Business Hi-Tech

Noul Facebook? Pinterest - noul star al reţelelor sociale

Noul Facebook? Pinterest - noul star al reţelelor sociale

Autor: Adrian Stefan Seceleanu

17.04.2012, 00:06 9375

În luna martie avea 17,8 milioane de utilizatori înregistraţi, în creştere cu 52% faţă de luna trecută - fiind astfel site-ul web cu cea mai mare rată de creştere a bazei de "clienţi" din lume.

În februarie, acest site a trimis către paginile web mai mult trafic decât au făcut-o Twitter, Google+, LinkedIn şi YouTube la un loc. O companie care ar vrea să-şi cheltuie bugetul de marketing pe acest site nu ar putea pentru că fondatorii încă se gândesc la moda­lita­tea prin care ar putea face venituri. Dar au atras deja o finanţare de 27 de mi­lioane de dolari de la fondul de investiţii Andreessen Horowitz, care a evaluat compania la 200 de milioane de dolari.

Despre cine este vorba? Pinterest - noul star al reţelelor sociale, respectiv un site care le permite utilizatorilor să colecţioneze, partajeze şi comenteze fotografii (despre câini, pisici, reţete, modele de aranjare a unei bucătării sau aproape orice altceva) pe un panou digital.

"Când deschizi Pinterest ar trebui se te simţi ca şi cum cineva a făcut cu mâna lui o carte pentru tine. Fiecare imagine de pe site ar trebui să te facă să simţi că a fost aleasă pentru tine de ci­ne­va la care ţii", spune Ben Silber­mann, unul dintre fondatori şi direc­to­rul exe­cutiv al Pinterest, într-un interviu pen­tru revista Fortune.

Fiul unor doctori care a absolvit ştiin­ţele politice la Yale în 2003, Silber­mann a lucrat întâi pentru o firmă de consultanţă din Washington, dar apoi - după ce a început să citească bloguri despre tehnologie (precum Tech­crunch) - a hotărât că internetul este cel care defineşte generaţia sa şi a hotărât să facă parte din acest fenomen mutându-se în Sillicion Valley împreună cu prietena sa, actuala soţie. Acolo, el s-a angajat la Google, iar partenera lui la Facebook.

Atmosfera de la Google, dar şi din celebra Sillicon Valley l-a inspirat pe Silbermann să ia decizia de a-şi lansa propria companie.

"Este un loc cu adevărat ciudat. Aici toată lumea iubeşte tehnologia la fel de mult cum oamenii lângă care am crescut eu iubeau sportul", povesteşte Silbermann. De asemenea, Google este o companie care îşi încurajează angajaţii să viseze la proiecte mari, importante, care să schimbe ceva - dar în care e greu să fii credibil dacă nu ai în spate studii tehnice.

Astfel că în 2008, anul în care economia s-a prăbuşit, Ben Silbermann a plecat de la Google şi a început să caute idei pentru un start-up împreună cu un coleg de facultate - Paul Sciarra. Au ajuns astfel să apeleze la Evan Sharp, un prieten care era designer şi care i-a ajutat să creeze un site pe care utilizatorii să fie capabili să creeze colecţii. Numele site-ului l-a găsit soţia lui Silbermann.

Nimeni nu a vrut la început să investească într-un start-up "tech" care avea trei fondatori fără studii în tehnologie, astfel că site-ul a crescut greu şi a nu a ajuns uşor în situaţia de a primi finanţare. Timp de luni de zile, Pinterest nu a avut decât câteva sute de utilizatori. Dar încet-încet site-ul a început să devină cunoscut şi tot mai utilizat.

Un cuplu din Utah care îşi construia o nouă casă, Pinterest a devenit locul în care şi-au strâns toate ideile de design strânse de-a lungul timpului. O familie a pus pe site propuneri de lecţii pentru un proiect de home-schooling. "Oamenii au început să folosească Pinterest pentru proiecte importante în viaţa lor reală", spune Silbermann.

În mod esenţial, Pinterest excelează la ceva ce este foarte greu de făcut pe internet - să ajuţi oamenii să descopere lucruri noi. Dacă poţi spune ce cauţi, atunci Amazon sau Google sunt nişte instrumente destul de bune pentru a găsi ceea ce cauţi. Dar dacă nu ştii ce să cauţi? Reţelele de socializare au ajutat companiile să influenţeze utilizatorii, sar sunt imperfecte. Oameniii folosesc Facebook şi Twitter pentru a vorbi dar nu neapărat despre lucruri pe care vor să le cumpere. Prin contrast utilizatorii Pinterest sunt mai adesea cu gândul la a cumpăra ceva atunci când intră pe site, astfel că în timp acest site are potenţialul de genera mai rapid vânzări decât altele, scrie Fortune.

Katia Beauchamp, CEO al magazinului online Birchbox, a observat deja acest lucru: Pinterest nu aduce la fel de mult trafic precum Facebook, însă utilizatorii acestui site au făcut mai multe achiziţii. Pinterest ar putea deveni, spre exemplu, un site care să ajute potenţialii antreprenori să facă bani din hobby-urile lor. Cum va obţine Pinterest venituri şi cum vor putea companiile să se promoveze prin intermediul acestei reţele sociale? Pinterest a încercat deja diferite modele, dar Ben Silbermann spune că momentan nu e pregătit să poarte această discuţie.

Piaţa aplicaţiilor pe mobil, la ZF Mobilio

Ce model de business este mai avantajos pentru un dezvoltator: aplicaţiile gratuite care includ publicitate sau aplicaţiile plătite? Cum arată în acest moment piaţa de aplicaţii din România şi cum ar putea evolua în anii următori? 18 speakeri de top din România şi din străinătate vor discuta săptămâna viitoare despre aplicaţiile pentru echipamente mobile în cadrul ZF Mobilio. Apps & Business Forum - eveniment care va avea loc în 24 şi 25 aprilie în Bucureşti.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO