Business Hi-Tech

Piata de publicitate in motoarele de cautare ajunge la maturitate

10.08.2004, 00:00 16

Un studiu referitor la publicitatea pe Internet arata ca in urmatorii urmatorii cinci ani piata de publicitate prin motoarele de cautare nu va mai avea cresterile explozive de pana acum, previziune care ridica semne de intrebare si asupra mult comentatei listari la bursa a liderului acestei piete, Google.
Doritorii de publicitate online isi vor dubla bugetele pentru anunturile asociate cu cautarile pana la valoarea de 5,5 miliarde dolari in 2009 fata de 2,6 miliarde in prezent, dar rata anuala de crestere va scadea de la 65% in 2003 pana la 11% in 2009, se arata in studiul prezentat de JupiterResearch.
In acelasi document, analistii spun ca publicitatea totala online, inclusiv afisarea de banere, se va dubla atingand 16,1 miliarde de dolari pana in 2009 pe masura ce consumatorii petrec tot mai mult timp online iar noile tehnologii fac mai usor de urmarit rezultatele campaniei publicitare. "Piata a crescut extraordinar in ultimii ani, iar acum se maturizeaza", a spus Nate Elliot analist la JupiterResearch. "Google crede ca trebuie sa se diversifice pentru ca isi dau seama ca piata nu va mai creste in acelasi ritm", a continuat el.
Pentru Google, totul incepand cu numele si terminand cu sursele de venit sunt sinonime cu cautarea pe Internet sau afisarea de anunturi publicitare asociate cu cuvintele cheie dupa care se face cautarea. Dupa ce din 2002 si pana acum Google a avut permanent cresteri ale vanzarilor de peste 10%, in trimestrul incheiat in iunie compania si-a crescut vanzarile cu numai 7%. Aceste intrebari legate de crestere au redus potentialul mult asteptatei listari la bursa a companiei, care spera sa obtina 3,3 miliarde de dolari din vanzarea de actiuni si sa atinga o valoare pe piata de 36 miliarde dolari. Evolutia actiunilor Google va fi dictata de cat de repede va scadea cresterea cererii de publicitate online asociata cu cautarea dar si de capacitatea companiei de a obtine venituri si din alte surse a comentat Mark Mahaney, analist la American Technology Research. Mahaney a declarat ca se asteapta la o scadere a cresterii, care anul acesta s-a situat la 100%, pana la 75% si chiar mai jos anul viitor. "Trebuie sa intelegeti ca peste trei ani Google va fi mai mult decat un simplu motor de cautare" a spus Mahaney care estimeaza ca actiunile Google vor fi vandute cu minimul estimat de companie ca valoare initiala, adica 108-135 dolari pe actiune. "75% din investitia in actiuni Google este bazata pe previziunile fiecaruia asupra publicitatii asociate cu cautarea si numai 25% se bazeaza pe capacitatea companiei de a gasi alte surse de venit" a completat el.
Conform JupiterResearch publicitatea pentru cautari locale va creste mult mai incet decat publicitatea totala online sau publicitatea asociata cautarii, atingand 879 milioane dolari in 2009 de la 502 milioane in 2004. Cresterea preturilor pentru fiecare accesare a unui link platit (n.r. per click price) va incetini, crescand cu 26% pana la 36 de centi in 2004, iar din 2006 se va stabiliza in jurul unei cresteri de 1-2% pe an.
andrei.dora@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO