Business Hi-Tech

Net-ul remodeleaza sectorul european al asigurarilor

15.06.2000, 00:00 14



Este oare Internetul pe cale de a transforma un domeniu cu o traditie atat de bogata in Europa, cum este cel al asigurarilor? Aceasta este cel putin impresia pe care o creeaza companiile locale din sector. Practic, nu trece saptamana in care sa nu fie anuntata lansarea unei noi firme online. ai totusi, comenteaza The Economist, adevarul este ca pana acum impactul web-ului asupra acestui domeniu a ramas minim.

Un raport recent al bancii de investitii JP Morgan sugereaza ca aceasta situatie se va schimba intr-un viitor foarte apropiat, chiar daca mai raman unele obstacole de depasit.

Saptamana trecuta a fost lansat in Marea Britanie MoneyeXtra Insurance, o companie online care ofera o gama larga de servicii printre care si asigurari personale de calatorie. Firmele traditionale de asigurari sunt ingrijorate ca vor fi scoase din joc de noii veniti, care dispun de sisteme moderne de distributie si marketing electronic, in timp ce ele trebuie sa se multumeasca cu clasicele retele de brokeri si agenti de vanzare.

In fata acestei provocari multe companii au adoptat o atitudine defensiva. Prea putine au fost societatile care au indraznit sa lanseze o eventuala divizie de vanzari prin Internet. Chiar si in randul acestora din urma, majoritatea au preferat o abordare "integrata", cu alte cuvinte au infiintat un site Internet mentinand insa o retea de agenti. Unul dintre cele mai bune exemple in acest sens este oferit de Societa Assicuratrice Industriale (SAI), o companie de asigurari italiana, care a creat o societate mixta cu firma Andersen Consulting.

Clientii SAI pot apela fie la reteaua de agenti a companiei, fie utiliza serviciul online al acesteia. In ceea ce priveste grupul german Mannheimer, acesta a preferat sa infiinteze o filiala separata de asigurari prin Internet. O strategie similara a fost adoptata de grupul francez AXA - cea mai mare societate de asigurari din lume - care urmeaza sa lanseze o serie de portaluri prin care va oferi nu doar produse proprii ci chiar si unele ale principalilor sai concurenti.

Pentru firmele traditionale (fie din sectorul asigurarilor de viata sau al celor generale) provocarea Internet survine intr-un moment cat se poate de prost. Sectorul asigurarilor generale a devenit deja unul dintre cele mai competitive din Europa ca urmare atat a cresterii numarului de companii, cat mai ales a diminuarii marjelor de profit. Lucrurile nu sunt cu mult mai usoare pentru companiile specializate in asigurari pe viata. Cu toate acestea, ele au mai putine motive sa fie ingrijorate de ascensiunea serviciilor prin Internet decat companiile de asigurari generale. Intr-adevar, multe din produsele oferite de aceste societati (asigurari auto, de proprietate sau de calatorie) sunt standardizate si pot fi usor adaptate pentru un sistem de distributie online.

In schimb, politele de asigurari pe viata sunt mult mai complexe iar diferentele de legislatie nationala pot fi un obstacol de loc de neglijat in calea unui canal de distributie atat de direct cum este Internetul. In plus, nu trebuie neglijat faptul ca, in probleme de viata si moarte, majoritatea clientilor prefera sa se addreseze unei fiinte umane in loc sa completeze un formular pe o pagina Web.

Asa cum s-a dovedit deja in cazul altor sectoare economice, Internetul ar putea produce cateva schimbari neasteptate de ierarhie in domeniul asigurarilor. Pentru moment, brokerii de asigurari online nu detin decat o cota relativ mica de piata insa unele companii de distributie, precum Screentrade (in Marea Britanie) sau Versicherungen (in Germania) ar putea deveni o amenintare serioasa pentru actualii lideri ai sectorului. Marele lor avantaj este faptul ca pot inlocui o retea de agenti cu o alternativa ieftina: un site web accesibil clientilor de pretutindeni.

Pentru moment, previziunile referitoare la impactul Internetului asupra industriei asigurarilor difera foarte mult. Exista insa un lucru asupra caruia toti analistii sunt de acord: Web-ul va accelera procesul (deja vizibil) de eliminare a distinctiei intre banci si societatile de asigurari. Tot mai multe banci europene au cumparat firme de asigurari in ultimii ani. Colosii rezultati vand in prezent asigurari depunatorilor si incheie contracte ipotecare cu detinatorii de polite. Pentru a-si asigura succesul pe termen lung, aceste conglomerate trebuie sa-si insuseasca mai intai setul de reguli care guverneaza noua economie. In fond, pentru aceasta exista consultantii Internet.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO