Business Hi-Tech

Orange va intra pe inca o frecventa in Bucuresti si Transilvania

07.02.2003, 00:00 50

Orange va profita de faptul ca, de la 1 ianuarie 2002 monopolul Cosmorom pe frecventa de 1.800 MHz a cazut. Orange intentioneaza sa lanseze servicii pe aceasta frecventa in Transilvania si in Bucuresti unde cererea pentru trafic este in crestere, iar banda de 900MHz (pe care opereaza acum principalii jucatori pe piata telefoniei mobile) este  din ce in ce mai aglomerata.
O alta tinta a Orange in sectorul business o reprezinta IMM-urile. In urma cu cateva zile a lansat  serviciul Shared Minutes care se adreseaza in special firmelor mici si mijlocii cu 2-10 angajati. "Vom incerca sa ne dezvoltam mult pe acest segment de piata. Vom crea un serviciu special de vanzari si de relatii cu clientii pentru intreprinderile mici si mijlocii", spune Bernard Moscheni.

Cifra de afaceri cu 15% mai mare
Orange Romania vrea sa-si majoreze cifra de afaceri in acest an cu aproximativ 15% pana la aproximativ 430-440 de milioane de dolari. Operatorul a avut in 2002 o cifra de afaceri de 393 milioane de euro, in crestere cu 3,96% fata de anul precedent. In 2001, Orange Romania (pe atunci Mobil Rom) inregistra o cifra de afaceri de 378 milioane euro.
"Romania nu mai este o piata emergenta, ci o tara in dezvoltare iar cresterea pietei este limitata. Sper sa avem o crestere a cifrei de afaceri in acest an cu 15% pana la aproximativ 430-440 de milioane de dolari. Profitul va fi si el in crestere daca nu va fi afectat de multimea de taxe si impozite pe care le solicita statul roman", apreciaza directorul oficial al Orange Romania.

Marja de profit: 12% in 2002
Operatorul termina anul 2001 cu un profit net de 2.213 miliarde lei, dupa cum arata datele publicate de Ministerul de Finante. Cifra este echivalenta cu aproximativ 85 de milioane de euro (circa 76 milioane de dolari) si a plasat Orange Romania pe primul loc in clasamentul firmelor private non-financiare din punct de vedere al profitului net in 2001.
"In 2002 am avut un profit net echivalent cu 45 de milioane de dolari si o marja a profitului de 12%. Profitul net pe 2002 nu este atat de mare precum cel de pe 2001 pentru ca in acest an a trebuit sa platim mai mult impozit. In 2001 am inceput sa platim impozit pe profit numai din iunie pentru ca pana atunci avusesem rezultat negativ", explica Moscheni.
Pentru 2002, Orange are de platit impozit pe profit de 25 de milioane de dolari. In anul anterior compania a platit numai 12 milioane de dolari.

Investitii de 80 mil. $ in 2003
In 2002, Orange Romania a investit aproape 80 de milioane de dolari. Anterior investitiile companiei au fost intre 70 si 100 de milioane de dolari anual.
Majoritatea investitiei din 2002 s-a indreptat catre extinderea acoperirii serviciilor, cresterea calitatii acestora, oferirea altora noi dar si in imagine.
In acest an, Orange planuieste sa investeasca tot 80 de milioane de dolari. "Majoritatea investitiilor vor fi facute in cresterea calitatii retelei si in dezvoltarea de noi servicii", afirma Moscheni.

Datoriile scad
La sfarsitul acestui an ajunge la scadenta si o parte din imprumutul pe care firma l-a contractat la lansarea serviciilor pe piata romaneasca. "La inceput, cand ne-am pornit activitatea am facut un imprumut de 210 milioane de dolari. In prezent mai avem de platit 140 milioane de dolari. La sfarsitul acestui an va trebui sa ramanem cu numai 100 de milioane de dolari de rambursat",a precizat Bernard Moscheni. Cu alte cuvinte Orange are de rambursat in acest an aproximativ 40 de milioane de dolari.
Anul 2002 a fost unul extrem de solicitant pentru operatorul roman. "Procesul de rebrading ne-a absorbit aproape total iar din punct de vedere comercial, lansarea Orange Romania a insemnat un nou start", isi aminteste Moscheni.
"Sunt multumit de anul 2002 pentru ca, chiar daca veniturile nu au mai crescut atat de mult ca in urma cu un an, profitabilitatea a ramas aceeasi in conditiile unui buget de cheltuieli in crestere. Aceasta este o dovada ca firma este foarte echilibrata. Din punct de vedere financiar am intrat in noul an pe o pozitie foarte puternica. Este aproape imposibil sa ai cinci ani la rand o crestere a cifrei de afaceri de 20-25%", a mai spus seful Orange Romania.

3G nu este o urgenta
Lansarea serviciilor 3G ( telefonie de generatia a treia) nu este o urgenta pentru Romania, apreciaza seful Orange Romania. "Romania nu are nevoie inca de UMTS si nici furnizorii de echipamente nu sunt pregatiti pentru 3G. Cred ca trebuie gasita o solutie intermediara", spune Moscheni.
Tehnologia EDGE ar oferi aproximativ aceeasi calitate a serviciilor si o capacitate similara de transmitere a datelor, spune el.
Potrivit oficialului, producatorii de telefoane vor fi pregatiti in 2004 sa ofere terminale care sa functioneze atat pe UMTS cat si pe EDGE si GSM ( actualul standard).
EDGE (Enhanced Data rates for Global Evolution) este un standard de comunicatii mobile de generatia a treia care ofera mai multa viteza la transmiterea imaginilor de pe celular, la copierea de screesavere si tonuri de apel de pe Internet dar si la navigarea pe web. Tehnologia EDGE este promovata de un consortiu format din Ericsson, Lucent Technologies, Motorola, Nokia, Nortel Networks, Siemens si Sony. Viteza de transmitere a datelor prin standardul EDGE poate varia intre 384 kbps si 2 Mbps.
"Deocamdata asteptam ca guvernul roman sa publice caietul de sarcini. Vom fi interesati de o licenta 3G dar vrem sa vedem si care vor fi obligatiile noastre. Trebuie sa avem grija, pentru ca in restul Europei visul 3G a fost putin diferit de realitate iar lansarea serviciilor se amana treptat. Terminalele nu sunt nici ele gata. Daca vom lua o licenta 3G in mod sigur nu vom putea asigura o acoperire UMTS ca in cazul serviciilor GSM. Probabil oferta noastra 3G va acoperi orasele mari din Romania precum Bucuresti, Cluj, Timisoara si Constanta", spune Moscheni.

"Nu renuntam la RomTelecom"
La scurt timp de la liberalizarea pietei romanesti a telecomunicatiilor, moment care a marcat si disparitia, cel putin teoretica a monopolului RomTelecom, competitorul Orange, compania MobiFon, a anuntat ca renunta la traficul international prin reteaua operatorului national.
Orange nu a procedat la fel. "Noi avem o strategie diferita fata de competitorii nostrii si la nivel de grup avem poate mai multa experienta in relatia cu operatorii de telefonie fixa. Cred ca pentru clienti e mai bine ca procesul de reducere a traficului international prin RomTelecom sa fie facut pas cu pas", spune Bernard Moscheni.
Pentru convorbirile internationale Orange a redus deja tarifele cu pana la 45%. Conducerea companiei se asteapta ca aceasta miscare sa-i sporeasca nu numai veniturile dar mai ales traficul international.
Oficialul considera ca piata romaneasca a telecomunicatiilor va fi complet dereglementata abia dupa primele 6 luni de la liberalizare. "La sfarsitul anului vor fi mai putin de 10 mari operatori pe piata", apreciaza seful Orange Romania.
Rata de penetrare a telefoniei mobile in Romania va creste in acest an cu 4-5%, afirma oficialul. Daca in prezent se ridica la 24-25% este posibil ca la sfarsitul anului sa ajunga la 30%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO