Business Hi-Tech

Sistemul de masurare a traficului pe web nu mai tine pasul cu evolutia comportamentului utilizatorilor

Sistemul de masurare a traficului pe web nu mai tine pasul cu evolutia comportamentului utilizatorilor

Click pentru imaginea marita

30.04.2007, 21:21 37

Unii analisti afirma ca in era portalurilor video si a jocurilor online, audienta unui site ar trebui masurata nu dupa numarul de vizite, ci dupa orele petrecute de utilizatori pe site.
Modul in care se masoara astazi audienta pe web ar putea fi depasit, avertizeaza doua studii independente, citate de presa internationala.
Conform celor doua analize, masuratorile bazate pe tehnica "page-view" si masuratorile efectuate cu ajutorul fisierelor de tip "cookie" ar putea fi influentate de schimbarea comportamentului utilizatorilor.
Firma de audienta comScore a descoperit ca fisierele de tip cookie, care monitorizeaza comportamentul utilizatorilor pe Internet, ar putea fi contorizate eronat, numarul de vizitatori ai unui site fiind supraestimat.
Un studiu separat argumenteaza ca masuratorile efectuate folosind tehnica page-view nu mai sunt relevante datorita raspandirii rapide a continutului audio si video.
Exista mai multe metode prin care se poate masura audienta pe Internet. "Cookies" reprezinta mici fisiere text plasate de catre serverele web pe computerul utilizatorilor, cu scopul de a-i autentifica si monitoriza.
Studiul efectuat de comScore, care a analizat 400.000 de PC-uri din Statele Unite, releva faptul ca o minoritate a utilizatorilor isi sterg periodic fisierele de tip cookie. Ca urmare, serverele creeaza fisiere noi pentru aceiasi utilizatori, ceea ce duce la o supraestimare a numarului de vizitatori distincti ai unui site.
Studiul a descoperit faptul ca 7% din computerele scanate acopera 35% din numarul total de fisiere de tip cookie. Extrapoland, se poate concluziona ca audienta unui site ar putea fi supraapreciata cu pana la 150%, au precizat oficialii comScore.
Este clar ca un anume segment al utilizatorilor isi sterg fisierele cookie foarte des. Acesti "re-utilizatori in serie" au potentialul de a mari numarul de vizitatori unici ai unui site, deoarece acelasi computer ar putea fi numarat de zece sau mai multe ori in decursul unei luni, a explicat presedintele comScore, Magid Abraham.
Poate de aceea comScore propune o abordare fundamental diferita pentru masurarea audientei pe Internet, folosind sistemul preferat de industria TV si radio, care se bazeaza pe monitorizarea unui esantion reprezentativ. Descoperirile companiei au determinat unii cumparatori de publicitate si administratori de site-uri sa puna sub semnul intrebarii metodologia actuala.
"Datele furnizate de cookies sunt in continuare o resursa importanta, dar studiul subliniaza faptul ca o imagine de ansamblu a consumatorilor trebuie sa fie compilata din surse multiple", a declarat Jeff Marshall, vicepresedinte in cadrul agentiei media Starcom din Statele Unite.
Un alt studiu efectuat de firma de audienta Nielsen/NetRatings pune sub semnul intrebarii relevanta masuratorilor efectuate prin tehnica page view, avand in vedere tehnologiile nou aparute si explozia continutului audio si video.
Page-view reprezinta o cerere de a incarca o singura pagina a unui site. Pe Internet, o astfel de cerere se forumleaza de obicei atunci cand un utilizator acceseaza un link situat pe alta pagina, care il directioneaza catre pagina in cauza.
Analistul Alex Burmaster este de parere ca era post-Web 2.0 este cel mai bine reprezentata prin masurarea timpului petrecut pe un anume site.
Intr-adevar, masuratorile care folosesc tehnologia page-view dezavantajeaza site-uri cu continut multimedia, iar Nielsen/NetRatings considera ca masurarea timpului petrecut pe site-uri ar putea fi o metoda mult mai precisa de contorizare a audientei pe Internet.
"Acesta este probabil cel mai bun indicator al participarii active a utilizatorilor, desi poate dezavantaja site-urile de cautare si comparare, al caror scop este de a oferi informatii cat mai rapid si cat mai eficient", a adaugat Burmaster.
In Marea Britanie spre exemplu, cel mai accesate site-uri masurate prin metoda page-view sunt Google si Facebook, in timp ce contorizarea timpului petrecut online plaseaza in top site-ul jocului online RuneScape si site-ul de licitatii eBay.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO