Business Hi-Tech

IBM: Nu mai e vorba doar de IT, ci de transformarea modelului de business

06.10.2004, 00:00 19



Gigantul IT american IBM, cel mai mare furnizor de servicii IT la nivel mondial, promoveaza puternic in Romania solutiile "la cheie" destinate optimizarii proceselor de afaceri, incercand astfel sa cucereasca noi clienti din segmentul companiilor medii si mici de pe piata locala.



"Nu mai e vorba doar de IT, ci de transformarea modelului de business", a declarat pentru Business Hi-Tech Detlev Golke, vicepresedinte al IBM, Business Development, CEMA (Europa Centrala si de Est, Orientul Mijlociu si Africa). Cuvantul cheie, in opinia oficialului IBM, este competitivitatea afacerii. Pe scurt, o companie locala, de nivel mediu, isi poate transforma cu ajutorul IBM afacerea astfel incat sa devina un competitor pentru o multinationala cu operatiuni pe piata locala. In general, acest gen de schimbari interne se fac mai usor si mai rapid in companiile mici si medii decat in corporatii multinationale, apreciaza specialistii in domeniu. "Cresterea afacerilor - respectiv optimizarea procesului de business si reducerea cheltuielilor - reprezinta prioritatea numarul unu pentru toti managerii din lume. Multe companii vor trebui insa sa isi schimbe strategia pentru a ramane in joc", a apreciat el.



Vicepresedintele IBM considera ca segmentul companiilor mici si medii din Romania se dezvolta puternic in ultimul timp, iar compania americana a dedicat resurse importante, pregatind partenerii si specialistii la nivel local si a cheltuit de asemenea sume semnificative pentru a ataca domeniul IMM. "Sigur, nu omitem faptul ca exista inca proiecte importante in sectorul public, iar marile companii raman o prioritate pentru IBM", a precizat el. Piata romaneasca este una cu potential ridicat, privind si din perspectiva integrarii europene, iar IBM are o prezenta la nivel local de mult timp, avand relatii foarte bune atat cu companiile, cat si cu sectorul public.



Gigantul american este in plina campanie de schimbare a imaginii companiei, care este perceputa pe piata locala ca un furnizor de hardware, partener al marilor companii. "Oferim orice tip de solutie pentru orice fel de companie", a explicat Detlev Golke. "Am investit si in lantul de parteneri, cu scopul de a deveni principalul furnizor de solutii IT pentru mid-market", a precizat el.



Oficialii companiei americane au insistat asupra faptului ca IBM ofera solutii complete si pentru orice tip de afacere, de la firmele care cumpara primele calculatoare, pana la companiile care isi incredinteaza afacerile in mainile specialistilor IBM (outsourcing). Pentru a ataca segmentul companiilor mici si mijlocii, gigantul IT lucreaza impreuna cu partenerii sai locali, care sunt "mai aproape" de clienti. De asemenea, exista oferte speciale pentru nevoile si bugetele companiilor de dimensiuni reduse. In acest fel, si jucatorii mai mici beneficiaza de aceleasi conditii de lucru ca si rivalii lor care opereaza la nivel international. Adaugand faptul ca toate solutiile sunt modulare, putand creste odata cu dezvoltarea companiei, rezulta ca orice companie medie gaseste la IBM solutia prin care poate deveni un jucator de talie internationala.



Implicarea IBM pe piata locala va avea un efect pozitiv pentru intreaga piata, spune Detlev Golke. "Companiile care vor apela la serviciile noastre vor creste in timp, devenind mai competitive si acest lucru se va traduce in cresterea intregii piete", a explicat el. Practic, solutiile oferite de gigantul american permit unei companii sa se dezvolte mai rapid decat concurenta. Banii economisiti pot fi redirectionati spre cresterea afacerilor, spune oficialul IBM.



Strategia IBM "on demand" - solutii IT la cerere, personalizate pentru fiecare client - are ca scop oferirea unor servicii care sa reduca cheltuielile companiilor si sa duca la optimizarea activitatii acestora, pentru ca erorile, riscurile si timpii morti din procesele de afaceri sa fie eliminate, a explicat oficialul IBM. El a spus ca, prin intermediul standardelor deschise (platforme Linux, etc.), prin integrarea tehnologiilor de ultima ora, intreg procesul de utilizare a resurselor informatice devine mai simplu si mai usor, iar beneficiile se transcriu in economii la bugetul companiei.



Acest sistem de lucru permite economii importante la bugetul IT al companiei, pentru ca resursele sunt utilizate la maximum, iar clientul nu plateste decat pentru ceea ce a folosit. "Este faza a treia si finala a Internetului", a explicat Detlev Golke. "Viitorul sta in comunitatile virtuale, in care tot procesul de afaceri se va desfasura online", a explicat el. Strategia "on demand" inseamna de asemenea plierea companiei dupa cererile clientilor. "Nu trebuie sa iti inchipui ce si-ar dori cumparatorii, ci sa le oferi exact ceea ce cer ei", a explicat responsabilul IBM.



Faptul ca tehnologia devine din ce in ce mai raspandita, mai ieftina si mai performanta a obligat practic IBM sa isi schimbe propria strategie de afaceri. Compania a fost prima care a pus in practica conceptul "la cerere" pentru a dovedi ca acest sistem este functional. Astfel, compania americana care a pornit la drum ca un vanzator de echipament IT si apoi a produs si software, s-a reorientat acum spre consultanta si servicii IT, domeniu in care a devenit lider la nivel mondial.



Pentru a-si demonstra portofoliul complet de servicii oferite clientilor - hardware, software, consultanta, servicii - gigantul american a prezentat saptamana trecuta la Bucuresti si cele mai noi inovatii din domeniu, in cadrul Forumului anual "On Demand Business Meeting IBM 2004". Oficialii companiei au prezentat linia de aplicatii software oferita clientilor, solutiile bazate pe standarde deschise, dar si pe platforme Unix.



Au fost de asemenea prezentate cele mai noi solutii tehnologice de la IBM, servere de mare putere, noi procesoare din seria Power5, sisteme de stocare a datelor si altele. In plus, reprezentantii IBM Romania au prezentat impreuna cu pertenerii lor rezultatele contractelor semnate cu Reiffesen Bank si cu Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca (ANOFM).
dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO