Business Hi-Tech

Liliana Solomon, CEO al Vodafone: 2008 este "momentul adevarului" pentru piata locala telecom

Liliana Solomon, CEO al Vodafone: 2008 este "momentul adevarului" pentru piata locala telecom

Liliana Solomon, CEO al Vodafone: "Contractul meu cu Vodafone nu este limitat in timp. (...) Pot sa va spun ca nu am inca intentia sa plec din Romania".

28.05.2008, 21:46 70

Daca 2007, in care Cosmote a luptat agresiv pentru cota de piata, iar RCS&RDS a lansat serviciile de telefonie mobila, a fost un an in care operatorii s-au batut pe fiecare client, 2008 va fi "momentul adevarului" pentru industria locala, estimeaza directorul executiv al Vodafone Romania.
"Cred ca anul 2008 va fi 'momentul adevarului' in industria noastra. In segmentul mobil avem cinci operatori care ofera servicii de telecomunicatii, dar trei dintre ei pierd bani. Doi dintre cei trei au o strategie de marketing foarte agresiva, care pe termen lung nu este viabila. In industria noastra este nevoie de investitii considerabile in infrastructura si IT, iar aceste investitii nu pot fi finantate printr-o strategie de piata in care vinzi 1 euro cu 50 de eurocenti. Cel putin, cred eu, nu pe termen lung", a declarat pentru ZF Liliana Solomon.
Cosmote, care a ajuns la un portofoliu de 3,6 milioane de clienti - in special de cartele preplatite, a inregistrat pierderi de 118 mil. euro anul trecut si are ca tinta pentru acest an obtinerea de profit operational pozitiv. Majoritatea operatorilor telecom de pe piata au nominalizat Cosmote ca "factorul" care a determinat o scadere a tarifelor telecom pe piata locala. Pe de alta parte, Telemobil (Zapp) si RCS&RDS nu au furnizat date despre profitul inregistrat anul trecut. Zapp, care avea in iulie 2007 circa 500.000 de abonati, are in plan relansarea operatiunilor dupa ce va obtine o finantare de la un consortiu de banci. RCS&RDS are 800.000 de abonati pe telefonia mobila, utilizatori pe care i-a atras oferindu-le gratuit atat telefoane mobile, cat si serviciul in sine. Avand in vedere costul furnizarii gratuite a 800.000 de mobile si al realizarii infrastructurii de telefonie mobila, este improbabil ca RCS sa faca profit din operatiunile DigiMobil.
Orange si Vodafone, care aveau la finele anului trecut peste 80% din utilizatorii de telefonie mobila de pe piata locala, au fiecare afaceri anuale de peste 1 mld. euro si lucreaza cu o marja a profitului EBITDA de peste 40%. Numarul de utilizatori de servicii de telefonie mobila anuntat de operatori la finele lunii martie era de 23,2 milioane, in conditiile in care populatia Romaniei este mai mica de 22 de milioane de persoane.
Directorul executiv al Vodafone Romania spune ca pe langa concurenta dintre operatori, ritmul de crestere este pus in pericol si de factorii macroeconomici.
"Contextul macroeconomic este un element important in planul operational al oricarei companii. Romania a cunoscut o perioada indelungata de crestere economica si nivelul de trai a crescut considerabil in ultimii ani. Totusi, stim cu totii ca o economie nu poate continua sa creasca in acelasi ritm sustinut la nesfarsit. De aceea, introducerea elementului de eficienta operationala si cresterea continua a productivitatii companiei pe care o conduc sunt factori atat de importanti in strategia noastra. O companie nu poate intotdeauna sa influenteze cresterea cifrei de afaceri, aceasta fiind de multe ori influentata si de factorii macroeconomici, dar are intotdeauna posibilitatea sa decida asupra investitiilor si a modului in care isi aloca resursele interne", afirma Lilliana Solomon. Ea spune ca eficientizarea operatiunilor Vodafone a fost esentiala in mentinerea profitabilitatii operatorului, in contextul in care inca de anul trecut unele costuri au crescut accelerat, iar trecerea de la dolar la euro a fost facuta in octombrie 2007.
"Este cu siguranta o provocare mai mare, pentru conducerea unei companii, cand trebuie avut in vedere, pe langa situatia competitionala din piata, si riscul valutar si inflationist. Anul 2007 a fost, din acest punct de vedere, o experienta extrema, intrucat am avut de 'jonglat' cu patru cursuri valutare: leu, dolar, euro si lira sterlina, dintre care doua valute - leul si dolarul - au avut variatii semnificative intr-o perioada relativ scurta de timp. Prin trecerea de la dolar la euro, am reusit sa eliminam o componenta imprevizibila in cash flow-ul operatiunilor noastre. Veniturile pana la jumatatea anului financiar trecut au fost in dolari, in timp ce cea mai mare parte a costurilor si investitiilor noastre erau in euro, incepand de la tarifele de interconectare, roaming, costurile de personal, comisioanele de vanzari, chiriile, utilitatile etc. In conditiile miscarilor de piata valutara, precum si a cresterii accelerate a costurilor legate de factorii macroeconomici din Romania, cum sunt salarile, chiriile, costul utilitatilor etc., profitabilitatea operatiunilor Vodafone Romania a ramas la nivel de profit operational la 47%."
Un factor cheie in rezultatele financiare obtinute de Vodafone a fost cresterea puternica a numarului de abonati, in timp ce baza de clienti de cartele preplatite a crescut cu mai putin de 9%. Astfel, procentul utilizatorilor cu abonament a crescut la 35,9% din numarul total de clienti, fata de 33,8% in martie 2007. Venitul mediu pe utilizator (ARPU) a atins valoarea de 11 euro. Numarul utilizatorilor de servicii 3G in reteaua Vodafone era de 636.829, cu 5,3% mai mult decat in septembrie 2007.
In alta ordine de idei Liliana Solomon, care a preluat in urma cu aproape trei ani functia de CEO al Vodafone Romania, spune ca nu exista o limita de timp in contractul de management semnat cu operatorul britanic.
"Contractul meu cu Vodafone nu este limitat in timp. Spre deosebire de mediul politic, unde exista mandate clar definite in timp, in pozitiile de top management exista multa flexibilitate si prin urmare o decizie de schimbare la nivel de CEO este de obicei pregatita din timp. Pot sa va spun ca nu am inca intentia sa plec din Romania si sunt inca proiecte pe care le-am inceput in companie si pe care doresc sa le duc la bun sfarsit", a spus Liliana Solomon.
Veniturile grupului britanic Vodafone au crescut cu 14%, la 44,6 mld. euro, in anul fiscal incheiat la 31 martie, in timp ce profitul EBITDA a avansat cu 10%, la 16,5 mld. euro. Numarul de clienti ai Vodafone s-a majorat cu 26%, la 260 de milioane.

Vittorio Colao, noul CEO al grupului Vodafone
Directorul general al grupului de telecomunicatii Vodafone, Arun Sarin (stanga), se va retrage din functie dupa reuniunea generala anuala a conducerii companiei, programata pentru 29 iulie, iar pozitia lui va fi preluata de actualul director general adjunct, Vittorio Colao (dreapta). Sarin a ajuns la conducerea Vodafone in 2003 si a ocupat functia de director general intr-o perioada in care grupul a devenit o companie de comunicatii integrata si s-a extins pe mai multe piete emergente. Vittorio Colao a ocupat si alte functii de conducere in cadrul grupului telecom, respectiv director general executiv pentru Europa de Sud, Orientul Mijlociu si Africa, si director executiv in consiliul de administratie.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO