Business Hi-Tech

Liliana Solomon, Vodafone: Din 2007 va trebui sa luptam pentru fiecare client

Liliana Solomon, Vodafone: Din 2007 va trebui sa luptam pentru fiecare client

Liliana Solomon, CEO al Vodafone Romania: Nu ma astept sa vad schimbari decisive in ceea ce priveste profitabilitatea, chiar daca marjele de profit din businessul acesta vor incepe sa mearga in jos.

01.02.2007, 19:35 23

Cresterea competitiei de pe piata locala de comunicatii se va resimti in acest an in preturile practicate si in nivelul de profitabilitate al operatorilor, dar schimbarile nu vor fi unele dramatice, afirma Liliana Solomon, CEO Vodafone Romania.
"In 2007 exista mai multi competitori, iar piata este deja matura, astfel ca nu vom mai avea o crestere naturala a industriei, ci va trebui sa ne luptam pentru fiecare client. Concurenta se va vedea si pe preturi si pe profitabilitate, dar nu va fi ceva dramatic. Nu ma astept sa vad schimbari decisive in ceea ce priveste profitabilitatea, chiar daca marjele de profit din businessul acesta vor incepe sa mearga in jos", a adaugat seful Vodafone Romania.
Vodafone Romania a anuntat ca in primul semestru fiscal (aprilie-septembrie 2006) a avut o marja a profitului EBITDA (profitul inainte de plata dobanzilor, taxelor, includerea deprecierii si amortizarii) de 49,2%.
Richard Moat, CEO al Orange Romania, si Richard Anderson, CEO al UPC Romania, declarau, de asemenea, recent ca 2007 va fi anul in care se va manifesta competitia cea mai puternica de pe piata locala telecom.
Liliana Solomon afirma ca aceasta evolutie este normala. "In 2007 va fi o concurenta puternica, dar in 2008 si 2009 va fi si mai greu. An de an competitia va fi din ce in ce mai dificila", a spus ea.
Operatorul RCS&RDS a anuntat ca va lansa la sfarsitul acestei luni serviciile de telefonie mobila 3G, iar Telemobil (Zapp) intentioneaza de asemenea sa lanseze oferte agresive de servicii de date si multimedia in acest an, bazandu-se si pe licenta 3G castigata anul trecut. In acest an, Cosmote si Romtelecom ar putea lansa de asemenea pachete comune de servicii integrate.
Seful Vodafone Romania afirma ca nu subestimeaza nici unul din competitorii de pe piata locala, pentru ca fiecare se adreseaza in principiu aceleiasi baze de clienti, dar considera ca este dificil ca toti sa inregistreze rezultate pozitive. "RCS&RDS este obligata prin licenta sa faca o extindere agresiva a retelei, insa este de vazut ce succes va avea cu o oferta de telefonie fixa, telefonie mobila, televiziune si servicii de acces la Internet", a spus Solomon.
Ea a declarat de asemenea ca RCS&RDS va trebui sa investeasca puternic in constructia unei noi retele de telefonie.
RCS&RDS este al doilea jucator de pe piata locala de cablu TV, cu peste 1,1 milioane de clienti si are peste 500.000 de clienti pentru serviciile de telefonie fixa. RCS&RDS are cateva sute de mii de clienti pentru serviciile de acces la Internet si de televiziune digitala prin satelit si are operatiuni in mai multe tari din regiune.
"Din experienta altor piete se vede ca doar primii doi jucatori de pe o piata de telefonie mobila au profit, in timp ce restul pierd bani. Intrebarea care se pune este cati din cei cinci operatori va inregistra si rezultate pozitive", spune Liliana Solomon.
Seful Vodafone Romania crede ca diferenta redusa dintre tarifele practicate de operatorii de telefonie mobila si cei de telefonie fixa va fi o bariera puternica in intrarea pe piata locala a unor operatori virtuali de telefonie mobila (MVNO). Operatorii virtuali nu isi construiesc o retea proprie telecom, ci inchiriaza capacitati de retea de la alte companii si ofera servicii de telefonie sau date sub un alt brand.
"Marja dintre tarifele de interconectare si cele de retail este prea redusa pe piata locala, astfel ca operatorii locali nu ar avea unde sa intre pe piata decat daca s-ar duce sub tarifele Cosmote si astfel ar intra pe pierderi. In Romania tarifele operatorilor mobili sunt de aproximativ 1,5 ori mai mari decat cele ale operatorilor de telefonie fixa", afirma Liliana Solomon. Pe de alta parte, Solomon afirma ca lucrurile se vor schimba peste 3-4 ani, cand va aparea un nou model de business bazat pe telefonie prin Internet (VoIP). "Atunci, piata se va schimba total", crede ea.
In ce priveste prioritatile companiei pentru acest an, Liliana Solomon afirma ca extinderea lantului de magazine proprii se va situa in top.
"Am ajuns la inceputul acestui an la 70 de magazine proprii, iar extinderea va continua", spune ea.
Conform oficialilor operatorului, miza pe extinderea lantului de magazine proprii si mentinerea unor parteneriate exclusive cu retailerii GSM este aceea ca oamenii din magazine trebuie sa cunoasca foarte bine oferta operatorului, pe masura ce sunt lansate noi servicii complexe, concentrate pe Internetul mobil.
Cresterea numarului de magazine proprii si deschiderea, anul trecut, a unui call-center la Ploiesti a adus numarul de angajati ai operatorului la aproape 3.000.
Extinderea acoperirii pentru serviciile mobile de date 3G reprezinta o alta prioritate a operatorului pentru acest an. Liliana Solomon nu a dorit sa ofere detalii, insa a precizat ca in acest an Vodafone va creste viteza serviciilor de Internet mobil de mare viteza oferite in Bucuresti prin tehnologia HSDPA de la 1,4 Mbps la 3,6 Mbps.
Conform Lilianei Solomon, una din tendintele care se va manifesta puternic in acest an pe piata locala telecom va fi cresterea puternica a serviciilor de date. "Nevoia de mobilitate va creste, astfel ca si veniturile din acest segment de business vor avansa in acest an", spune ea.


Previziuni 2007

Piata locala de telefonie mobila nu va mai inregistra cresteri naturale, astfel ca operatorii se vor lupta pe fiecare client.

Serviciile de acces la Internet vor creste puternic, stimulate si de numarul mare de multinationale care isi deschid centre in Romania.

Ofertele de servicii integrate de telefonie mobila si fixa, TV si acces Internet ar putea avea un succes limitat in Romania, asa cum s-a intamplat si pe alte piete din lume.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO