Business Hi-Tech

Magazinele online romanesti si-au dublat vanzarile anul acesta

24.11.2005, 19:06 70

Magazinele virtuale romanesti estimeaza ca vor inregistra in acest an vanzari de aproximativ 20 de milioane de dolari (17 mil. euro), conform estimarilor facute de principalii jucatori de pe aceasta piata.

Pentru 2005, tendinta a fost ascendenta, principalul obstacol in calea dezvoltarii mai rapide a magazinelor virtuale romanesti ramanand tot numarul mic al companiilor care au implementat astfel de solutii, dar si numarul scazut al cumparatorilor dispusi sa incerce noua metoda.

Cifrele de afaceri inregistrate de principalele magazine virtuale au crescut in 2005 fata de 2004 cu mai mult de 100%, conform declaratiilor managerilor principalilor jucatori.

Piata autohtona a comertului electronic, adica a tranzactiilor efectuate prin intermediul Internetului, a aratat un peisaj foarte interesant in ultimul an. Principalii actori din piata sunt okazii.ro, emag.ro, dol.ro, flamingo.ro si ultrapro.ro, conform site-ului de monitorizare a traficului online Trafic.ro.

Emag.ro, principalul site de comert electronic din Romania, estimeaza pentru acest an o cifra de afaceri ce depaseste 9 milioane de dolari si o cota de piata de aproximativ 50%. Vanzarile au crescut intr-un ritm alert pentru cei de la Emag.ro. Daca in 2001 cifra de afaceri a companiei ce detine siteul emag.ro era de circa 100.000 de dolari, anul acesta s-au inregistrat vanzari de 90 de ori mai mari.

"Pentru anul urmator estimam o dublare a volumului de vanzari, deci ne asteptam la o cifra de afaceri de aproximativ 20 de milioane de dolari", a declarat Liviu Taloi, PR Manager al magazinului virtual Emag.ro. De la inceputul acestui an s-au inregistrat peste 30.000 de comenzi pe site-ul eMAG (online, telefonic sau prin e-mail).

Business-ul Emag.ro a inceput in decembrie 2001. Acum, site-ul a devenit o afacere de succes, fiind pe locul doi in clasamentul celor mai vizitate site-uri din Romania cu aproximativ 150.000 de vizitatori unici, adica o medie de peste 5.000 de vizitatori pe zi.

"Produsele cel mai bine vandute in acest moment sunt notebook-urile si produsele de tipul home-entertainment: aparatele foto digitale, camerele video, telefoanele mobile, precum si produsele de sezon, cum ar fi aparatele de aer conditionat.

In general, pe un site de comert electronic se vand la fel de bine acelasi tip de produse ca in orice magazin, iar Internetul reprezinta un "filtru" al consumatorilor. Clientii care prefera sistemul online sunt mult mai bine documentati, astfel incat gama de produse ce se vinde mai bine este cea a produselor high-end (calitate mai mare si preturi pe masura).

Principalul jucator de pe piata autohtona a comertului electronic, din punctul de vedere al numarului de vizitatori este site-ul de licitatii okazii.ro, detinut de fondul de investitii netBridge. Saptamanal, peste 100.000 de romani acceseaza Okazii.ro in cautarea celor mai bune preturi pentru produse si servicii, si in fiecare moment, Okazii.ro deruleaza peste 18.000 de licitatii din peste 20 de domenii distincte.

Okazii.ro, care prezinta un fel de bursa virtuala unde utilizatorii se pot intalni pentru a face tranzactii, este de asemenea singurul reprezentant important al segmentului consumer-to-consumer de pe piata comertului electronic romanesc.

Afacerile online au devenit o tinta importanta pentru majoritatea companiilor din Romania cu produse comercializate pe piata traditionala, numita si piata offline. In primul rand, este vorba de companiile care au si o prezenta in retailul traditional.

Firmele ce vand tehnica de calcul (Flamingo Computers, Best Computers, Ultra Pro, Depozitul de Calculatoare), cele din retailul de electronice si electrocasnice (Altex, DoMo) sau din alte domenii de activitate (Diverta, comerciant de birotica, muzica, IT etc) au inregistrat in acest an vanzari consistente si in sectorul online.

Producatorul si distribuitorul de echipamente electronice si IT&C Flamingo International reprezinta unul din cei mai importanti competitori si in sectorul online. Cu un numar de aproximativ 36.000 de vizitatori pe saptamana, Flamingo.ro a reusit sa ajunga pe primul loc dintre magazinele virtuale ale companiior IT din mediul online romanesc. Un alt site cu un numar important de vizitatori care apartine unei companii consacrate in segmentul de retail traditional este cel al companiei Diverta, dol.ro. Reprezentantii Diverta estimeaza o cifra de afaceri obtinuta in segmentul online de 300.000 de euro, adica o crestere de 80% fata de anul 2004.

Anul acesta, intreaga retea Diverta asteapta o cifra de afaceri ce depaseste 26 de milioane de euro.

"Prognozam acelasi tip de crestere si pentru anul 2006", a declarat Irina Tuturuga, web strategy manager al Grupului RTC. "Numarul de comenzi mediu pe zi este de 40, gamele de produse cel mai bine vandute fiind cartea si filmul", a adaugat aceasta.

Site-ul dol.ro s-a caracterizat in ultimele doua luni printr-o dublare a numarului de vizitatori. Potrivit reprezentantilor Diverta, aceasta sporire are doua explicatii: in primul rand, eforturile de promovare a site-ului desfasurate in mediul virtual in lunile anterioare si fluctuatia sezoniera a traficului pe www.dol.ro (sectorul comercial in general este in scadere vara si cunoaste o resuscitare toamna).

Ultra Pro Computers ramane unul dintre comerciantii de baza si pentru e-commerce-ul romanesc, cu vanzari in segmentul online estimate pentru acest an la 2 milioane de euro, in crestere cu 16% fata de anul precedent.

"In sectorul online se cumpara brandurile cunoscute, a caror calitate este recunoscuta indiscutabil de catre client. Pe viitor, ne asteptam la o continuare a evolutiei ascendente, o data cu generalizarea standardului 3D Secure (tehnologie care garanteaza evitarea fraudelor - n.r.) si cu rezolvarea problemelor curente de implementare si folosire ale acestuia", a conchis Petrut Mazarine, PR Manager al companiei Ultra Pro Computers.



Magazinul online e mai ieftin de intretinut si sta deschis tot timpul

Aveti un mic magazin in care vindeti flori sau poate parfumuri ori biciclete? Asta inseamna ca operati pe o nisa bine definita, ceea ce va califica drept candidat perfect pentru a va vinde marfa si intr-un magazin virtual, spun specialistii in comert electronic.

Magazinele virtuale au o serie de avantaje fata de cele din lumea reala (sau "lumea offline") - sunt deschise non-stop, "vitrina" se poate rearanja ieftin si rapid (prin schimbarea paginii de introducere), iar audienta posibila ajunge la 2 milioane de clienti, acesta fiind numarul romanilor care acceseaza in mod regulat Internetul.

Acestea au fost cateva dintre concluziile principalilor jucatori de pe piata de e-commerce, prezenti la seminarul Doing Business Online, organizat la Bucuresti de revista Link in parteneriat cu furnizorul de solutii de plata online DotCommerce si Camera de Comert si Industrie a Romaniei.

"O afacere online trebuie privita la fel ca o afacere offline - doar mediul de comunicare este diferit", a spus Marius Dosinescu, director al companiei de web design Avantaj Net. "In rest, are exact aceleasi tinte: vanzarea de produse si servicii."

Un intreprinzator care doreste sa-si extinda afacerea pe Internet (sau care vrea sa inceapa o afacere doar pe Internet) va avea mai putine batai de cap decat daca ar deschide un magazin in lumea reala, a spus Dosinescu. Conform unui studiu comandat de Avantaj Net si realizat la nivel national la inceputul anului, un magazin online presupune o investitie initiala de 2.900 de euro, in timp ce investitia necesara pentru deschiderea unui magazin offline este de 5.300 de euro. De asemenea, costul fix lunar al operarii magazinului virtual va fi de aproximativ 390 de euro, in timp ce cheltuielile cu managerierea magazinului offline ajung la 1.000 de euro pe luna.

In ceea ce priveste solutia potrivita pentru punerea la punct a unui sistem de plata electronica, comerciantii au mai multe variante. Ei pot apela la bancile care sunt autorizate sa foloseasca solutia securizata aprobata la nivel international (3D Secure) - in Romania, deocamdata doar patru banci sunt certificate: BCR, Raiffeisen, Banca Tiriac si BRD. Alta solutie ar fi sa se indrepte catre un asa-numit "integrator", companie care reprezinta un intermediar in relatia comerciantului cu bancile. Pe piata exista mai multe astfel de firme, printre cele mai importante fiind DotCommerce, filiala a companiei americane cu acelasi nume, si ePayment, detinuta de grupul GeCad.

Si cumparatorul final trebuie sa indeplineasca o conditie de baza pentru a putea cumpara de pe Internet - trebuie sa aiba un card bancar activat pentru tranzactiile online. Chiar daca procedura de activare nu este complicata, deocamdata doar o mica parte din totalul cardurilor au fost trecute in categoria celor active pentru a cumpara pe Internet. Insa, nu in ultimul rand, cumparatorul mai are si o "varianta ocolitoare". Pe piata - chiar si in Romania - au inceput sa apara firme care ofera servicii de tip "bani virtuali". Cu alte cuvinte, cumparatorul final isi deschide un cont bancar pe care il alimenteaza cu bani reali, urmand ca pentru fiecare tranzactie electronica pe care o face sa-i fie dedusa contravaloarea din acel cont.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO