Business Hi-Tech

Google dezvaluie ce cauta cel mai des internautii din tarile si orasele lumii

15.05.2006, 00:00 41

Google a lansat saptamana trecuta unul dintre cele mai bine pazite proiecte de pana acum: ce cauta natiunile pe Internet, scrie presa internationala (www.google.com/trends). Care tara cauta cuvantul "democratie" cel mai des? Din ce tara se cauta mai des pe Internet cuvintele "droguri" sau "sex"?

Spre exemplu, "sex" este cel mai cautat pe Internet de catre utilizatorii din Pakistan. De asemenea, internautii din aceasta tara au cautat cel mai des "danish cartoons" (caricaturi daneze) - vezi scandalul referitor la caricaturile lui Mohamed aparute initial in presa daneza.

Google Trends masoara cat de des anumite cuvinte sau grupuri de cuvinte sunt cautate pe Internet din tari si orase individuale. Practic, site-ul face un clasament cu primele 10 pozitii in functie de cat de des este cautat un anumit cuvant in anumite tari sau orase.

In Romania, spre exemplu, cuvantul "impozit" este cel mai cautat in Sibiu, Bucuresti si Targu Mures.

Interesant este faptul ca la sfarsitul lui 2004, cand se discuta despre cota unica, volumul cautarilor dupa "impozit" a crescut de aproximativ patru ori, revenind la volumul initial in primele luni a lui 2005.

O alta statistica interesanta apare despre Gheorghe Hagi. Acesta este mai cautat de internautii din Turcia decat de cei din Romania, cel mai mare volum de cautari fiind generat la incepul lui 2004, cand Hagi a devenit antrenor la Galatasaray.

Site-ul ar putea genera o combinatie intre uimire, rusine si amuzament in toata lumea, scrie presa internationala. In timp ce Google se lauda cu eforturile sale de a proteja drepturile la intimitate a utilizatorilor individuali, prin noul proiect compania nu protejeaza drepturile colective ale unei tari - daca astfel de drepturi exista.

"Acesta este un proiect fascinant, oferind fara nici un efort o imagine sumara asupra obiceiurilor regionale si culturale care in mod normal ar fi imposibil de reprodus", a precizat Jonathan Zittrain, profesor la Universitatea Oxford.

"Astfel de proiecte ne aduc aminte ca Internetul este global si totusi nimeni nu a facut diferentieri in mase", a adaugat el. "Astfel de masuratori ne-ar putea ajuta sa intelegem originea si miscarea unor idei si drumul lor prin regiunile lumii."

Google Trends genereaza astfel si un nou tip de clasare a interesului fata de un anumit politician sau personalitate.

Acum un om relativ cunoscut poate cauta cati oamenii l-au cautat pe Internet, de unde sunt si probabil cel mai important daca si-a depasit rivalul din punct de vedere al cautarilor intr-o anumit oras sau tara.

Totusi aceste statistici au o hiba. Pentru un politician arata cat de cautat este pe Internet, nu si cat de iubit este de oamenii care l-au cautat.

Spre exemplu, presedintele american George Bush este cautat de sapte ori mai des in Rusia decat presedintele rus Vladimir Putin. In Iran, Bush este cautat pe Internet de doua ori mai des decat Mahmud Ahmadinejad, presedintele iranian.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO