Business Hi-Tech

Noile metode de scotocire pe Internet, "drobul de sare" pentru Google

05.10.2004, 00:00 18

Conducerea Google a recunoscut de mult timp ca una din cele mai mari griji a sa este posibila aparitie, la un moment dat, a unei tehnologii de cautare online mai avansata, singura ?buturuga mica" ce ar putea sa ingenuncheze imperiul construit de cel mai important motor de cautare de pe Internet. Vivisimo, o companie mica fondata de cativa cercetatori americani, pare acum sa aiba argumente pentru a-i convinge pe cei de la Google ca grijile lor sunt intemeiate.
Compania Vivisimo, fondata in urma cu patru ani, este gata sa lanseze un motor de cautare gratuit bazat pe o tehnologie care exploateaza ceea ce specialistii considera ca este ?calcaiul lui Ahile" al lui Google: lipsa de organizare a rezultatelor returnate in urma cautarii. Noul motor de cautare se numeste Clusty si poate fi deja accesat pe site-ul www.clusty.com, desi se afla inca in faza ?beta" de testare.
Vivisimo isi ierarhizeaza rezultatele dupa criteriul ?relevanta a paginilor web" folosit de Google, dar in plus foloseste o metoda de organizare in functie de diverse categorii in care rezultatele pot fi impartite. Spre exemplu, o cautare dupa cuvantul ?Romania" va prezenta rezultatele in categorii precum ?Turism", ?Harti", ?Fotografii" sau chiar ?Gimnastica". Categoriile sunt generate dinamic, in functie de cuvantul care este cautat si continutul paginilor web in care acesta apare. Tehnologia este bazata pe software-ul Overture al companiei Yahoo, scrie The New York Times.
Compania Vivisimo folosea deja metoda ?categorizarii" intr-o aplicatie contra-cost destinata companiilor. Acum, serviciul va fi extins si pentru utilizatorii individuali, ceea ce inseamna ca Vivisimo intra in ?groapa cu lei" a motoarelor de cautare consacrate precum Google, MSN, Yahoo. Deoarece Clusty va fi un serviciu gratuit, compania spera sa genereze venituri din publicitatea online afisata alaturi de rezultatele cautarilor. Afisarea de publicitate va fi responsabilitatea diviziei Overture a Yahoo, iar veniturile vor fi impartite intre Vivisimo si Overture.
Multi experti in cautarea online sunt de parere ca tehnologia bazata pe categorizare este mai eficienta decat sortarea pe baza de relevanta a paginilor (criteriu folosit de Google), care poate provoca confuzie utilizatorilor atunci cand acestia sunt pusi in situatia de a alege din sute de mii de rezultate.
?Pe masura ce colectiile de pagini web indexate de motoarele de cautare cresc in dimensiuni, devine din ce in ce mai greu sa gasesti acul in carul cu fan", spune Gary Price, redactor la SearchEngineWatch.com, o publicatie electronica care scrie despre industria cautarii online. ?Avand la dispozitie categorii, primesti ceva ajutor in plus", a adaugat el.
Spre deosebire de multe companii de pe Internet, Vivisimo nu s-a lansat cu ajutorul fondurilor de investitii (asa cum a facut chiar si Google), ci a beneficiat de o finantare de 1 milion de dolari din partea unui program guvernamental american care sustine ideile inovatoare ale companiilor nou-aparute pe piata.
Totusi, Vivisimo nu poate sustine ca a inventat noua metoda de aranjare a rezultatelor cautarii online. Northern Light, un motor de cautare aparut in 1996, a oferit la un moment dat un serviciu pentru utilizatorii individuali care era bazat pe ?categorii de cautare personalizate". Insa aceasta companie functioneaza in prezent in industria software-ului pentru sectorul de business.
Chiar si Google foloseste noua idee de impartire a rezultatelor, insa la un nivel limitat, in pagina sa de stiri. Acolo, cele mai importante si mai noi stiri de pe Internet sunt grupate in functie de subiect folosind o tehnologie asemanatoare cu cea a Vivisimo.
?Cautarea online va incepe sa semene mai mult cu industria revistelor decat cu cea a bauturilor racoritoare", este de parere Oren Etzioni, cercetator in informatica la University of Washington si consultant de specialitate la Vivisimo. El prevede ca utilizatorii vor prefera in viitor sa aleaga dintr-o mare varietate de servicii de cautare, si nu doar intre cativa jucatori de top de pe aceasta piata. ?Natura concurentei intre motoarele de cautare s-a modificat", mai spune Etzioni. ?Nu mai conteaza atat de mult sa returneze rezultatele cat mai repede, ci sa ofere rezultate cu o valoare adaugata".
Chestionat de The New York Times, un purtator de cuvant al Google a refuzat sa comenteze aparitia pe piata a serviciului Clusty al companiei Vivisimo.
La putin timp dupa ce Google s-a listat la bursa, comentariile specialistilor puneau compania intr-o lumina favorabila, insa au existat si voci care atrageau atentia asupra faptului ca ascensiunea fulgeratoare a Google, care a fost fondata acum 6 ani de doi studenti si valoreaza in prezent peste 27 de miliarde de dolari, ar putea fi imitata de nou-venitii pe piata extrem de dinamica a Internetului.
?Google umbla cu o piatra de gat: nu poti sa fii stapanul cautarii online pentru totdeauna", spune Louis Monier, fondator al motorului de cautare AltaVista, candva numarul unu din piata. ?Ce se intampla daca apar alti doi baieti si strica toata ordinea? Ce se intampla daca au si ei o ambitie nemasurata si vor sa faca un miliard?" mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO