Business Hi-Tech

Serviciile de televiziune pe mobil raman deocamdata doar un moft al utilizatorilor

Serviciile de televiziune pe mobil raman deocamdata doar un moft al utilizatorilor
26.06.2006, 16:12 44

Televiziunea pe mobil este cel mai nou mod de divertisment dedicat utilizatorilor, atunci cand acestia se afla departe de televizorul, computerul sau consola de jocuri video de acasa.
Operatorii de telefonie mobila din toata lumea au impanzit piata cu oferte de servicii de televiziune pentru micul ecran al telefonului mobil, in incercarea de a atrage un numar tot mai mare de utilizatori si de a-i determina pe acestia sa plateasca mai mult pentru pachete mai mari de servicii de date, scrie Financial Times.
Insa, cu toate acestea, nu foarte multi sunt utilizatorii care au adoptat aceasta noua tehnologie si care prefera sa-si ocupe cele zece minute libere pe care le au in timp ce asteapta un mijloc de transport in comun sau se indreapta catre serviciu cu o emisiune de televiziune urmarita pe telefonul mobil, sunt de parere mai multi analisti din domeniu.
"Dar operatorii de servicii de telecomunicatii au mare nevoie sa popularizeze televiziunea pe mobil si sa aiba clienti pe acest segment", a explicat David McQueen, analist si consultant in cadrul companiei Informa Telecoms and Media.
"Micile gustari video dedicate telefonului mobil reprezinta un taram al fagaduintei pentru industria comunicatiilor", a mai spus acesta.
Pana acum, operatorii care au furnizat clientilor servicii de muzica digitala pentru telefonul mobil au perceput taxe destul de mari pentru aceste servicii, iar acum se va intampla la fel si cu televiziunea pe mobil. Explicatia ar fi faptul ca veniturile din serviciile de voce vor inregistra o scadere in urmatorii ani, iar operatorii de servicii de telefonie mobila trebuie sa gaseasca noi nise din care sa genereze venituri, scrie Financial Times.
Intrebarea care apare in piata IT&C in randul analistilor este daca serviciile de televiziune pe mobil vor fi adoptate de marea majoritate a utilizatorilor de celulare din lume. Iar daca se va intampla acest lucru, care va fi comportamentul lor cu privire la aceste servicii, dar mai ales cum vor genera operatorii profit din televiziunea pe mobil, scrie publicatia britanica.
"Pana in prezent numarul utilizatorilor de televiziune pe mobil a fost destul de redus, mai ales pentru ca, de obicei, cand utilizatorii sunt departe de televizorul de acasa nu au timp pentru un clip video sau o scurta emisiune de televiziune pe mobil", este de parere Deborah Tonroe, directorul de dezvoltare comerciala in cadrul grupului Orange.
"Iar multi dintre clientii serviciilor de televiziune pe mobil sunt cei care se uita de acasa, ceea ce inseamna ca prefera postul de televiziune pe care-l au la dispozitie, pentru ca nu este furnizat si prin operatorul de cablu", a adaugat aceasta.
In medie, un utilizator urmareste o emisiune de televiziune pe telefonul mobil pentru un timp cuprins intre sapte si noua minute, a spus Ray DeRenzo, directorul departamentului de cercetare si dezvoltare in domeniul de business pentru regiunea EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa) al companiei MobiTV. "Asta indica faptul ca utilizatorii isi fac timp pentru o gustare video pe mobil atunci cand asteapta autobuzul sau cand sunt la cumparaturi", a argumentat acesta parerea contradictorie cu cea a lui Deborah Tonroe.
Majoritatea utilizatorilor care urmaresc emisiuni de televiziune pe mobil dispun de terminale 3G (de ultima generatie) care permit o viteza de transfer mai mare a datelor.
In plus, prin retelele 3G sunt posibile transmisiunile in direct pe celulare, de la posturi precum CNN, iar utilizatorii pot de asemenea descarca scurte clipuri video, care sunt mai potrivite pentru serviciile de televiziune pe mobil, scrie Financial Times.
In general, cu cat sunt mai complicate si mai costisitoare tehnologiile necesare transmisiunii in direct de programe de televiziune pe telefonul mobil, cu atat sunt incorporate mai multe functii interactive pentru utilizatori, a explicat Ray DeRenzo. Spre exemplu, compania BT Movio, care va fi furnizorul de programe de televiziune pentru mobil pentru serviciul ce urmeaza a fi lansat vara aceasta de Virgin Mobile, le permite utilizatorilor sa interactioneze atat cu posturi de televiziune, cat si cu programe radio printr-o simpla apasare a unui buton dedicat al telefonului mobil, scrie Financial Times. "Acest buton le permite sa voteze in cadrul emisiunii Big Brother, cand va fi din nou difuzata, sau sa parieze la meciul lor preferat de fotbal", a explicat Emma Lloyd, director general in cadrul BT Movio.
Televiziunea interactiva are sanse mai mari de reusita daca este difuzata pe telefonul mobil decat prin metodele traditionale, pe televizor, sustin unii analisti in domeniu, citati de Financial Times.
Motivul ar fi faptul ca programele de televiziune interactive pe telefonul mobil ofera utilizatorilor control imediat, iar experienta este diferita comparativ cu televiziunea interactiva pe televizorul din living, scrie publicatia britanica.
Cu toate acestea, un numar destul de mare de companii sunt inca reticente si nu ofera foarte multe posturi de televiziune pe mobil sau servicii TV interactive, pentru a nu-si risca profitabilitatea.
Totodata, lipsa ofertei bogate de continut video pentru mobil este data si de teama operatorilor de telefonie mobila si furnizorilor de continut de a nu fi prea agresivi cu clientii. Acesta este si unul dintre motivele pentru care industria telefoniei mobile nu se doteaza cu servicii de cumparaturi online pe mobil, sunt de parere analistii din domeniu.
De altfel, serviciile de plata prin intermediul telefonului mobil nu sunt inca foarte bine puse la punct in piata internationala, iar coordonarea facturilor intre clienti si furnizorii de servicii si produse comercializate prin intermediul telefonului mobil ar fi destul de dificil de indeplinit, scrie Financial Times.
Piata televiziunii pe mobil este inca una tanara, atat la capitolul oferta de continut, cat si in ceea ce priveste veniturile generate din vanzarea "gustarilor video".
Operatorii de servicii de telefonie mobila sunt destul de rezervati in ceea ce priveste publicitatea pe telefonul mobil, sursa importanta de venit. Insa cu toate acestea, au fost efectuate diferite teste, prin care in timpul unei scurte emisiuni pe mobil sa fie difuzata o reclama, iar utilizatorii nu aveau posibilitatea sa inchida programul sau sa sara peste reclama pentru a o evita, scrie Financial Times.
Pe piata internationala exista mai multi operatori care ofera servicii de televiziune pe telefonul mobil, pe baza de abonament. Spre exemplu, la nivel international, scrie FT, grupul Orange percepe o taxa de aproximativ 15 euro pe luna pentru a le oferi clientilor 20 de posturi de televiziune, pentru o perioada de 20 de ore de vizionare, relateaza publicatia britanica. De asemenea, operatorul O2 ofera clipuri video spre descarcare pe mobil pentru 3 euro bucata, prin serviciul O2 Archive oferit numai clientilor din reteaua 3G.
Si in Romania, cei doi mari operatori de servicii de telefonie ofera clientilor posturi de televiziune pe mobil. Pentru abonatii Vodafone serviciul de mobile TV prin care acestia pot urmari pentru un timp nelimitat sapte posturi de televiziune si alte scurte clipuri video este disponibil pentru 4 euro pe luna. Orange le ofera utilizatorilor acces nelimitat la 13 posturi nationale si internationale de televiziune pe micul ecran al telefonului mobil pentru un abonament lunar de 8 dolari.
Concurenta pentru serviciile de televiziune pe mobil nu este una de neglijat, "gustarile video" pe mobil fiind in competitie cu clipurile video si filmele descarcate pe playerele de melodii digitale si continut video iPod ale Apple, scrie Financial Times. Iar faptul ca utilizatorii dispun de un alt echipament pentru a se uita la filme sau emisiuni TV inregistrate reprezinta un avantaj, intrucat bateria telefonului mobil are o durata de functionare mai mare, sunt de parere analistii din domeniu.
Dar daca operatorii de telefonie mobila vor gasi o modalitate de a depasi problemele tehnice legate de serviciile de mobile TV si vor reusi sa atraga utilizatori, vor reusi sa-si mareasca veniturile din serviciile de date, conchide Financial Times.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO