Business Hi-Tech

O noua "oaza" de relaxare pentru oamenii de afaceri: telefonul mobil

27.02.2006, 20:44 29

Jocurile pe telefoanele mobile sunt o distractie tot mai apreciata de oamenii de afaceri care cauta metode de a-si petrece timpul cand se afla in calatorie.

Este un fapt cunoscut ca terminalele mobile conectate tot timpul la Internet si e-mail - cum sunt de exemplu echipamentele BlackBerry - ii fac pe oamenii de afaceri sa petreaca tot mai mult timp citindu-si email-urile sau navigand online atunci cand sunt in calatorie, fie ca e vorba de tren, avion sau doar taxi.

Totusi, daca specialistii au dreptate, aceiasi utilizatori vor fi in curand si mai absorbiti de micile ecrane ale telefoanelor mobile atunci cand au timp sa se relaxeze, scrie Financial Times.

Jocurile video, inclusiv cele de noroc, adaptate pentru telefonul mobil, devin foarte populare in randul oamenilor de afaceri, astfel ca nu mai sunt doar o moda printre adolescenti.

Care este vederea de ansamblu? Aproximativ 16% dintre posesorii de telefoane mobile folosesc terminalele in mod regulat pentru a se juca, conform unui studiu realizat de Glu-mobile, o companie furnizoare de jocuri pentru mobile. Mai mult de atat, jocurile sunt pe locul patru atunci cand vine vorba de cele mai folosite functii ale telefonului mobil. In top se claseaza convorbirile, urmate de expedierea de mesaje scrise (SMS) si de efectuarea de fotografii. Tot din studiul efectuat de Glu-mobile reiese ca 5,8% dintre adultii din Marea Britanie au cumparat un joc pentru telefonul mobil, scrie FT.

Ponderea abonatilor de telefonie care achizitioneaza jocuri de mobil este de 6,8% in intreaga lume, conform unui alt studiu, realizat de Informa Telecoms&Media, companie de consultanta in domeniu. Studiul estimeaza ca piata de jocuri pentru telefoane mobile a fost de 2,8 miliarde de dolari (2,35 miliarde euro) in 2005 si va creste la 11,2 miliarde de dolari (9,11 miliarde euro) in 2010.

Nu exista niciun dubiu ca principalii consumatori pe aceasta piata raman tinerii, 29% dintre cumparatorii de jocuri avand varsta cuprinsa intre 16 si 24 de ani.

Totusi, oficialii Vodafone sunt de parere ca jocurile care se vand cel mai bine sunt cele care ii atrag pe utilizatorii cu o medie de varsta mai mare.

Printre exemple de astfel de jocuri se numara jocul anilor 80, Tetris (cel mai vandut de catre Vodafone), Pac Man, Tiger Woods Golf si chiar cuvinte incrucisate sau Sudoku.

Acest lucru reflecta faptul ca exista un interes in crestere pentru astfel de jocuri din partea oamenilor de afaceri, care nu au ce sa faca in timpii morti din timpul calatoriilor sau intre intalniri, este de parere John Burns, director de vanzari si marketing la EA Mobile Europe, divizia de jocuri pentru telefoane mobile a Electronics Arts.

"Oamenilor de afaceri aflati pe drum le place sa fuga de realitate", spune el. "Jocurile pentru telefoanele mobile sunt o modalitate de a reusi acest lucru, chiar si pentru o scurta perioada de timp".

Acest lucru este valabil cel putin in teorie. Rob Angel, un om de afaceri din Marea Britanie, pare mai putin impresionat. "In timpul unei calatorii cu trenul, am platit 5 lire pentru a descarca pe telefonul meu mobil un joc denumit Dakar Rally", spune el. "Am descoperit ca abilitatea jocului de a-mi distrage atentia de la o carte buna dureaza numai jumatate de ora."

Problema lui Angell este faptul ca joaca pe telefonul mobil este inconfortabila din cauza ecranului si a tastaturii mici. Pe de alta parte, exista console de jocuri portabile precum Nintendo DS sau Sony PSP, care sunt folosite de copii. "Traiesti la maxim jocurile de pe o consola portabila precum Nintendo DS", spune el. "Pe un telefon mobil, senzatia e cam neplacuta: este ca si cum ai calca cu piciorul intr-o baltoaca."

Al Russell, seful diviziei de continut la Vodafone, este de acord ca unele jocuri sunt mai greu de jucat, acesta fiind unul dintre motivele pentru care Tetris sau alte jocuri care sunt foarte usor de controlat se dovedesc atat de populare.

De asemenea tehnologia evolueaza rapid, spune Russell. Rezolutia imaginilor de pe telefonul mobil este mai buna si in curand imaginea va fi 3D. Totusi, nu pot fi facute prea multe lucruri atunci cand vine vorba de butoanele prea mici pentru degetele utilizatorilor. In acelasi timp, telefoanele care au fost proiectate pentru jocuri nu au avut un succes prea mare pentru ca s-au dovedit mai putin folositoare atunci cand era nevoie de functiile de baza, cum ar fi efectuarea unei convorbiri.

Jocurile de noroc pentru telefonul mobil sunt o alternativa pentru petrecerea timpilor morti pentru oamenii de afaceri. Studiul realizat de Informa indica o crestere pe aceasta piata la 7 miliarde de dolari (5,88 miliarde euro) in 2010 de la 1,2 miliarde de dolari (1 miliard euro) in 2005.

Oficialii World Poker Tour, companie ce ofera jocuri de poker pe telefonul mobil si pe Internet, spun ca profilul demografic al utilizatorilor acestor servicii este dominat de barbati cu varste cuprinse intre 35 si 50 de ani si ca acest profil este asemanator cu cel al oamenilor de afaceri.

Spre deosebire de varianta oferita pe Internet, World Poker Tour nu ofera pentru telefoanele mobile jocuri de noroc cu mize constituite din bani adevarati. Totusi, alte companii ofera jocuri de noroc unde utilizatorii pariaza bani adevarati. Oficialii Slotland Casino sustin ca au avut pariuri in valoare de 4 milioane de dolari (3,36 milioane euro) in prima zi in care au introdus acest tip de serviciu pentru utilizatorii de telefonie mobila.

De fapt jocul de poker si afacerile vin mana in mana, este de parere Emma Crowe, director pe Europa, Orientul Mijlociu si Africa la World Poker Tour. "Nu exista o forma mai pura de negociere decat heads-up din jocul de poker (n.r. - situatie in care intr-un joc de poker raman numai doi jucatori)", spune Crowe.

"Daca oamenii sunt buni la negocieri in timpul serviciului, atunci le va placea sa faca acelasi lucru in timpul liber", mai spune Crowe.

Totusi, chiar daca jocurile pentru telefoanele mobile par sa fie un succes pentru urmatorii ani, specialistii din piata sunt de parere ca dezvoltarea acestei piete este limitata de catre dezvoltarea tehnica a jocurilor.

Printre altele, industria inca se mai confrunta cu problema compatibilitatii intre telefoane. "De cate ori ai vazut un prieten care avea un joc interesant pentru a afla apoi ca telefonul tau nu suporta acel joc?", spune Tan Shu Wei, director la Zukeeny Sdn Bhd, companie dezvoltatoare de jocuri pentru telefoane mobile.

"Succesul unui joc este masurat dupa numarul de copii vandute si acest numar depinde de cati oameni pot sa il foloseasca pe telefonul lor mobil", mai spune el.

Dar, odata cu introducerea a noi si noi modele de telefoane, problema compatibilitatii este o incercare grea pentru dezvoltatorii de jocuri pentru mobile.

O alta cauza care ar putea incetini dezvoltarea pietei ar fi pretul. "Nu cred ca aceste jocuri sunt neaparat scumpe, dar in acelasi timp, as ezita sa platesc pentru un joc de slaba calitate", explica Darren Ang, director general la Wizardome Enterprise, o alta companie ce furnizeaza jocuri pentru telefoanele mobile. Regula este ca jocul sa fie simplu si distractiv si oamenii vor plati pentru el.

Probabil ca aceste motive au determinat companii din domeniu sa isi uneasca fortele pentru a dezvolta un standard comun pentru jocurile destinate telefoanelor mobile. Printre companiile care vor sa se ocupe serios de acest domeniu se numara Activision, Electronics Arts, Microsoft, Nokia, Samsung Electronics si Symbian Limited.

Parteneriatul urmareste sa ajute procesul dezvoltarii de jocuri, adaptandu-le pentru cat mai multe modele de telefoane mobile, fapt ce va duce la scaderea costurilor de productie in termeni de timp si bani.

Jocurile adresate oamenilor de afaceri poate au insemnat candva o deviere de la traseul de business catre terenul de golf, scrie FT. Dar in noua era, unde ei sunt presati din ce in ce mai mult de timp, se pare ca vor fi nevoiti sa se limiteze la un teren de doar cativa centimetri patrati.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO