Business Hi-Tech

Magnatii asiatici invata lectia net-antreprenorilor americani

31.05.2000, 00:00 16



Hong Kong. In acest oras supra-aglomerat, unde terenurile de constructii reprezinta o avere de nepretuit, Raymond Kwok poate fi considerat un adevarat suveran. De la fereastra biroului sau, aflat la etajul 46, se poate vedea o padure de zgarie-nori, din care mai multe zeci au fost construiti de compania sa. Dincolo de golf, pe insula Kowloon, se intind siruri intregi de blocuri de locuinte, construite de asemenea de firma sa - de fapt, de firma familiei sale. Imperiul imobiliar al companiei Kwok este unul dintre cele mai mari din Asia, astfel incat Raymond Kwok (46 de ani) si cei doi frati ai sai sunt extraordinar de bogati, chiar si dupa standardele din Hong Kong, mult mai ridicate decat in Statele Unite sau Europa Occidentala.

Cu toate acestea, Kwok este preocupat in prezent de o problema care are foarte putin de a face cu betonul, otelul si sticla. "Am urmarit intotdeauna cu mare atentie ceea ce se intampla in Statele Unite. Acolo, tehnologia schimba deja modul de desfasurare a afacerilor", declara el. Magnatul este convins ca revolutia Internet va dezlantui in curand si in Asia aceeasi goana dupa imbogatire rapida si aceeasi frenezie a noilor afaceri ca cea produsa in America. In aceste conditii, pentru a-si mentine pozitia in randul elitei oamenilor de afaceri din Hong Kong, Kwok este decis sa profite din plin de oportunitatile oferite de noile tehnologii. El a lansat astfel una dintre cele mai ambitioase strategii de dezvoltare in domeniul Internet pusa la punct de o companie asiatica traditionala, creind un adevarat portofoliu de firme online.

Clanul Kwok se numara printre cele cateva familii de magnati asiatici decise sa se adapteze rapid noii economii. Indiferent daca afacerile lor se desfasoara in sectorul imobiliar, al telecomunicatiilor sau in cel bancar, multimilionarii din regiune au inceput sa se intereseze tot mai mult de sectorul comertului electronic.

"Modelul asiatic al dinastiei de afaceri nu este probabil cel mai potrivit pentru a reusi in domeniul Internet. Cu toate acestea, este surprinzator cat de rapid au invatat lectia aceste familii de magnati", declara Pater Yip, presedinte executiv al Chinadotcom Corp., una dintre primele companii asiatice din sectorul noilor tehnologii cotata la Bursa.

Nu toata lumea este la fel de pregatita pentru a se lansa in acest gen de afaceri. Multi critici afirma ca milionarii asiatici sunt totusi reticenti fata de avantajele economiei bazate pe Internet. Magnatii dintr-o serie de tari precum Indonezia, Thailanda si Malaiezia au beneficiat de relatii stranse cu guvernele respective, fapt care le-a permis sa nu-si faca probleme legate de concurenta.

In scurt timp, insa - apreciaza Yip - noua cultura de afaceri va eroda dominatia dinastiilor de afaceri in comertul asiatic. Aducand informatia la indemana oricui, Internetul va diminua importanta retelei de contacte personale pe care multe familii de afaceristi locali si le-au constituit de-a lungul catorva decenii.

Raymond Kwok face parte din categoria celor care nu se tem de aceasta schimbare inevitabila. Anul trecut, el a petrecut mai multe luni in Statele Unite, asistand la conferinte si invatand din experienta unor antreprenori locali. El a descoperit astfel cateva solutii de afaceri pe care nu a ezitat sa le aplice la intoarcerea in Hong Kong.

Kwok a investit cateva zeci de milioane de dolari pentru a pune la punct o firma specializata in alcatuirea de site-uri Internet pentru proprietarii apartamentelor construite de firma sa. Aceasta este numai una dintre solutiiile gasite de miliardarul din fosta colonie britanica pentru a-si extinde aria de afaceri. Exemplul sau va fi urmat, insa, in mod categoric si de alti magnati de pe continentul asiatic.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO