Business Hi-Tech

M-commerce: avantaj, Europa

22.06.2000, 00:00 44



Pentru multa lume noua economie, nascuta o data cu expansiunea Internetului, ramane o specialitate americana. In ceea ce priveste conservatoarea Europa, aceasta pare definitiv condamnata sa joace rolul de outsider intr-un domeniu pe care, in fond, nu l-a inventat ea. Chiar asa sa stea lucrurile?

Nimeni nu contesta rolul de lider pe care Statele Unite l-au jucat pana acum in revolutia Internet. Insa comertul mobil (termen care defineste tranzactiile online efectuate cu ajutorul dispozitivelor portabile: laptop-uri, agende electronice si, mai ales, telefoane celulare) reprezinta urmatorul mare pas in dezvoltarea net-ului. Iar in domeniul comunicatiilor mobile, Europa se afla mult inaintea Americii.

Vechiul Continent a plecat cu doua handicapuri majore in cursa noii economii. Primul dintre acestea este legat de tariful apelurilor telefonice. In Statele Unite, costul apelurilor locale este inclus in abonamentul lunar, ceea ce inseamna ca un american poate naviga pe Internet fara sa plateasca o taxa suplimentara operatorului de telefonie al carui client este. Al doilea dezavantaj al Europei il reprezenta, pana recent, lipsa de competitie in sectorul telecomunicatiilor. Studiile demonstreaza ca tarile care si-au deschis cel mai rapid piata interna concurentei inregistreaza totodata si cele mai mari rate de conectare a populatiei la Internet. Spre exemplu, in tarile scandinave, unde competitia intre operatorii de telefonie a fost lansata in urma cu mai multi ani, numarul de utilizatori ai Internetului raportat la totalul populatiei este mai mare chiar decat in Statele Unite (Finlanda numara 881 furnizori de servicii Internet la fiecare 10.000 de locuitori, fata de 784 in SUA).

In fine, dezvoltarea serviciilor de acces rapid la Internet in banda larga ofera un exemplu cat se poate de elocvent cu privire la modul in care reglementarile stricte pot impiedica expansiunea Web-ului. Acest gen de servicii pot fi oferite clientilor prin intermediul retelelor telefonice traditionale cu conditia instalarii unor noi dispozitive electronice la nodurile de conectare. In Statele Unite, reglementarile in vigoare au obligat companiile de telefonie sa permita concurentilor instalarea aparaturii necesare. In felul acesta, firmele concurente au posibilitatea de a utiliza reteaua locala a unui operator de telecomunicatii pentru a furniza propriile servicii in banda larga. Astfel, concurenta a devenit mult mai acerba, in beneficiul clientilor, care dispun in prezent de tarife extrem de atragatoare.

In schimb, dezvoltarea acestui tip de servicii a demarat mult mai tarziu dincoace de Atlantic. Prin urmare, expansiunea Internetului in Europa a fost mai lenta nu pentru ca europenii ar fi mai reticenti la nou decat americanii, ci pentru ca in majoritatea tarilor din regiune conditiile au fost nefavorabile unei concurente intre operatori si furnizorii de servicii. Iata insa ca aceleasi reglementari stricte si rigide au avut si efecte pozitive, fapt demonstrat de avansul pe care vechiul continent il detine (asa cum mentionam mai sus) in domeniul telefoniei mobile. In urma cu peste zece ani, autoritatile de la Bruxelles impuneau un standard unic pentru telefonia celulara - GSM (Global System for Mobile communication). Recent, ei au facut acelasi lucru pentru viitoarea generatie de telefoane celulare, cea care va permite transmisiile de date la mare viteza, oferind astfel suportul necesar pentru o gama larga de servicii multimedia si, evident, pentru efectuarea unor tranzactii prin Internet.

Prima licenta pentru noul standard, intitulat UMTS (Universal Mobile Telecommunications System) a fost acordata anul trecut in Finlanda iar in viitorii doi ani toate tarile Uniunii Europene vor dispune de asemenea retele. Un standard unic incurajeaza comunicatiile mobile: acelasi telefon poate fi utilizat pentru convorbiri atat in Suedia, cat si in Grecia. In plus, operatorii isi pot vinde produsele unui numar mai mare de clienti. Rezultatul a fost o explozie a tehnologiei telecomunicatiilor mobile, operatorii europeni dezvoltand in prezent portaluri Internet destinate telefoanelor celulare. In schimb, in Statele Unite coexista o multitudine de retele si standarde incompatibile, de multe ori fiind imposibil sa apelezi de pe mobil o persoana aflata in cladirea de vizavi, dar care este abonata la alt operator.

Avansul european in acest domeniu s-ar putea dovedi decisiv. Telefoanele mobile nu mai sunt de mult un simplu "produs de nisa", iar comertul online cu ajutorul celularelor se va dezvolta intr-un ritm sustinut. In primul rand, in Europa!

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO