Business Hi-Tech

RomTelecom se gandeste sa scumpeasca abonamentele cu 20-22%

25.07.2003, 00:00 16



Mentinerea tarifelor actuale pentru convorbirile locale provoaca pierderi importante si afecteaza profitabilitatea RomTelecom, iar iesirea din aceasta situatie este posibila prin majorarea preturilor abonamentelor, a declarat ieri Pieter Bakker, directorul comercial al RomTelecom.



"Pentru eliminarea acestor pierderi, costul unui abonament RomTelecom ar trebui sa fie de 350.000 de lei, adica circa 9-10 euro. Pretul practicat actualmente pentru un abonament lunar este cel mai mic din Uniunea Europeana, de numai 2,8 euro, comparativ cu Polonia si Ungaria, unde depaseste 10 euro, respectiv 12 euro, in vreme ce media din tarile Uniunii Europene este putin sub 12 euro", a adaugat Bakker.



Potrivit datelor prezentate de reprezentantii companiei, la nivelul anului 2001, pierderile RomTelecom cauzate de subventionarea costurilor convorbirilor locale, respectiv din acoperirea din alte surse a diferentei dintre costul real si cel practicat, au depasit 300 de milioane de euro.



Practicarea unor tarife reduse la convorbirile locale a fost posibila prin aplicarea unor preturi mai mari la convorbirile internationale - prin subventionare incrucisata - si prin rutarea intregului trafic international al celorlalti operatori de pe piata prin reteaua RomTelecom, activitate care a adus companiei venituri semnificative pana la 31 decembrie 2002.



Situatia s-a schimbat dupa 1 ianuarie 2003, momentul liberalizarii pietei de telecomunicatii din Romania, cand RomTelecom a pierdut monopolul in privinta rutarii traficului international, iar ceilalti operatorii au obtinut posibilitatea sa opteze pentru infrastructura unei alte companii, lucru care s-a si intamplat.



Reprezentantul companiei a evitat sa precizeze momentul in care vor fi operate modificarile in plan tarifar, dar a afirmat ca majorarea costului unui abonament lunar va fi insotita de reducerea tarifelor la convorbirile internationale si a celor aferente accesului la Internet. De asemenea, RomTelecom va pregati pachete de servicii pentru categoriile de clienti cu venituri reduse.



"Ultima majorare a tarifelor a avut loc in noiembrie 2002 si a fost cauzata de necesitatea acoperirii influentelor rezultate din evolutia ratei inflatiei in perioada 1 ianuarie - 31 august 2002. Pentru a elimina influenta ratei inflatiei acumulata pana in prezent, majorarea ar trebui sa fie de 12-14%, la care se va adauga inca 8% pentru a obtine o crestere in termeni reali. Astfel, avem posibilitatea sa obtinem fonduri pentru continuarea investitiilor in infrastructura companiei", a explicat Bakker.



In prezent, un abonament lunar pentru o linie individuala cu 100 de impulsuri incluse costa 150.000 lei, in timp ce un abonament cu 50 de impulsuri incluse se ridica la 121.500 lei, iar unul fara minute incluse, 92.000 lei. Pentru un abonament social, un client RomTelecom plateste 46.000 de lei. Tariful pentru un impuls telefonic este de 620 lei.



Pieter Bakker a adaugat ca, pentru fiecare linie nou instalata, RomTelecom pierde lunar, in conditiile tarifelor actuale, circa 6,5 euro, iar recuperarea investitiei este posibila dupa 20 de ani, fara a mai include si costurile privind intretinerea acesteia.



Intrebat daca decizia privind majorarea costului abonamentelor va fi sustinuta si de Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, unul dintre actionari, directorul comercial al companiei a raspuns ca autoritatile trebuie sã ofere RomTelecom posibilitatea de a lua masuri de imbunatatire a profitabilitatii.



"Este evident ca o majorare a pretului abonamentelor are un impact social, dar RomTelecom are alte probleme decat politicienii. RomTelecom este o afacere si trebuie privita din acest punct de vedere. Pentru politicieni important este votul, indiferent ca vine de la cei bogati sau de la cei saraci", a spus Bakker.



El a mai afirmat ca, in situatia in care RomTelecom nu reuseste sa-si mentina veniturile la un nivel acceptabil, va avea loc o reconsiderare a planului privind disponibilizarile de personal, fiind posibila o reducere si mai drastica a numarului de angajati al companiei.



Directorul comercial al RomTelecom a mai spus ca datele prezentate nu au luat in calcul si situatia operatorului de telefonie mobila CosmoRom, una din diviziile companiei.



"Nu am avut in vedere CosmoRom la intocmirea acestei analize. Situatia financiara a operatorului de telefonie mobila nu este tocmai sanatoasa, iar orice decizie privind aceasta companie va avea consecinte asupra RomTelecom, respectiv asupra continuarii investitiilor in infrastructura", a afirmat Bakker.



Potrivit raportului financiar anual al RomTelecom, CosmoRom a adus operatorului roman de telefonie fixa pierderi de 76 de milioane de euro in 2002.



Recent, directorului executiv al OTE, Lefteris Antonakopoulos a afirmat ca grupul elen de telecomunicatii intentioneaza sa inchida CosmoRom.



Veniturile operationale ale RomTelecom s-au cifrat, in primele trei luni ale acestui an, la 198,4 milioane de euro, in scadere cu aproape 16% fata de anul precedent. Operatorul a consemnat un profit net de 9,3 milioane de euro, in conditiile in care in primele trei luni din 2002 a avut pierderi nete de 17 milioane de euro.



La nivelul anului 2002, RomTelecom a inregistrat pierderi nete de 64,6 milioane de euro, in crestere cu 38,9% fata de 2001, si venituri de 948,8 milioane de euro, cu 0,7% mai scazute decat in anul anterior.



La sfarsitul anului trecut, RomTelecom opera aproape 4,2 milioane de linii telefonice fixe, cu 3,4% mai mult fata de finele lui 2001.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO