Business Hi-Tech

Marile case de productie transforma pirateria intr-o oportunitate de marketing

24.10.2006, 18:18 26

O inregistrare video a unui concert live al rapper-ului american Jay-Z din luna iunie a aparut pe o multime de portaluri ilicite de muzica si video. Dar rapper-ul nu este suparat.
La cererea companiei Coca-Cola, a fost de acord sa permita distribuirea unui clip de opt minute care sa includa secvente de promovare pentru Coke, scrie Wall Street Journal. Clipul a fost incarcat pe unul dintre site-urile de tipul "p2p" (peer-to-peer), tehnologie folosita in special pentru distribuirea de fisiere fara licenta.
Alianta neobisnuita demonstreaza abordarea unei noi tactici de catre industria muzicala pentru a combate pirateria raspandita la nivel mondial. De-a lungul timpului, industria a actionat in judecata diverse persoane care descarcau ilegal materiale protejate de copyright si servicii de distrubutie de fisiere ilegale, in speranta ca va descuraja practicile. O alta tactica, putin cunoscuta in afara industriei muzicale, consta in contractarea unor companii din exterior pentru a lansa pe site fisiere "capcana" sau false. O asemenea companie - MediaDefender, detinuta de Artist Direct, a declarat ca a lansat constant "capcane" pentru 30 de piese din top 100 Billboard. Fisierele capcana frustreaza utilizatorii site-urilor, acestia nereusind sa descarce materialele datorita expertizei tehnice a companiei.
In prezent, unii artisti si executivi ai caselor de productie recunosc tot mai mult rolul pe care il au persoanele care descarca ilegal muzica. Acestia sunt in general mari fani ai trupelor respective, iar promovarea directa catre ei ar putea fi mult mai profitabila pe termen lung decat actionarea acestora in instanta sau impiedicarea download-urilor.
Din acest motiv a aparut parteneriatul dintre Jay-Z si Coca-Cola. Prin inserarea materialelor promotionale in fisierele "capcana" si incarcarea acestora pe site-urile vizate, casele de productie pot transforma ceea ce in prezent reprezinta un instrument de combatere a pirateriei intr-un mediu benefic publicitatii.
"Conceptul de fata este de a face aceste retele de tipul 'p2p' sa lucreze pentru noi", a declarat Michael Guido, avocatul rapper-ului american. "In timp ce utilizatorii acestor retele fura proprietatea intelectuala, acestia reprezinta audienta activa, iar aceasta tehnologie ne permite sa realizam campanii de marketing targetate direct catre ei", a precizat Michael Guido.
Dar filmarile concerterlor nu sunt singurele materiale vizate. Trupe si artisti precum Audioslave, Ice Cube, Yellowcard, dar si altii au utilizat fisiere pentru propria versiune de marketing viral. Cu ajutorul unor companii de nisa precum Sparkart si BuyDRM, acestia au incarcat pe site-uri fragmente din anumite piese, cu promisiunea ca inregistrarea intregii piese va fi disponibila odata ce acestea vor fi distribuite unui numar mare de persoane. Companiile si artistii sperau ca metoda va motiva utilizatorii sa trimita fisierele unui numar cat mai mare de persoane.
In prezent, doar aproximativ 1% din fisierele "capcana" de pe site-urile "peer-to-peer" includ materiale publicitare, dar audienta potentiala este uriasa. Chiar daca multe dintre serviciile "p2p" cunoscute, precum eDonkey si Grokster, au fost inchise prin actiuni legale, mereu apar noi servicii similare. Un studiu al Big Champagne, companie de monitorizare pentru media online, a raportat ca in luna septembrie, aproximativ 9 milioane de persoane erau conectate pe site-urile "p2p". Anul trecut, numarul mediu al persoanelor conectate in orice moment pe retelele "p2p" a fost de 6,8 milioane. YouTube a atras luna trecuta 2 milioane de utilizatori pe zi, in timp ce MySpace.com a avut o audienta zilnica de 16,8 milioane de persoane, conform ComScore Media Metrix, o companie cercetare a pietei.
Abordarea industriei muzicala cu privire la utilizatorii acestor retele incepe sa se schimbe dupa decizia cruciala de anul trecut de desfiintare a Grokster. Industria media a descoperit ca firmele precum Grokster pot fi acuzate de violarea drepturilor de autor daca produsele lor incurajeaza consumatorii sa faca ilegal schimb de muzica si clipuri video. Inainte de decizia de desfiintare a Grokster, casele de productie isi faceau griji ca isi pot periclita argumentele legale daca vor folosi site-urile "p2p" in scopuri proprii. In prezent, "suntem, practic, liberi sa exploatam aceste milioane de fisiere false pe care le lansam", a afirmat Randy Saaf, CEO al MediaDefender.
Totusi, promovarea pe site-urile "p2p" presupune "putin dinamism viclean pentru companiile de divertisment", a declarat Mitchell Reichgut, executiv la Jun Group, o agentie de publicitate care a lucrat la campania de promovare Coca-Cola. Reichgut e de parere ca multi dintre acesti clienti din industria divertismentului nu vor sa fie identificati.
Nu la fel de reticenta este Virgin Recods, casa de productie a gigantului EMI Group. Oficialii companiei au declarat ca este in discutii cu MediaDefender pentru eventuale campanii de promovare. "Este o oportunitate care va conduce catre o mai buna experienta pentru artisti, producatori si consumatori", a declarat Jason Flom, presedintele Virgin Records.
De regula, casele de productie trebuie sa aprobe proiectele de promovare prin intermediul retelelor, admite Peter Katsis, executiv al The Firm, o companie de management al divertismentului. Coke, care a planificat promovarea lui Jay-Z, in cadrul unui plan de marketing mai mare, a afirmat ca nu ar fi continuat fara acordul Universal Music Group, compania proprietara a casei de productie aflata in contract cu artistul american. Important a fost rolul avut de Jay-Z, care este seful casei de productie care i-a lansat albumul. Ca urmare a campaniei de promovare pe site-urile "p2p" in parteneriat cu Coca-Cola, concertul lui Jay-Z a fost descarcat de peste 2,5 milioane de ori.
Unii artisti folosesc site-urile "p2p" pentru a acumula informatii despre piata. De-a lungul verii, MediaDefender a rulat o promotie pentru trupa de muzica alternativa Gin Blossoms. Utilizatorii site-urilor care cautau piesele trupei au primit fisiere cu link-uri (adrese de Internet) care ii trimiteau pe pagini pe care trebuia sa completeze informatii demografice, inclusiv nume, varsta si adresa de mail. Aproximativ 25% din acestia au oferit informatii personale. Reprezentantii MediaDefender au declarat ca au fost surprinsi de numarul mare de persoane care au raspuns, dar considera ca pozitionarea chestionarelor pe bine-cunoscutul site de muzica ArtistDirect ar fi dat legitimitate promotiei.
Intre timp, unele site-uri de muzica si filme se lupta cu fisierele "capcana" cu scopuri de marketing, pe care le considera materiale de tip "spam" (trimise fara acordul utilizatorilor sau al destinatarilor). Cand au lansat versiuni noi ale programelor de incarcare si descarcare a clipurilor, acestia au inclus aplicatii care fac dificila montarea unor astfel de materiale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO