Business Hi-Tech

Fondurile de investitii sunt cu ochii pe companiile care pot bloca tentativele de furt al identitatii

20.11.2007, 16:07 14

Gideon Yu, fostul director financiar al YouTube si actualul director financiar al Facebook, este unul dintre cei mai importanti reprezentanti ai noii generatii de executivi din Silicon Valley. Dar in timp ce Yu s-a aflat, in ultimii doi ani, in cele mai influente cercuri ale industriei IT, o alta persoana s-a folosit de numele si numarul cardului sau de credit pentru a face cumparaturi pe internet, fara acordul sau stiinta titularului, scrie New York Times.
Nici Gideon Yu si nici sotia sa nu au sesizat, timp de luni de zile, fraudele, pana in momentul in care o suita de achizitii realizate in Reno, statul Nevada, le-a atras atentia.
Dupa neplacuta urmare a acestei descoperiri - rapoarte fara efect ale politiei, convorbiri telefonice nesfarsite cu bancile, Yu a plonjat in lumea celor care cauta sa previna furtul de indentitate la nivel global, cautand instrumente pentru a se proteja pe sine si cei 15 milioane de americani care au cazut victime unui asemenea tip de infractiune.
"Parea o problema care poate fi rezolvata utilizand tehnologia", a spus Yu.
De altfel, tehnologiile care pot preveni furtul de identitate sunt acum in centrul atentiei pentru fondurile de investitii, dat fiind potentialul de crestere pe care il au companiile ce detin asemenea solutii.
Un exemplu este compania americana Debix, furnizor de solutii pentru stoparea furtului de identitate, care a anuntat ca a primit o finantare din partea unor investitori privati ca Yu si Launny Steffens, fost vicepresedinte al bancii americane Merrill Lynch. Clientii Debix sunt avertizati automat prin telefon de fiecare data cand cineva incearca sa obtina in numele lor un card de credit.
Clientii companiei pot astfel bloca incercarile unor persoane neautorizate de a obtine un card de credit in numele lor
Si alti investitori individuali, carora li se alatura fonduri de investitii, vad o oportunitate in afacerea de a combate furtul de identitate. Primele trei birouri de credit din Statele Unite - Equifax, Experian si TransUnion - ofera mai multe instrumente de prevenire a fraudelor dar acestea sunt in general greu accesibile pentru consumatori. Acestia sunt nevoiti sa trimita solicitari prin metode securizate si sa reinnoiasca procedurile de alertare in cazul unor fraude la fiecare trei luni.
Un val de noi companii, precum Debix, LifeLock sau TrustedID, spun ca pot simplifica sarcina consumatorilor de a se proteja de fraude, in schimbul unei taxe lunare de aproximativ zece dolari.
"Noi preluam procese dureros de confuze si le facem pe cat de simple se poate, avand in vedere restrictiile pe care le impun birourile de credit", declara Scott Mitic, director executiv al TrustedID, cu sediul in Redwood City, California.
Debix, care va incepe sa-si promoveze masiv serviciul din aceasta luna, are, probabil, cea mai ambitioasa abordare tehnologica dintre toti jucatorii de pe aceasta piata.
Abonatii platesc 99 de dolari pe an si furnizeaza companiei un numar de telefon la care pot fi contactati, plus alte doua de rezerva in cazul in care primul nu este functional la un moment dat.
De fiecare data cand o noua cerere de obtinere a unui credit este deschisa in numele unui client Debix, reteaua automata a companiei apeleaza numerele de telefon prestabilite si ruleaza un mesaj, preinregistrat. In acel moment, clientii trebuie sa introduca un cod pin din patru cifre pentru a aproba tranzactia sau sa apese tasta "star" pentru a o refuza.
Debix a atras in ultimii doi ani 275.000 de clienti furnizand acest serviciu prin companii sau agentii guvernamentale care au pierdut datele personale ale clientilor si care vor sa le ofere acestora un nivel superior de protectie a identitatii. Directorul executiv al companiei, Bo Holland, spune ca retelele moderne de plati si credit nu au creat o solutie completa care sa faciliteze tranzactiile comerciale.
"Ceea ce lipseste" spune el, "este o modalitate comuna prin care doua parti care nu au fost pana acum implicate in alte tranzactii sa-si confirme reciproc identitatea". LifeLock, cu sediul in Tempe, statul Arizona, are aproximativ 400.000 de clienti si a obtinut in primavara acestui an o finantare de 6,85 mil. dolari de la trei fonduri de investitii, incluzand aici si Kleiner Perkins Caufield & Byers.
In luna octombrie, un al treilea jucator, TrustedID, a obtinut o finantare de 10 mil. dolari de la fondul Opus Capital si Draper Fisher Jurvetson. Compania precizeaza doar ca are "sute de mii de clienti".
TrustedID percepe o taxa lunara de 12,95 dolari in schimbul careia nu doar emite alerte privind tentativele de frauda, dar si blocheaza identitatile tinta, astfel incat niciun credit nou nu poate fi emis in numele titularilor pana cand acestia nu cer deblocarea acestuia.
Afacerea TrustedID, ca si cea a rivalilor sai, ar putea fi vulnerabila daca presiunile exercitate de Congresul SUA asupra birourilor de credit vor duce la reducerea tarifelor pentru serviciile de protectie impotriva furtului de identitate.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO