Business Hi-Tech

Gigantii Internetului declanseaza razboiul total

22.09.2004, 00:00 36



Succesul Google, cel mai popular motor de cautare pe Internet, si reusita neasteptata a magazinului online de muzica iTunes al Apple, au declansat goana gigantilor IT dupa produse si servicii similare.



Cele mai recente evenimente, precum lansarea motorul de cautare online realizat de proprietarul celui mai mare magazin online, Amazon.com, precum si intrarea Yahoo pe piata muzicii online, prin achizitia serviciului MusicMatch, demonstreaza ca mai-marii Internetului lanseaza "razboiul total" pentru cucerirea publicului. Ultimele sapamani au fost pline de evenimente legate de industria muzicii pe Internet, printre care intrarea pe piata a gigantului american Microsoft, care a deschis si in SUA magazinul sau specializat, prin intermediul portalului sau, MSN.



In prezent insa, lupta nu se mai da numai pe segmentul cautarii, pe cel al e-mailului gratuit sau al muzicii digitale, "razboiul total" fiind axat pe ideea oferirii tuturor acestor servicii intr-un sigur loc. Iar lupta are desigur un singur tel: atragerea a cat mai multi utilizatori, cifra care se transpune in incasari mai mari ale diviziilor specializate in publicitatea pe Internet.





A9, un nou rival pentru Google?



Motorul de cautare lansat de Amazon.com pe pagina www.a9.com isi bazeaza peformantele tot pe rezultatele oferite de Google. Insa nu se limiteaza nici pe departe la acest lucru. Serviciul permite utilizatorilor sa se inregistreze gratuit pentru ca toate cautarile sa fie memorate, iar paginile interesante pot fi marcate pentru a fi tinute minte mai usor. Se poate de asemnea crea o lista de adrese care trebuie vizitate, pentru ca paginile sa nu fie pierdute (de pilda o lista cu paginile agentiilor imobiliare). De asemenea, se pot face note pe marginea site-urilor gasite astfel, iar utilizatorii primesc de asemenea sfaturi privind cele mai interesante site-uri din partea echipei A9. "Ne propunem sa devenim o unealta de imbunatatire a memoriei utilizatorilor", a precizat un oficial.



Mai mult, A9 ofera utilizatorilor posibilitatea de a descarca o aplicatie care se instaleaza in Internet Explorer si care, la fel ca Google Toolbar, simplifica procesul de cautare online si blocheaza enervantele reclame pop-up, care sar mereu in fata paginilor vizitate. Aplicatia ofera de asemenea posibilitatea de a vota pentru anumite pagini, care primesc de la vizitatori note intre 1 si 10.



Pentru a promova mai intens acest serviciu, Amazon a lansat si o campanie prin care ofera reduceri de pret la produsele sale cele mai populare utilizatorilor care s-au inregistrat pe pagina A9.



In plus fata de Google, cei care cauta pe pagina www.a9.com pot vizualiza rezultatele provenite din mai multe surse. Intai din serviciul de "citate din carti", lansat de Amazon si care se refera la cartile comercializate online. Apoi, internautii pot vedea rezultatele returnate de GutruNet, enciclopedie online care contine definitii pentru zeci de mii de termeni si fraze.





Yahoo intra tare pe muzica digitala



Cel mai popular portal de pe Internet, Yahoo, a cumparat saptamana trecuta serviciul de muzica digitala online MusicMatch, pentru 160 de milioane de dolari. Intrarea companiei pe acest segment urmeaza de fapt trendul pietei, chair daca cu o usoara intarziere fata de principalii concurenti din domeniu. "Desi este unul din cei mai puternici jucatori pe piata radioului online, Yahoo a ezitat sa urmeze trendul creat de Apple in privinta magazinelor de muzica in format digital", a apreciat un analist citat de publicatia online CNet.com. Noul serviciu va fi integrat probabil in diviza Yahoo specializata in multimedia online, Launchcast. "Este o platforma puternica, care ii ofera gigantului online toate conditiile pentru a rivaliza Apple, Microsoft sau Sony", a spus analistul.



Specialistii spun ca adevaratul interes in tranzactia Yahoo-Musicmatch era pentru platforma software dezvoltata de compania specializata in muzica digitala, care le permite mai usor utilizatorilor sa jongleze cu fisierele multimedia. "Yahoo, cel mai vizitat site din lume, are deja in paginile legate de muzica 13 milioane de vizitatori pe luna. Achizitia Musicmatch va duce aceasta cifra spre 23 de milioane", a apreciat un analist al companiei Inside Digital Media.



Goana dupa serviciile de muzica digitala i-a facut pe analisti sa lanseze cateva previziuni privind viitorul acestei industrii. In primul rand, spun analistii, din peisaj lipsesc cateva nume mari. Desi pe acest segment s-au implicat Apple, Microsoft, Sony, RealNetworks, Napstet, Coca-Cola si alte nume mari, lipsesc deocamdata MTV-liderul industriei muzicale, Amazon - care a ramas la activitatea sa traditionala, de a vinde CD-uri cu muzica, si ... Google. In al doilea rand, popularitatea playerelor de muzica digitala va continua sa faca jocurile si in privinta magazinelor online. "Atata timp cat playerul Apple, iPod va domina piata, magazinul iTunes ramane fara concurenta", a apreciat un analist.





Mesagerie online marca Google



Cel mai popular motor de cautare de pe Internet, Google, pregateste o noua suprinza rivalilor sai, spun voci din piata, respectiv o aplicatie de mesagerie online (IM - instant messenger).



Decizia ar fi logica, spun analistii, pentru ca o astfel de aplicatie usureaza accesul la e-mail (notifica utilizatorul atunci cand primeste un mesaj nou) si ar putea fi folositoare pentru clientii site-ului de relatii personale detinut de companie (Okrut.com). Ca de fiecare data, oficialii Google s-au abtinut de la orice comentarii pe acasta tema.



Anul trecut insa, cand a cumparat compania Picassa, pentru serviciul de "jurnale personale online" (blog) si pentru tehnologia de management a fotografiilor digitale, Google a cumparat si aplicatia de mesagerie online produsa de aceasta companie. Botezata "Hello", aceasta a fost conceputa pentru utilziatorii care fac schimb intre ei de poze. De asemenea, Hello mai este folosita de cei care au pagini de jurnal online si vor sa adauge la ele si fotografii digitale. Aplicatia functioneaza insa numai pe platforme Windows, folosind un protocol pus la punct de Picassa.



Conform specialistilor din domeniu, citati de presa americana, noua aplicatie pusa la punct de Google va avea la baza protocolul de comunicare Jabber (XMPP), o platforma deschisa (open-source), utilizata pentru comunicatii pe Internet. "Marile companii din domeniul IT, precum IBM, HP sau Sun Microsystems, au adoptat tehnologia XMPP pentru ca asigura inter-operabilitatea aplicatiilor de mesagerie", a declarat Peter Saint-Andre, CEO al Jabber Software Foundation. Nu se stie cu siguranta daca Google va alege aceasta tehnologie, insa analistii sunt de parere ca decizia ar fi in linie cu politica companiei, care tot timpul a actionat "altfel" decat rivalii sai.



In acest moment, principalii concurenti pe piata mesageriei instant sunt Yahoo, MSN si America Online, care ofera clientilor lor aplicatii gratuite pentru a "sta de vorba" pe Internet. Marii producatori au testat piata si cu produse "pentru business", insa acest segment nu s-a dovedit o piata cu potential. Atat AOL, cat si Yahoo, au renuntat la aplicatiile IM pentru companii. In marea majoritate a companiilor astfel de aplicatii nu sunt agreate, desi analistii spun ca ele reprezinta un mod confortabil si rapid de comunicare in timp real.



Datele statistice arata ca, la nivel mondial, 320 de milioane de oameni folosesc aplicatii de mesagerie online (aproape jumatate din utilizatorii de Internet). Spre comparatie, in randul marilor companii numai 63 de milioane de oameni folosesc aplicatii specializate de comunicare in timp real. Majoritatea utilizatorilor de aplicatii de business (aproape 85%) sunt din Statele Unite, unde cifrele arata ca un angajat trimite in medie aproape 160 de mesaje pe zi. "Noi am realizat importanta sistemului de comunicare online atunci cand a picat Internetul si nu am putut comunica cu angajatii", a precizat un oficial al companiei Jabber.





Ce mai face Google



Cautarea online a devenit o piata in care apele sunt tulburi si departe de a se aseza. Trei sau patru mari jucatori se lupta aproape cu disperare pentru a-si delimita teritoriile cucerite, iar marea miza a bataliei este un concept ce nu putea fi mai aproape de abstractiune: fidelitatea utilizatorilor de Internet. Companii precum Microsoft, Yahoo, Amazon, dar si nou-veniti de care inca nimeni nu a auzit, incearca sa faca uz de orice instrument posibil, fie el hardware, software, economic sau psihologic, pentru a-i convinge pe "surferi" ca atotputernicul Google nu este neaparat cea mai buna solutie pentru cautarile lor online.



Recenta listare la bursa a Google, considerata un mare succes de unii, dar si o lectie despre cum nu trebuie facuta o asemenea operatiune, de catre altii, va influenta in mod decisiv evolutia companiei pe termen lung, dar si in viitorul apropiat, sunt de parere specialistii. Intrebarea este insa in ce mod se va dezvolta Google de acum inainte, si cine va avea de castigat mai degraba din aceasta evolutie. Va fi Microsoft, Yahoo, noii veniti sau chiar gigantul Google?



Actiunile Google, care valorau initial 85 de dolari bucata, au inregistrat cresteri in primele zile de dupa listarea pe Nasdaq de luna trecuta, ajungand la 107-108 dolari, valoare care a mai crescut putin de atunci, pana la 117 dolari in prezent. Analistii din lumea intreaga se intreaba insa ce se va intampla mai departe cu actiunile motorului de cautare.



"Infuzia de capital de 1,6 miliarde de dolari obtinuta in urma licitatiei acestei companii cu o vechime de doar 6 ani ar trebui sa ii rasplateasca pe investitori cu dividende mari", este de parere analistul Andrew Leckey, citat de publicatia americana TimeDispatch.com. "Google, o companie care se bazeaza mult pe brandul pe care si l-a construit, si care a cheltuit 91 de milioane $ pe cercetare si dezvoltare in 2003, reprezinta o poveste de succes inceputa de fondatorii sai, Page si Brin, intr-un garaj in urma cu sase ani".



Totusi, considera Leckey, Google nu este o companie a carei activitate sa fie suficient de diversificata, in ciuda cresterii rapide a vanzarilor si profiturilor. "Google inca isi obtine trei sferturi din venituri din publicitatea afisata alaturi de rezultatele cautarilor, iar cresterea acestei piete s-a incetinit".



Desi potentialul companiei indica o perioada in care extinderea si achizitiile vor face parte "din peisaj", acesti pasi nu asigura 100% succesul, mai spune Leckey. In plus, Internetul este o industrie inca tanara, in care competitorii apar pe negandite si pot rasturna ierarhii ce pareau batute in cuie prin idei inovatoare, puse in practica rapid si eficient.



Pe fondul acestor pareri pro si contra despre evolutia Google, analistii financiari par a prefera prudenta. Recomandarea facuta de expertii companiei de cercetare First Call celor interesati de actiunile Google este "hold". Cu alte cuvinte, daca intentionati sa cumparati actiuni la cel mai mare motor de cautare din lume, cea mai buna idee este sa mai aveti putina rabdare, pana cand va deveni mai clar daca Google ramane sau nu acelasi imperiu atotputernic al cautarilor online. Mihai Musatoiu





 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO