Business Hi-Tech

In conditiile unei competitii dure pe resurse, Google cauta noi metode pentru a-si recruta noi angajati

04.06.2007, 22:30 28

Intr-o dimineata de sambata, circa 300 de studenti de la universitatile americane Stanford, California si Berkeley s-au reunit in campusul Google pentru a participa la o zi de intreceri. Echipele trebuiau sa rezolve enigme complicate, sa construiasca Lego-uri complexe si sa se intreaca la jocuri pentru PC.
Evenimentul, numit Google Games, a insemnat o ocazie excelenta pentru studentii de la Stanford si Berkeley, aflati in permanenta competitie, sa demonstreze care universitate este mai buna. In spatele distractiei insa, se afla un proces serios de recrutare, care ascunde o rivalitate poate chiar mai acerba - cea intre Google si competitorii sai.
Pe masura ce industria high-tech se bucura de o noua ascensiune, competitia pentru atragerea celor mai buni ingineri, dar si personal din alte domenii, este mai intensa ca oricand. Companii precum Google, Microsoft si Yahoo! constata ca de multe ori urmaresc aceiasi candidati sau fac schimb involuntar de angajati. In acelasi timp, trebuie sa se confrunte cu un numar mare de companii nou infiintate in Silicon Valley, care si-au marit exponential capitalul de investitii in ultimii ani.
Pentru a atrage angajati talentati, aceste companii si-au modernizat procesul traditional de recrutare, invitand candidatii la seminarii tehnologice, petreceri sau concursuri de programare. Astfel de evenimente, similare cu Google Games, sunt menite sa strarneasca interesul pentru firma organizatoare si sa impresioneze potentialii angajati, care uneori pot fi chiar studenti in anul I de facultate.
Google a fost ca un magnet pentru tinerii talentati care au studiat la facultati de profil. In ultima perioada, forta de munca a companiei aproape s-a dublat in fiecare an, totalizand peste 12.200 de salariati la sfarsitul lunii martie 2007. Acum, Google angajeaza aproximativ 500 de persoane pe luna.
Desi uneori apar zvonuri despre mediul dur in care isi desfasoara activitatea angajatii Google, compania ramane in continuare destinatia preferata de majoritatea studentilor din acest an universitar. Pentru prima data, Google a depasit puternica firma de consultanta McKinsey & Co in topul preferintelor detinatorilor M.B.A, precizeaza un studiu efectuat de firma de cercetare Universum. McKinsey a detinut pozitia de lider in ultimii 12 ani.
"Sa fiu intr-un mediu in care invat o gramada de lucruri este, pentru mine, lucrul cel mai important", a declarat Alice Yu-shan Chang, unul dintre sutele de studenti care vor absolvi in acest an si vor cauta un loc de munca la Google.
Chang, care finalizeaza un masterat in informatica si management la Stanford, a fost abordata de catre Microsoft, Google, eBay si Oracle. Ea a declarat ca Microsoft a incercat tot ce a putut pentru a-i gasi un grup potrivit - mai intai in Washington, apoi in campusul apropiat de casa in care locuieste. Chang a fost contactata telefonic de catre vicepresedinti ai gigantului software si chiar s-a intalnit cu unul dintre ei.
"La Google nu interactionezi atat de mult cu persoane din conducere", a declarat Chang, care insa nu a dorit sa ofere mai multe detalii, deoarece a semnat un acord de confidentialitate.
Google a castigat in cele din urma, datorita faptului ca i-a permis tinerei studente sa-si schimbe locatia la fiecare sase luni in primul an si jumatate si pentru ca, pentru Chang, a insemnat o mai buna integrare culturala.
"Am multi colegi tineri care sunt foarte creativi", a declarat Chang, in varsta de 25 de ani, adaugand ca, daca alegea Microsoft, majoritatea colegilor ar fi fost in varsta de 30-40 de ani, care sunt preocupati mai mult de probleme de familie.
In ultimii doi ani, Google si-a extins aria de recrutare de la circa 70 la 200 de campusuri universitare, ceea ce a starnit unele nemultumiri. Max Levchin, directorul executiv Slide, o companie de tehnologie nou aparuta in San Francisco, a declarat ca putea recruta relativ usor studenti de la Universitatea din Illinois, unde convingea stundentii in informatica sa amane absolvirea facultatii si sa-l urmeze in Silicon Valley.
Universitatea Stanford nu monitorizeaza oficial catre ce companii pleaca absolventii sai, insa studiile nestiintifice efectuate de centrul de cariere al universitatii releva faptul ca in ultimii trei ani mai multi absolventi s-au orientat catre Google decat spre oricare alta companie.
Pe de alta parte, Microsoft, desi este de aproape sase ori mai mare decat rivalul Google, angajeaza oameni intr-un ritm mult mai rapid. Google, insa, nu s-a sfiit sa aduca lupta pe terenul Microsoft, avand printre cele mai multe posturi libere in zona Seattle.
Ca exemplu, Gilbert, fost membru al personalului de recrutare de la McKinsey, aminteste de o prelegere tinuta anul acesta la Google de catre Kaifu Lee, presedinte Google Greater China, care se adresa "marii comunitati de chinezi expatriati" din zona Seattle. Anterior, Lee condusese departamentul de cercetare din China al firmei Microsoft. Dupa ce a fost angajat de Google in 2005, Microsoft a dat in judecata atat pe Google, cat si pe Lee, acuzandu-l pe acesta din urma ca a incalcat un acord prin care i se interzicea sa lucreze pentru concurenta in cazul in care pleaca de la Microsoft. Gigantul software l-a mai acuzat le Lee ca ar fi facut uz de informatiile pe care le obtinuse pe perioada angajarii sale. Pana la urma s-a ajuns la o intelegere si procesul a fost evitat.
In mod similar, Yahoo! a organizat o zi pentru hackeri (hack day) in campusul sau, la care au participat circa 500 de programatori. Astfel de evenimente de mai mica anvergura in alte localitati au subliniat faptul ca strategiile sale de recrutare functioneaza bine. Firma a deschis de altfel un centru de cercetare la Berkeley, in incercarea de a recruta studenti ai universitatii. "Multi au venit de la laboratoare la Yahoo!", a aratat Bradley Horowitz, vicepresedinte pentru strategia produselor la Yahoo!.
Toate cele trei companii sunt de acord ca cele mai mari amenintari vin din partea firmelor nou aparute pe piata, care atrag angajatii de partea lor, asa cum s-a intamplat cu Nitay Joffe.
Joffe, care a lucrat pe perioada verii la Google in ultimii doi ani, urma sa se angajeze la firma. Dar, inainte de a accepta un post la Google, lui Joffe, care a absolvit de curand sectia de inginerie computerizata la Universitatea din California, i s-a sugerat de catre un prieten sa vada ce posturi sunt disponibile la Powerset, o companie nou infiintata in San Francisco, care intentioneaza sa dezvolte un motor de cautare care va intra in competitie cu cel oferit de Google.
"Powerset avea tot ceea ce avea si Google si ceea ce cautam eu ? angajati inteligenti, proiecte interesante, facilitati impresionante," a spus Joffe. Dar Powerset mai avea ceva ce Google nu putea oferi: posibilitatea de a te imbogati instantaneu, prin echivalentul unui bilet la loterie.
"Cand poti achizitiona actiuni la 5 centi (3,7 eurocenti) bucata, iar pretul acestora ajunge la 50 de dolari (37 euro)...", a declarat Joffe, adaugand ca in cazul firmei Google, ale carei actiuni valoreaza in jur de 480 dolari (357,3 euro), nu mai exista aceasta posibilitate. "Titlurile Google nu au cum sa ajunga la 4.000 de dolari (2977,5 euro)", a precizat Joffe, care de curand s-a alaturat echipei Powerset.
Pentru fiecare recrut care pleaca din companie, Google spera sa gaseasca un numar mai mare de potentiali angajati in cadrul unor evenimente precum Google Games. "Noi nu spunem niciodata: Vino sa lucrezi pentru noi", a subliniat Ronner Lee, seful programelor universitare Google la Universitatea Berkeley. "Daca lor le place ce vad in firma noastra si doresc sa ne abordeze, atunci este minunat", a incheiat Lee.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO