Business Hi-Tech

Presa din Vest a pornit ofensiva contra Google şi a altor motoare de căutare. Vrea ca acestea să plătească pentru articolele reproduse pe paginile lor

Presa din Vest a pornit ofensiva contra Google şi a altor motoare de căutare. Vrea ca acestea să plătească pentru articolele reproduse pe paginile lor

Foto: AFP

17.09.2012, 19:27 264

Guvernul german a adoptat un proiect de lege care obligă Google şi alte siteuri care adună ştiri şi articole să plătească jucătorilor din presă pentru conţinutul reprodus pe paginile lor, scrie revista germană Spiegel.

Dreptul la aceste remuneraţii, cerut de unele dintre cele mai puternice grupuri de presă din lume, Springer şi Bertelsmann, va trebui aprobat de Bundestag. Legea este denumită, neoficial. "Lex Google", doarece loveşte mai ales în cel mai utilizat motor de căutare.

"Editorii ar trebui să fie mai bine protejaţi pe Internet. Ei vor primi acum o lege de protejare a dreptului de autor făcută fix după necesităţile lor pentru prezenţa lor online", se arată într-un comunicat al ministrului de Justiţie, Sabine Leutheusser-Schnarrenberger.

În esenţă, legea vrea să asigure ca siteurile web de ştiri să primească o parte din profiturile pe care Google le realizează prin vânzarea de publicitate pe paginile de ştiri ale motorului de căutare.

În Franţa reprezentanţii presei lucrează la un proiect de lege care să reechilibreze relaţiile dintre presă şi tehnologie, scrie Le Figaro.

"Lucrăm la acest proiect din primăvară, după eşecul discuţiilor cu Google. În spatele proiectului stau toţi editorii de ziare şi reviste", spune Nathalie Collin, preşedintele Asociaţiei de Presă de Informare Politică şi Generală.

Francis Morel, vicepreşedintele Sindicatului de Presă Cotidiană notează că Google este unul dintre cele mai mari mijloace de publicitate din Franţa, cu venituri de peste un miliard de euro.

"Însă Google nu declară decât o cifră de afaceri de 41 milioane euro în Franţa! Nu este admisibil ca Google să ne folosească gratuit articolele pentru a câştiga teren pe piaţa franceză a publicităţii fără să remunereze creatorii de conţinut", a spus el.

Modelul economic al presei a fost bulversat de Internet. În timp ce difuzarea presei în format print este în declin, audienţa presei online urcă la cote ameţitoare. Între 2000 şi 2010, presa în format print din Franţa a pierdut venituri de 1,2 miliarde euro, în timp ce veniturile presei online nu ajung decât la 281 milioane euro, potrivit Les Echos.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO