Business Hi-Tech

Raft Telecom&Software: muzica-marketing patrunde greu dar sigur

30.08.2001, 00:00 23



In urma cu un an, compania franceza Raft Telecom&Software, filiala a Mood Media, venea pe piata romaneasca cu ambitia de a transforma placerea de a face cumparaturi intr-o placere si mai mare. In principiu, compania trebuia sa vanda un sistem de difuzare de muzica-marketing, bazat pe componente PC, cu un software ce lucreaza pe o platforma Linux.

Baza muzicala este creata in functie de profilul clientului-standard al companiei care comanda serviciile Raft, de momentul zilei si de specificul produselor comercializate, dupa cum afirma directorul comercial al companiei, Madeleine Dina. Pe langa acestea, compania dezvolta sisteme interactive de vanzare si de informare (B2C) si aplicatii Intranet orientate catre marketing sau comercial (B2B).

Cu o investitie initiala de aproximativ 40.000 de dolari si opt angajati, compania a pornit la drum in septembrie 2000 cu doua contracte: magazinul Kookai de pe B-dul Regina Elisabeta si Z de pe Calea Victoriei pentru care oferea muzica "pentru cumparaturi".

"Intre timp au fost echipate cu sisteme de sonorizare si dotate cu muzica marketing si magazinele Z din Mall si Carrefour, spune Dina. Contractele au fost stabilite pe o perioada de un an, tarifele de inchiriere a echipamentului si de actualizare a fondului muzical fiind variabile, in functie de solutia aleasa, dar, oricum, la nivelul a catorva zeci de dolari."

Intre timp, compania a ajuns la un numar de 19 angajati si la o cifra de afaceri de aproximativ 35.000 de dolari pe luna, din care 99% o reprezinta dezvoltarea de software pentru exterior.

"Proiectele noastre software se adreseaza marilor retele de distributie, supermarket-urilor, hypermarket-urilor gen Carrefour, afirma Dina. Piata romaneasca nu ne ofera perspectiva unei clientele puternice in urmatorii doi-trei ani, asa ca ne vom mentine orientarea catre exterior."

Totusi, de curand, Raft a mai obtinut doua contracte si se afla in discutii avansate pentru altele noi. In urma cu cateva zile, compania a semnat un contract cu Automobile Dacia- Groupe Renault si cu Selgros Brasov, ambele cu o durata de doi ani, cu posibilitatea de a fi prelungite.

"Ambii clienti doresc sa imprime imaginea sonora la nivelul intregii retele: Dacia- Renault are peste 80 de show room-uri in toata tara, iar Selgros are in plan realizarea pe termen scurt a unei retele de aproximativ 10-15 centre cash&carry in intreaga tara, urmatorul fiind Bucuresti, in primavara lui 2002, spune directorul comercial al companiei. Ambii clienti au inchiriat cate doua sisteme- Dacia-Renault pentru show room-urile din Calea Floreasca si Mihai Bravu, iar Selgros pentru centrul comercial din Brasov si pentru Galeria Corona, din imediata apropiere a centrului comercial."

Pe langa cei doi clienti, compania spera sa mai obtina un contract similar la Hotel Marriott, destinat barului Champions, si spera sa extinda muzica ambientala la nivelul intregului hotel. De asemenea, reprezentantii companiei poarta discutii cu Hotel Bucuresti, World Trade Center si Mobexpert.

"Evident, nu neglijam nici categoria , adica a magazinelor care deja au un look comercial de tip occidental si care se preteaza unui astfel de instrument avansat de marketing," afirma Dina.

In acest moment, managerii companiei pot spune ca nu au competitori pe piata romaneasca, lucru care nu inseamna neaparat o victorie.

"Singurul nostru concurent este a managerilor sau a patronilor de spatii comerciale, spune ea. Mare parte se multumesc sa cumpere si sa difuzeze ilegal in spatii publice CD-urile aflate pe piata romaneasca, cu muzica ce nu se preteaza strategiei lor de vanzare sau sa se conecteze la un post de radio unde pot avea surpriza sa asculte chiar antireclama pentru produsele proprii. Asadar, nu avem concurenta pe piata romaneasca, dar paradoxal, nu e usor."

Compania produce si sisteme online in spatiile de vanzare (B2C) cu scopul de a capta atentia clientelei din magazine sau din spatiile publice prin intermediul unei borne cu ecran tactil. De asemenea, Raft produce aplicatii B2B pentru realizarea comunicarii dintre serviciile centrale ale unui serviciu comercial si reteaua sa de puncte de vanzare, care au drept scop o mai buna circulatie a informatiei. Deocamdata insa aceste produse au o penetrare destul de redusa in Romania.

Infiintata in urma cu 45 de ani, Mood Media - compania-mama a Raft Telecom& Software este prezenta in tari europene ca Germania, Suedia, Danemarca, Olanda, Belgia, Luxemburg, Elvetia, Austria si Monaco. In aceste tari, compania numara aproximativ 200 de angajati. Clientii sai cei mai importanti sunt tot in Franta, iar printre acestia se numara Galeriile Lafayette, Disneyland Paris, McDonald's si grupul Accor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO