile nu este insa una de neglijat, intrucat, in momentul in care se efectueaza un apel telefonic din avion, undele interfereaza cu sistemele GPS (Global Positioning System) de pozitionare prin satelit a avionului, sustin specialisti din domeniu, citati de The Wall Street Journal. Aceste sisteme sunt foarte frecvent utilizate, mai ales in avioanele de pasageri, iar in cazul in care se pierde semnalul GPS, avionul ar putea zbura pe o ruta gresita.

Tocmai acesta este motivul pentru care, in prezent, este interzisa utilizarea echipamentelor de comunicatii la bordul avioanelor, iar autoritatile au in plan sa pastreze aceste interdictii pana cand se va demonstra ca utilizarea telefoanelor in avioane nu presupune alte riscuri.

Un nou studiu realizat de Universitatea Carnegie Mellon sustine faptul ca orice echipament electronic poate interfera cu sistemele GPS de la bordul avionului. Cercetatorii au realizat studiul pe un esantion de 37 de zboruri in cadrul a trei companii aeriene, masurand frecventele radio emise de diferite echipamente, precum telefoane mobile sau computere portabile. Surprinzator este faptul ca un numar de pana la patru apeluri telefonice sunt efectuate in fiecare cursa, utilizatorii continuand sa foloseasca telefoane mobile si alte echipamente digitale in avion, in ciuda pericolelor de siguranta, conform studiului Universitatii Carnegie Mellon, citat de The Wall Street Journal.

Iar interferenta cu sistemele GPS nu este singura problema ridicata de utilizarea telefoanelor in avion, ocuparea unei capacitati mai mari decat cea normala a retelei operatorului de telefonie fiind nu mai putin serioasa, sustin specialistii in domeniu.

Dar companiile din industria de telecomunicatii au dezvoltat o noua tehnologie care sa abordeze aceasta problema. Unele companii se pregatesc sa doteze avioanele cu antene "pico cell" care sa permita functionarea a pana la 100 de telefoane mobile.

Din moment ce antenele "pico cell" sunt instalate in avioane si practic langa celularele pasagerilor, telefoanele vor putea functiona cu mai putina energie si astfel nu vor perturba instrumentele de la bord.

Datorita tehnologiei "pico-cell", care a fost demonstrata in cadrul zborurilor efectuate de American Airlines si Boeing, FCC a renuntat la obiectiile privind folosirea telefoanelor mobile in avioane.

Acum, Administratia Federala a Aviatiei trebuie sa ia o decizie in acest sens. Agentia a desemnat un grup non-profit specializat in consultanta, RTCA Inc., sa studieze folosirea aparatelor electronice personale in avioane pentru a stabili o politica in aceasta privinta. Raportul va sublinia, probabil, proceduri specifice cu ajutorul carora se poate dovedi ca aparatele pot fi folosite in siguranta, a spus Dave Carson, copresedintele comitetului RTCA si oficial la Boeing.

Atat reteaua Wi-Fi cat si serviciile celulare vor folosi o frecventa radio pe care FCC o va scoate la licitatie pe 10 mai pentru a putea fi folosita in comunicatiile aer-pamant. Frecventa a fost rezervata in trecut pentru telefoanele "fixe" instalate in avioane. Dar cum aceste telefoane scumpe nu au avut succes, FCC a decis relocarea frecventei.

In schimb, cercetatorii de la Carnegie Mallon din Pittsburgh sunt de parere ca este nevoie de mai multe studii inainte de a se permite folosirea telefoanelor mobile in timpul zborurilor.

Ei au descoperit ca desi telefoanele mobile si laptop-urile comunica pe alta frecventa radio decat cea folosita de instrumentele GPS, unele emisii radio interfereaza cu spectrul radio folosit de aparatele GPS.

Acest lucru este explicat prin faptul ca mai multe emisii radio provenite de la telefoanele mobile se pot combina si migra catre alte frecventa.

"Exista un pericol clar si prezent: telefoanele mobile pot interfera cu instrumentele GPS, facandu-le nefolositoare pentru aterizari", se spune in studiul publicat de Carnegie Mallon. Studiul a fost sponsorizat de Administratia Federala a Aviatiei. Carson a spus ca RTCA studiaza rezultatele studiului, despre care afirma insa ca nu face altceva decat sa "aduca un suport empiric in sprijinul unor informatii pe care le cunosteam de la bun inceput".

Desi interzise, mobilele se folosesc intens in avioane

n In fiecare avion exista cel putin un pasager care foloseste telefonul mobil in timpul zborului, cu toate ca acest lucru este interzis.

n De multe ori, asta se intampla in momente critice precum decolarea sau aterizarea.

n In plus, pe langa telefoanele mobile, atat dispozitivele wireless cat si laptop-urile pot constitui un risc pentru aparatura de bord a avioanelor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO