Business Hi-Tech

Reactie in lant pe piata business-to-business cu produse chimice

01.08.2000, 00:00 25



Cand un grup din industria chimica si-a dezvaluit in luna mai planurile de formare a celei mai cuprinzatoare platforme de comert electronic din acest sector, analistii au numit aceasta initiativa "gorilla.com".

Cu siguranta noul site ar avea dimensiuni comparabile cu cele ale infricosatorului monstru cinematografic. Printre fondatori se regasesc nume cu greutate precum DuPont, Dow Chemical si BASF din Germania, alaturi de o serie de actori mai mult sau mai putin secundari ai industriei produselor chimice. Daca si clientii se vor orienta, cu mic cu mare, spre noua bursa online ramane de vazut, mai ales ca deocamdata aceasta este in stadiu de proiect.

In lupta pentru cucerirea Internetului, a avea nume puternice in spatele unui site este un lucru foarte important. Astfel, serviciile oferite de start-up vor capata o stralucire aparte si se vor distinge net de cele ale competitorilor care, trebuie recunoscut, nu sunt putini.

Ingrijorate de aparitia a numeroase start-up-uri care deruleaza activitati de brokeraj cu produse chimice, tot mai multe companii din industria de resort se lupta in ultimul timp sa cucereasca macar o parte din uriasa piata virtuala. Firesc ar fi parut la o prima privire ca marii producatori sa se orienteze catre plasarea pe web a unui nou start-up propriu care sa incerce sa elimine o parte din concurenta cu ajutorul numelui pe care l-ar fi avut in spate. Strategia a fost insa alta. Rivale in economia traditionala, companiile din industria chimica au devenit recent cele mai bune aliate pe Internet.

Ultimele luni au marcat un val de comunicate pentru presa in care se anuntau diferite aliante intre aceste grupuri incheiate in principal pentru fondarea unor platforme B2B.

Majoritatea noilor site-uri au drept tinta segmente-nisa ale pietei, precum vopselurile, produsele termoplastice sau substantele utilizate in agricultura. Unele sunt insa mai ambitioase sperand sa domine piata furnizand companiilor interesate un loc de unde pot achizitiona orice produs al acestei industrii. Conform unor date statistice recente, exista in total peste 50 de burse online cu produse chimice, fie in proiect fie deja operationale.

Aproape 25% dintre acestea sunt rezultatul primelor coalitii intre marile grupuri producatoare.

"Fenomenul la care asistam acum poate fi interpretat drept razbunarea veteranilor", declara pentru Wall Street Journal Europe, Fred Buehler, director pentru comert electronic in cadrul Eastman Chemical, companie care a refuzat sa participe la bursa virtuala anuntata de DuPont, Dow Chemical si BASF.

Eastman colaboreaza cu e-Chemicals, un site care a debutat sub forma unui catalog virtual si care s-a reorientat ulterior catre furnizarea unor servicii mai complexe.

Primele site-uri web prin care se puteau incheia tranzactii cu produse chimice si-au inceput activitatea in urma cu cativa ani, avand in spate intreprinzatori care au vazut in aceasta piata un potential urias. In acei ani, societati precum ChemConnect sau CheMatch au avut de depasit obstacole dificile pentru a-si vedea indeplinit obiectivul de a vinde pe Internet produse ale unei industrii tot mai ieftine si a carei evolutie devenise extrem de rapida.

Mai tarziu interesul pentru comertul electronic a crescut iar companiile din industria chimica, dornice de a-si forma o baza cat mai solida pe noul teren virtual au investit in start-up-uri. Cu cat potentialul noii piete parea mai mare cu atat fiecare participant dorea o portie mai mare. Astfel incat investitiile au inceput sa inunde micile companii cu activitate pe Internet. DuPont, spre exemplu, nu s-a limitat la a investi doar in magazine online care comercializau produse chimice, luand cu asalt medicina, sectorul metalurgic si chiar cel al proprietatii intelectuale. Cu timpul, conducerea DuPont a invatat ca afacerile la scara larga nu se pot realiza prin intermediul acestor mici companii. Consecinta lectiilor pe care i le-a dat Internetul se traduce exact prin planul de a forma mai sus amintita platforma B2B.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO